P Patriksg skrev:
Byggde nytt med Vårgårdahus för några år sedan och har nu bett dem räkna på garage. Har bett dem räkna med att de gör allt jobb förutom målning.
Marken är till stor del redan förberedd så de behöver inte ta in någon grävare för att göra något jobb.
Priset jag fick var ca 480000:- ink allt förutom utv målning. Garaget blir utvändigt 40 kvm stort och är förberett för att inreda loft.
Priset blir då ca 11759:- /kvm. Känns detta som ett rimligt pris? Har fått in offerter från andra leverantörer som är lite billigare men de är också mindre, har lägre spec och jag måste göra massa jobb själv. Vid googling har jag sett priser runt 6000:- kvm för samma typ av tjänst men de uppgifterna har ju några år på nacken.

Vad har ni som byggt liknande garage med liknande upplägg fått betala?
Byggde 40 kvm i lösvirke med hantverkare 2018 och det gick på cirka 350 000 kr för el, markarbeten, bygglovskostnader material och arbete. Sedan tillkom det cirka 25 0000 kr för värmepump, spackel, epoxyfärg, färg etc.

Dock inget riktigt loft på garaget då takvinkeln är 23 grader.

Lösvirke gav lägst pris och högst kvalité.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Här får du en prisindikation för olika typer av garage:

Vad kostar det att bygga garage?
 
De priserna gick inte att komma i närheten 2018 när jag byggde garage. Tar man in seriösa hantverkare som gör det mesta av jobbet hamnar det på 8000-10000 kr kvm.
 
F Falle86 skrev:
De priserna gick inte att komma i närheten 2018 när jag byggde garage. Tar man in seriösa hantverkare som gör det mesta av jobbet hamnar det på 8000-10000 kr kvm.
reagerade också på det. Hur jag än vrider och vänder på det blir det 10000:-/kvm
 
S
P Patriksg skrev:
reagerade också på det. Hur jag än vrider och vänder på det blir det 10000:-/kvm
Jag har har som sagt byggt en verkstad med garage, totalt 100kvm i 300mm leca block på gjuten isolerad platta med vattenburen golvvärme. Tog in hjälp med gjutning, murning, putsning, ytpapp. Gjort allt annat själv inkl markarbete. Priset per kvm lär bli 10000kr.
Men då är det så pass bra att man kan bo där om man vill. Förberett för kök, dusch och bastu.
Snart klart...

Nybyggd vit verkstad med garage på gjuten isolerad platta i vinters landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd verkstad med garage i vitputsade lecablock och grönt garageport på betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av en verkstad med gröna väggar, två fönster och en belysningsställning under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Jag byggde ut min sommarstuga med ca 30kvm i lösvirke 2019. Bara två sovrum och en hall. Vettigt isolerat. Ingen golvvärme. Gick på ca 11tkr/kvm. Då gjorde jag inget själv annat än projektledde. Hade dock billiga hantverkare. Inga bygglovskostnader eller arkitektkostnader. Svårt att se att jag kunde byggt mycket billigare utan att göra jobbet själv.
 
Byggde för 2år sedan

Såg ut så här från början
Arbetare använder mobilkran för att lyfta en röd stuga vid skogsbrynet på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog ner lite träd för att få plats
Byggarbetsplats med avverkade träd och byggmaskiner, förberedelse för betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjordes platta och sattes l-stöd mot slänten närmast bilden
Nyutgjuten betongplatta för husbygge med arbetare som jämnar ut ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och blev såhär ungefär klart
Nybyggt vitt hus med dubbelgarage och grusuppfart, omgivet av skog och en ATV i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Landade på rätt precis 750.000kr med allt förutom bortforsling av gamla stugan som svärmor ville ha och bekostade. Albabalk , 10cm isolerad platta. 155kvm golvyta. Isolerat 170+45mm, luftvärmepump och 2 pelarlyft, oljeavskiljare. Ej inredd övervåning men isolerad med 195mm

Nertagning träd + markarbetet + gjutning + helikoptring av platta är bortlejt, resten gjort själv.

