G Gabbe1 skrev:
Som sagt, gör man allt jobb själv (utom själva gjutningen) så går det att komma ner kring 1000 kr/m2. I ert fall låter det som att ni vill att allt arbete skall utföras av hantverkare och så låter det högst rimligt med 2000 kr/m2.

Om ni nu inte betalar i den storleksordningen för husplattan så har ni antingen undermåligt material, begagnat material, väldigt billiga hantverkare eller så är det helt enkelt någon annan som valt att betala delar er grund (Det sistnämnda alternativet är ganska ovanligt).
Tack för svar. Har tagit in lite offerter nu, det ligger mellan 1400-1600 kr/m2. Detta känns märkligt då det förutsätts att dom som lämnar pris på 1400-1600 måste ta med allt material, verktyg maskiner m.m när de som lämnat 2000 kr/m2 redan har all sin utrustning på plats redan. Missar jag något för dom som vill ha 1400-1600? Det skiljer nästan 23 000 kronor..
 
tror att det är lågt utgångspris, sedan dyrare kostnader för tillägg (ÄTA).
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
2500kr per kvm fick jag från lokalbyggfirma Örebro.. 1600kr /kvm låter billigt
 
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
Jag håller med!
Jag bedömer att vi la ner ca 300 timmar på att bygga plattan o vi är inga vana byggare utan glada amatörer, med inte alltid optimerad utrustning, exvis användes en 1,2 tons grävare med 200 l skopa, vilket gjorde att det tog lång tid att flytta massor, fylla i osv. Låta säga att en van firma gör det på 150 timmars arbetstid eller ca 1000 kr/m2, sedan kan de säkert köpa materialet 30 % billigare än vad jag som privatperson gör, därutöver ska firman ha en vinst och marginal för konstigheter som kan hända- skulle gissa på 30 %. Räknas allt ihop kommer man till drygt 2000 kr /m2.
 
Redigerat:
  • Gilla
Julistormen
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Nu kanske man inte kan jämföra eget bygge med ett större husbygg, plus garage, men vår kostnad för plattan var ganska exakt 1000 kr/m2. Notera att det bara är materialet och vi gjorde allt arbete själva.
Jag byggde för ca 2 år sedan garageplatta på 7, 2 x 6,1. Grävmaskinist utförde grävning, resten gjorde jag själv. Byggde egen ram runtom, lade avlopp, beställde 7m2 betong och en vän hjälpte mig när vi fyllde upp betongen och resten (helikopter snurra körde jag själv) kostade under 50000 från grävning till plattan var byggklar.
 
Det stämmer ganska väl med 1000 kr/m2.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Det stämmer ganska väl med 1000 kr/m2.
De var ju gratis jämför med 2600kr /kvm
 
Om man gör det själv ( grunden), så tycks materialkostnaden ligga runt 1000 kr per kvadrat meter garageyta. 2500 kr/m2 är ju inget orimligt pris, när man lejer ut arbetet. Det är bara att göra själv! Blod svett o tårar.
 
Här kommer en sammanställning av vårt garagebygge, 72 m2 bruttoyto (7,0x10,2) 64 m2 netto invändigt, lättbetongväggar 0,25 m tjocka, 1 garageport (5 m bred), tre fönster, en genomlastningslucka till vinden, en förrådsdörr 1,5 m bred. Vinden är ståhöjd i mitten. I garaget är 2,5 m högt till innertak. Hushöjd totalt är 5,3 m.

Vi har gjort allt arbete själv, dock köptes betong till betongplattan, fick hjälp med uppsättning takstolar (lastbil med kran), Elinstallation gjordes av lokal firma och även installation av värmepump (Luft-luft). Hyrt liten grävmaskin av granne och hyrt ställning. Resterande arbete har gjorts av oss med diverse egna verktyg och handkraft. Bedömer att vi lagt ned nästan 2000 timmar totalt sedan 1 september 2019. Vi har inte hunnit med att måla garaget och har gjort en bedömning av kostnad utifrån målningen av boningshuset som tidigare gjorts. Målningen görs under våren/sommaren 2021.

