Har varit ute med illrarna idag och gått bakom kvarteret uppe i skogen. Såg då att en av husen här (brf parhus) har en tomt som ser otroligt stökig ut pga att det finns så mycket byggander på den. Vad får man bygga utan bygglov?
Kan man kolla nånstans om grannen har bygglov för de byggnader han har på sin tomt?
 
Friggebod är totalt Max 15 m2 på x antal byggnader (2 eller 3, minns inte). Då behöver man inte bygglov. Sen finns det andra saker man får bygga utan lov, typ lekstuga mm om man följer regelverken som finns.

Stadsbyggnadskontoret har koll på byggloven som finns.

Men om du måste gå ut i skogen för att se detta, spelar det då ngn roll?
 
Okej då är det möjligt att de faller under friggebodar för det är en byggnad bakom garaget som ser ut som en stor stuga med carport liknande ingång och en vid huset som är en väldigt inbyggd altan med isolerade väggar och platta.

Saken är den att asfalstvägen går framför husen sedan finns det en anlagd naturstig bakom husen och det är ju trist om en tomt ser så stökig ut dessutom blir det ju orättvist för övriga medlemmar om han nu måste ha bygglov och inte har detta.
 
En inbyggd veranda lär han behöva bygglov för.


katten12 skrev:
dessutom blir det ju orättvist för övriga medlemmar om han nu måste ha bygglov och inte har detta.
Konstigt åsikt... Om byggnaden är störande för någon kan man såklart kolla att det verkligen finns bygglov. Men att det är orättvist? Du får väl svartbygga en egen veranda så blir det rättvist....
 
Orättvist på så sätt att om en annan vill bygga likadant och söker bygglov och inte får det då är de ju inte shysst att han har byggnader på sin tomt, och om alla skulle ha svartbyggen så skulle hela omrdået se ut som villa villekulla.
Nu är det möjligt att han har bygglov eller inte behöver det därför jag hör mig för här inne vad som gäller=)
 
Svenska avundsjuka :p
 
  • Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
D09
Du säger att tomten ser stökig ut men sen låter det som man vill ha det likadant?

Gillar du stökiga tomter? :)
 
  • Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
SC Aero skrev:
Svenska avundsjuka :p
Njae mer så att jag sitter i föreningens styrelse och vill gräna kunna ha koll på läget så att det blir rättbist för alla medlemmar och så att man ska kunna svara om någon medlem undrar över bygglov och att den grannen har ju si och så många byggnader varför får inte jag ha etc etc.
 
D09
Trodde det jobbet låg på kommunen ;)
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
D09 skrev:
Trodde det jobbet låg på kommunen ;)
Möjligt att det gör :p Men det är en väldigt liten förening och det käbblas en hel del, låter ibland som en sandlåda "Men han fick ju använda spaden först nu vill jag ha en grävskopa!"
Gör man någon reparation på något hus för att de ehövs då ska folk genast sätta igång med men då vill jag också ha....så jag känner för min egen skull som styrelse medlem så hade de varit skönt att ha koll på läget=)
 
katten12 skrev:
Möjligt att det gör :p Men det är en väldigt liten förening och det käbblas en hel del, låter ibland som en sandlåda "Men han fick ju använda spaden först nu vill jag ha en grävskopa!"
Gör man någon reparation på något hus för att de ehövs då ska folk genast sätta igång med men då vill jag också ha....så jag känner för min egen skull som styrelse medlem så hade de varit skönt att ha koll på läget=)
Bygglov får man söka hos kommunen, så det är de som ska ha koll
Andra personer i ditt område får väll fråga kommunen istället för dig,du ska inte behöva ha svar på allt (y)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Borde inte bygglov och tillstånd från föreningen vara två olika saker som inte nödvändigtvis går hand i hand? I det här fallet borde det ju vara okej från föreningens sida eftersom jag antar att byggnaderna funnits där länge nu.

Jag hade sett det som positivt, då borde det vara fritt fram för mig att bygga rastgård till katterna. Eller illrarna för dig. (y)
 
D09
Är nog ganska vanligt att styrelsemedlemmar belastad med hela världens problem.

Där kan det vara bra i TS roll att faktiskt hänvisa vidare, för sin egna fritids skull.
 
C
Borde inte föreningen ha koll på vad medlemmarna bygger på föreningens mark?
 
Hemmakatten
Du varken kan eller ska engagera dig i annat än det som står i stadgarna. Myndighetsutövande ingår definitivt inte i plikterna. Det finns allt för många föreningar där styrelsen agerar som småpåvar och ser föreningen som sitt eget rike där de kan styra och ställa efter eget tycke. Som ny styrelsemedlem (hur kunde du bli det så snabbt?, du har ju precis flyttat in) och ny medlem i föreningen är det snarare viktigt att lyssna och lära. Framförallt viktigt att du, och andra kanske, går en kurs om BRF, lagar, budget, styrelsearbete.
 
  • Gilla
mangen5 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.