Lite kostnader som är inkluderat
Bygglov 15000kr
Flytt högvoltledning som låg under där plattan går 15000kr
L-stöd 14lpm 160cm höga (minns inte vad jag betalade , men typ 25000kr (lätt beg)
 
Y youask skrev:
Byggde för 2år sedan

Såg ut så här från början
[bild]

Tog ner lite träd för att få plats
[bild]

Gjordes platta och sattes l-stöd mot slänten närmast bilden
[bild]

Och blev såhär ungefär klart
[bild]

Landade på rätt precis 750.000kr med allt förutom bortforsling av gamla stugan som svärmor ville ha och bekostade. Albabalk , 10cm isolerad platta. 155kvm golvyta. Isolerat 170+45mm, luftvärmepump och 2 pelarlyft, oljeavskiljare. Ej inredd övervåning men isolerad med 195mm

Nertagning träd + markarbetet + gjutning + helikoptring av platta är bortlejt, resten gjort själv.

Lite kostnader som är inkluderat
Bygglov 15000kr
Flytt högvoltledning som låg under där plattan går 15000kr
L-stöd 14lpm 160cm höga (minns inte vad jag betalade , men typ 25000kr (lätt beg)
Är de en mitsubishi evo 4 på bild??
 
T Tohan skrev:
Är de en mitsubishi evo 4 på bild??
Evo 2 faktiskt
 
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter med mitt garagebygge, jag har försökt att hålla koll på alla kostnader men säkert har jag missat något ändå.
Eftersom min tomt var lite för liten så köpte jag till en bit mark av kommunen så det tillkom lite kostnader för kommun och lantmäteri (49000 )
Ett komplett byggsatsgarage från Lundqvist trävaru i Piteå på 115m2 med isolering och skivor invändigt, 3 meter i vägghöjd, saxtakstol med 4 meter invändigt i nock, grundmålad utvändigt, plegel till taket.
De var väldigt hjälpsamma och kunniga på Lundqvists och byggsatsen var rejäl så jag rekommenderar verkligen att ha med dem att göra, det är inte snålat någonstans, extra virke/panelbrädor/läkt var medskickat ifall något skulle blivit transportskadat.
Gjorde/gör allt arbete själv (med hjälp från flera glada kompisar förstås) utom gjutningen, började med formen i november 2020, gjutning i december 2020, byggsatsen ankom januari 2021, start av uppmontering februari 2021, takplåten mars 2021.
Idag har jag precis spacklat allt invändigt så arbetet går framåt sakta men säkert ;-)

Nybyggt rött garage med vitt tak och vita dörrar, omgivet av grus och grön natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Diverse makadam/grus 24000:-
  • Dränering, markduk, L-block, markisolering, armering 54500:-
  • Bygglov och utsättning 9200:-
  • Gjutning 53000:-
  • Byggsats 322000:-
  • Pridoport 3x5m med gångdörr 23200:-
  • Diverse kostnader/småutgifter för färg, spackel, bandad skruv, maskinhyror från Renta, gipsskruvdragarautomat osv.. 25000:-

Summa ca: 510000:- (+49000:- kommun och lantmäteri)

så avrundat 4500:-/m2 (4800:-/m2 inkl markkostnad)

Än så länge är det inte färdigt, det ska in en luftvärmepump m.m.....
 
  • Gilla
Bygghemma_69 och 2 till
  • Laddar…
S
E ELPatrick skrev:
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter med mitt garagebygge, jag har försökt att hålla koll på alla kostnader men säkert har jag missat något ändå.
Eftersom min tomt var lite för liten så köpte jag till en bit mark av kommunen så det tillkom lite kostnader för kommun och lantmäteri (49000 )
Ett komplett byggsatsgarage från Lundqvist trävaru i Piteå på 115m2 med isolering och skivor invändigt, 3 meter i vägghöjd, saxtakstol med 4 meter invändigt i nock, grundmålad utvändigt, plegel till taket.
De var väldigt hjälpsamma och kunniga på Lundqvists och byggsatsen var rejäl så jag rekommenderar verkligen att ha med dem att göra, det är inte snålat någonstans, extra virke/panelbrädor/läkt var medskickat ifall något skulle blivit transportskadat.
Gjorde/gör allt arbete själv (med hjälp från flera glada kompisar förstås) utom gjutningen, började med formen i november 2020, gjutning i december 2020, byggsatsen ankom januari 2021, start av uppmontering februari 2021, takplåten mars 2021.
Idag har jag precis spacklat allt invändigt så arbetet går framåt sakta men säkert ;-)