Totalkostnad 400 000 kr eller 5550 kr/m2

Fördelningen mellan några moment är följande:
Betongplatta 76 200 kr
Stomme 76 387 kr
Tak 71 744 kr
Puts o färg 37 751 kr
Fönster o portar o hängrännor mm 41 791 kr
Elinstallation + värmepump 45 360 kr
Inredning 43 757 kr
Diverse 7 229 kr


Cirkeldiagram som visar kostnadsfördelning för ett garagebygge, med olika färger för varje kostnadskategori.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Benpe och 5 till
  • Laddar…
Hur många timmar tror ni ett proffs hade lagt på bygget? 1000 timmar a 500 kr/ t = 0,5 miljoner?!
Här kommer en litet foto på garaget för snart en månad sedan. Värmepumpen var inte installerad ser jag.

Nybyggt vitt garage med röda tegeltak, ej installerad värmepump, omgiven av grusgång och höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Och bra genomgång av kostnaderna. Hade det blivit mkt billigare om det var träväggar istället för lättbetong tror du?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Hur många timmar tror ni ett proffs hade lagt på bygget? 1000 timmar a 500 kr/ t = 0,5 miljoner?!
Snyggt jobbat!

Jag har ingen erfarenhet av lättbetongväggar men jag har byggt många byggnader med trästomme. Motsvarande garage med trästomme hade nog proffs byggt (i lösvirke) på ca 500 timmar.

Grovt räknat brukar många säga att arbetskostnaden i ett bygge är 50-66% av totalkostnaden så din gissning på en halv mille kan vara relevant.
 
I vår börjar bygget av mitt nya garage. 6x13m, trästomme med murad fasadtegel. Dubbla portar, förråd och ett gästrum med dush/wc i bortredelen. Golvvärme med frånluftsvärmepump. Nyckelfärdigt kostar detta 900.000:-. Gör inget själv då jag inte har tid och vill få klart det inom rimlig tid. Påminner mycket om bygget i inlägg #10
 
E EliasF skrev:
Riktigt snyggt! Och bra genomgång av kostnaderna. Hade det blivit mkt billigare om det var träväggar istället för lättbetong tror du?
Tror att det blivit billigare, men då vårt boningshus ser ungefär likadant, byggt 1928, så ville vi behålla stilen så långt det går. Därmed fanns det inget alternativ tyckte vi. Garaget ska se som om det byggdes samtidigt med varandra. Lättbetong är enkelt att jobba med, men tar tid. Vi planerade detta innan c19. Men då coronan var här så har detta inneburit att vi knapp märkt av dessa konstiga tider, då vi jobbat kvällar o helger. Tog ca 10 dagar med semester, där det inte byggdes. Ibland jobbade vi tillsammans 6-7 timmar per kväll, ibland bara en timme. Så detta år har bara sprungit iväg. När vi grävde för betongplattan, hittade vi en grund. Detta visade sig att det stått ett ca 5ggr 5 m garage på samma plats. När det revs vet vi inte? Det finns ett bygglov på utbyggnad 1954 för att få plats med en motorcykel också.
 
Byggde nytt med Vårgårdahus för några år sedan och har nu bett dem räkna på garage. Har bett dem räkna med att de gör allt jobb förutom målning.
Marken är till stor del redan förberedd så de behöver inte ta in någon grävare för att göra något jobb.
Priset jag fick var ca 480000:- ink allt förutom utv målning. Garaget blir utvändigt 40 kvm stort och är förberett för att inreda loft.
Priset blir då ca 11759:- /kvm. Känns detta som ett rimligt pris? Har fått in offerter från andra leverantörer som är lite billigare men de är också mindre, har lägre spec och jag måste göra massa jobb själv. Vid googling har jag sett priser runt 6000:- kvm för samma typ av tjänst men de uppgifterna har ju några år på nacken.

Vad har ni som byggt liknande garage med liknande upplägg fått betala?
Är detta ett ok pris?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.