S DanielF skrev:
Vad kostade platta och markarbete?
Hur stor är byggnaden?
Jag köpte till platta och markarbete samtidigt som dom gjorde till huset. Så vet tyvärr inte.

Jag skulle gissa följande för en platta:
Kantelement och armering: 15000 kr
Betong: 15000kr
Kantjärn för port: 1500kr

Om man inte gjutit innan skulle jag rekommendera att hyra in någon som gör det. Kost ca 5000-10000kr. Då har dom ofta med all verktyg som behövs (laser, vibba, raka, helikopter osv..).

Finns nog lite mer beroende på vad man gör (golvvärmeslang, avlopp etc..)

Storlek på mitt garage:
Ritningar av garage med carport inklusive sektion och planvy som visar mått och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S DanielF skrev:
Vad kostade platta och markarbete?
Hur stor är byggnaden?
Kan ge mina kostnader som referens men det beror mycket på markförutsättningar och transportsträckor.

Jag har byggt oisolerad platta på ~100 kvm.

30k kr grävarbete
60k kr Grus (303t)
8k kr Armering
35k kr Betong
2k kr Hyra verktyg

Då hjälpte jag till själv vid grävandet och gjöt plattan själv.

Kostnaden för grus beror på markförutsättningarna och hur långt det är att åka med gruset.
Jag hade lite otur att det var sämre förutsättningar än vad jag först trodde det var så det gick åt mer grus än jag trodde från början trodde.
 
S DanielF skrev:
Så totalt 407500kr för byggnaden, allt som allt?
130000 + 120000 = 250000kr

I övrigt ingår material, el-gubben, garageporten allt som inte hade med plattan att göra.
Jag byggde lösvirke och körde hem material på släp.(exlusive plattan, den rörde jag aldrig, entrepenören gjorde rubbet)
 
S
Det blev förvirrande, jag ställde en fråga och sen svara en annan och då blev det fel när jag svarade. :D
 
  • Gilla
Byggglädje och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag håller på att planera för ett husbygge och har bett dom som ska bygga huset att gjuta en platta till ett ca 40 m2 garage, jag fick då ett pris på nästan 2000 kr/m2.. Borde inte priset vara ca 1000 kr/ m2 när man gör det i samband med husbygget (samma företag som ska bygga huset). Markförhållanden enligt AMA.
 
2000kr/kvm ink. schakt, fyll, dränering, dagvatten eller bara själva plattan?
 
Lulaua Lulaua skrev:
2000kr/kvm ink. schakt, fyll, dränering, dagvatten eller bara själva plattan?
Det är nog för allt? Bara "grus/jord" där nu.
 
Ja då är det inte något konstigt tycker jag!
 
Tycker det kändes dyrt med tanke på att man gör huset samtidigt? 39 m2 extra när man ändå ska göra 160 (huset) samtidigt?
 
Nu kanske man inte kan jämföra eget bygge med ett större husbygg, plus garage, men vår kostnad för plattan var ganska exakt 1000 kr/m2. Notera att det bara är materialet och vi gjorde allt arbete själva.
 
Ok, men jag kan inte tänka mig att vi betalar 2000 kr/m2 för husets platta? Eller?
 
Hur ska vi veta det?
 
Ok, jag förtydligar vi betalar så klart inte 2000 kr m2 för plattan till huset..
 
Billigt isåfall!
 
J Anlin skrev:
Ok, jag förtydligar vi betalar så klart inte 2000 kr m2 för plattan till huset..
Som sagt, gör man allt jobb själv (utom själva gjutningen) så går det att komma ner kring 1000 kr/m2. I ert fall låter det som att ni vill att allt arbete skall utföras av hantverkare och så låter det högst rimligt med 2000 kr/m2.

Om ni nu inte betalar i den storleksordningen för husplattan så har ni antingen undermåligt material, begagnat material, väldigt billiga hantverkare eller så är det helt enkelt någon annan som valt att betala delar er grund (Det sistnämnda alternativet är ganska ovanligt).
 
  • Gilla
Danne_83 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.