[bild]
  • Diverse makadam/grus 24000:-
  • Dränering, markduk, L-block, markisolering, armering 54500:-
  • Bygglov och utsättning 9200:-
  • Gjutning 53000:-
  • Byggsats 322000:-
  • Pridoport 3x5m med gångdörr 23200:-
  • Diverse kostnader/småutgifter för färg, spackel, bandad skruv, maskinhyror från Renta, gipsskruvdragarautomat osv.. 25000:-

Summa ca: 510000:- (+49000:- kommun och lantmäteri)

så avrundat 4500:-/m2 (4800:-/m2 inkl markkostnad)

Än så länge är det inte färdigt, det ska in en luftvärmepump m.m.....
Ingen el inkoppling + undercentral, uttag, strömbrytare?
Vatten eller avloppskostnad?
Kostnad för KA?
Ventilation?
Hur leder du bort dagvatten och dränering? Vart?
 
S DanielF skrev:
Ingen el inkoppling + undercentral, uttag, strömbrytare?
Vatten eller avloppskostnad?
Kostnad för KA?
Ventilation?
Hur leder du bort dagvatten och dränering? Vart?

Jag har arbetat som elinstallatör i flera år och inom elgrossistbranschen i många år så mycket av materialet till elinstallationen har jag samlat med åren, så det fanns redan på hyllan. All styrning i elinstallationen (belysning, ventilation, tidsfunktioner, närvaro osv) blir trådlöst med batterifria trådlösa tryckknappar, närvarosensorer och så en trådlös CO2 sensor som får styra ventilationen i olika steg, jag ville ha en intelligent styrning med möjlighet med fjärrstyrning, ha koll även om jag inte är hemma, starta eluttag med app (motorvärmare) samt kunna se elförbrukning och framtida energiproduktion med solceller, så det får bli ett Eltako SmartaHem-system i garaget, så visst kommer det att kosta några kronor, men det har jag ingen prislapp på just nu.
Eftersom grossisten jag arbetade på även har sortiment med vvs och ventilation så har jag en hel del sådant också, därav har jag ingen kostnad för dessa, det finns säkert flera på forumet som har nu erfarenhet av kostnader för dessa.
KA ligger på tiotusen.
Drän och dagvatten ansluts till husets anslutningar.
 
S
Uppdatering från inlägg #50

Grusområde med markarbeten vid vit verkstad, kompaktor på vägen, och ny stolpbelysning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maj 2021 - Markarbete för att bredda vägen och bli av med all sly runt verkstaden.

Grusbelagd uppfart med verkstad och bredare väg efter markarbeten, omgiven av staket och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grus på plats

Vit verkstad med gröna dörrar, grusbädd framför, markarbete synligt, kabel längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ska gjutas en ramp i år om det vill sig väl.

Upplyst verkstad med öppen dörr och bil parkerad utanför i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikerna har kopplat in elen i verkstaden, äntligen lite ljus på gården.

Nyligen upplyst ridbana i skymningen med stolpar och markkabel från verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markkabel från verkstaden går ut till ridbanan och ger ljus till mina nya stolpar.

Kvällsbild av gården med upplyst verkstad och omgivande byggnader, nylagt grus och markarbeten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från tomtgränsen, dvs vår infart.

Träramkonstruktion för rampbygge vid tegelhus, gruslagd mark och gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Juni, Sommarprojekt kom i vägen för verkstad/garageprojektet.

Nybyggd träaltan med skuggor, räcke och blomkrukor, hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Juli - Altanen klar och del 2 av altanen ska göras 2022 är det tänkt. Då blir det en lika stor del med ovanmarkpool och sånt.

Nybyggd träaltan intill hus med tegelfasad, fönster och en utomhuslampa, med en skyddande räcke längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Augusti - Huset fick fogas om.

Skåp med öppna dörrar innehållande övervakningsskärm visande utsidan av en byggnad och teknisk utrustning på hyllan ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kamerasystemet i verkstaden är online.
Fick bygga ett eget skåp för att husera tekniken.

Interiör av en verkstad med nyinstallerade klinkers och målade väggar, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2022 - April
Klinker på plats i verkstaden.

Renoverad verkstadsinteriör med klinkergolv, grågröna väggar och nymonterad elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterdörr, Hall och rummet till höger är det som ska bli badrum och bastu.

Interiör av en verkstad med gröna väggar, klinkergolv och verktyg på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta bli verkstaden för handverktyg och montering.

Inuti en tom verkstad med klinkergolv, vita väggar, fönster och belysning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta blir maskinverkstad där de stora maskinerna kommer att finnas.

Interiör av en nyrenoverad verkstad med klinkergolv, vita väggar och takbelysning, samt synliga fönster och en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annan vinkel av maskinverkstaden.

Nyinstallerad garageport i en verkstad med klinkergolv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage/lager - Här kommer åkgräsklipparen, trädgårdsredskap och lagerhyllor befinna sig. Väggarna ska målas, det blev inte av förra året helt enkelt.


Video på insidan av verkstaden.

Layoutskiss av en verkstad med markerade områden för handverktyg, montering och maskiner samt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan på hur det ska se ut.

3D-ritning av en verkstadsplan med markerade områden för handverktyg, maskinverkstad och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annan vy...
 
  • Interiör av ljus verkstad med gröna väggar, grått klinkergolv och arbetsbord med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Bilder jag inte fick med i förra inlägget...

Övervakningskamera och hängrännor installerade på en byggnad under sensommaren 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte upp övervakningskameror runt om byggnaden under sensommaren 2021.

Hängränna och stuprör installerade på husets hörn, övervakningskamera ovanför, med bakgrunden av en lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte upp hängrännor och stuprör under hösten 2021.


Vit byggnad med svart tak utrustad med övervakningskameror, hängrännor och stuprör, parkerad röd bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra sidan

Det hela gick på 1 miljon och nu tillkommer kostnader för ramp, inredning och maskiner. Det har tagit mig 4år att komma så här långt. Det har varit intressant resa, från att ha haft svårt att tro att det skulle bli något av det tills det började bli klart. Jag minns speciellt när jag grävde för avlopp, värmekulvert och el att det kändes som att det aldrig skulle bli klart.

Sommarens projekt
3D-rendering av en bakgård med en pool, träaltan med staket och stegar samt en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staketen stämmer inte och staketet från ena altanen till den andra har en grindöppning. Det är en ungefärlig bild hur det kommer att bli. Själv är jag inte någon större badare, men jag har majoriteten emot mig så det är bara att bygga. Men om poolen ska bort i framtiden så är det bara att bygga om det lite för jag kommer förstärka en viss del så man kan sätta en spa-bad på denna delen i framtiden.

3D-rendering av en byggnadsentré med en nygjuten ramp och betongplatta för lastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ramp med en platta så man kan lasta av tunga maskiner och rulla in dem med handtruck. Tänkte gjuta 20cm tjock platta så lastbilar kan köra in på gården om man behöver makadam och grus till andra projekt i framtiden. Jag tror att jag gör rampen och plattan till två olika betongplattor så inget händer med rampen om en riktigt tung lastbil kör på plattan.
 
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
S
Nybyggd ram för gjutning av fundament med bärlager och verktyg vid garage i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick inte tag på någon betongfirma så jag gjöt en ram (B10cmxH20cm) runt om med exakt rätt lutning. Därefter fyllde jag den med bärlager. Detta vattnade jag och körde över med padda ett par dagar så det satte sig ordentligt. Innermåttet på ramen är 2,8m x 4m.

Betongram gjuten runt ett komprimerat område av stenmjöl framför en garageport, redo för plattläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan lade jag stenmjöl i rampen och sen drog jag en försänkt regel över det så det blev exakt nivå. Detta gjorde jag nog tre gånger då jag komprimerade stenmjölet med den röda markstampen.

Nybyggd ram av betong med bärlager inför plattläggning vid vit husvägg, kompletterad med gjutform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan lade jag ut plattorna och lade ut sättsand.

Gjuten ram för markarbete nära grön dörr med röd markstamp och måttband på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa gjutform är redan på plats och nästa helg blir det gjutning. Tänkte göra plattan lite större åt höger sida så man kan ställa ifrån sig saker där medans man låser upp och öppnar dörren.
Reglarna är 195x45mm så de går 10cm ner i marken så ni behöver inte oroa er att den ska flytta sig från väggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.