Alfredo Alfredo skrev:
Litet sidospår men om "träskruv" inte är lämplig här, när är den lämplig?
Jag kikade produktbladet för aktuell skruv, för utomhusbruk, samma blad för alla olika dimensioner. Ingen övrig specifikation eller liknande vad jag kunde hitta.

Skulle belastningen bli för stor för skallen när man skruvar i den bör den kanske vara feldimeensionerad? Oftast är skallen satt i proportion till gängade kroppen. Skruvar man ner en skruv I exempelvis en kvist blir inte skruven för hårt åtdragen, utan skruven släpper från skären/gängorna.
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Litet sidospår men om "träskruv" inte är lämplig här, när är den lämplig?
Ja det är ju mer abstrakt och öppet för argumentation, det är min poäng.

Om det t.ex. står trallskruv på förpackningen och det är precis det man använt den till så är det ju betydligt lättare att argumentera att det är en för ändamålet undermålig produkt om det skulle visa sig att den inte håller måttet.

Tror man får svårt att argumentera att den allmänna benämningen träskruv innebär att det är en superskruv som är lämplig i precis alla sammanhang som har med trä att göra.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
som är lämplig i precis alla sammanhang som har med trä att göra.
Tänkte mest att den borde fungera när man har behov att skruva en bit trä mot en bit trä.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 3 till
  • Laddar…
R
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Du har använt vanlig träskruv för utvändig bruk som har en större skalle, trallskruv har en mindre skalle just för att trallen rör sig mycket i och med att den torkar och sväller mycket beroende på vädret och årstiden.
Den skruven som du har använt tillåter inte tillräckligt med rörelse och därmed så går den av..
Så tyvärr har du använt fel skruv till trallen..
Såhär ser deras vanliga trallskruv ut..
Rostfria trallskruv används inte alls i samma omfattning som C4 skruven..
 
  • Trallskruv VSB Turbo för utvändig användning med liten skalle och gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Tråkigt!
Kan det vara möjligt att skruva fast dem ”dolt” i sidan och därigenom skruva på ett nytt ställe?
Det är kanske ett alternativ. Har även en idé om att förskjuta allt en halv brädlängd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Skruva med med A2 bredvid befintliga, en dags jobb. Men se till att du får betalt för arbetet och skruven.

Konsumentköplagen är fullt applicerbar på ditt fall, och om altanen i övrigt är byggd enligt praxis ska du få ersättning. Får du inte det skickar du in en ansökan till Tingsrätten.
Det tråkiga är bara att det blir fullt med skruvar då. Inte så snyggt. Men vi får se. Tack för konsumentinfon 👍
 
  • Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har du köpt material och skruvar samt monterat själv så får du i bästa fall ny skruv. Vad är det för trall? Vanlig tryckt eller hård trä av något slag. Vissa träslag behöver förborras.
Det är vanlig tryckimpregnerad trall 35x145. Inköpt allt efter samråd med säljare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Hur tätt skruvade du trallen och hur blöt var den? Lägger du brädorna för tätt och de legat och torkat ur innan montering kommer ingen skruv i världen stå emot kraften som blir när brädan sväller och inte kan ta vägen någon annanstans än uppåt.
Jämför gapet mellan brädor med intakta skruvar och trasiga.
Den där skruven är väldigt vanlig, säljs överallt. Produktfel är ett långskott men inte osannolikt.
Skruvande med ca 3mm mellanrum också efter rekommendation av säljaren. Kan inte riktigt svara på torrhalten. Vet inte hur länge de legat hos leverantören. Men det va under den varma torra tiden i början av förra sommaren.
 
  • Gilla
anka11
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du har använt vanlig träskruv för utvändig bruk som har en större skalle, trallskruv har en mindre skalle just för att trallen rör sig mycket i och med att den torkar och sväller mycket beroende på vädret och årstiden.
Den skruven som du har använt tillåter inte tillräckligt med rörelse och därmed så går den av..
Så tyvärr har du använt fel skruv till trallen..
Såhär ser deras vanliga trallskruv ut..
Rostfria trallskruv används inte alls i samma omfattning som C4 skruven..
Jag har svårt att se att träskruv istället för trallskruv skulle ge sådana problem. Man använder träskruv i anda konstruktioner och det fungerar oftast bra. Men den mindre skallen på trallskruven gör att den syns mindre.
resonemanget innebär C4
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är fel skruv.
Jag har byggt ett däck där jag körde träskruv pga skruvar tog slut på en mindre del av däcket.
Alla dom skruvarna har gått av med åren och fått skruvas med ny trallskruv medans trallskruvarnafrån samma tidpunkt inte gått av

Träskruv fungerar till allt som skruvas trä mot trä men inte bra för just trall som ligger plant och blir blött, torrt, sväller och fryser.
 
  • Gilla
Meta9 och 13 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Till trall använder man ju i första hand rostfri skruv. Den är mer medgörlig när brädorna rör sig mellan årstiderna. Det är bara sätta upp en av varje i ett skruvstäd och böja lite på dem så får man svar ganska omgående. Sen finns det ju även rostfria av olika kvaliteter.
Kom o tänka på att jag nyligen köpte rostfri trallskruv från byggmax, den var så mjuk att om jag tryckte lite förhårt och drog igång dragaren istället för att smyga igång den så böjde sig skruven! Var som toy


För övrigt gillar jag essve corroseal fanns i 4,8mm förr, har hållt våran trall.
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Jag byggde uteplats för 14 år sedan och använde skruv från V/S/B. Hade samma problem med att jag började hitta skruvar som gått av efter något år. Tog med en handfull trasiga skruvar till XL Bygg där jag köpte dem. De hade slutat med den leverantören men kontaktade säljaren. Efter någon vecka fick jag en hel kasse full med skruvförpackningar. Jag var nöjd med det och tyckte inte det var proportionellt rimligt att de skulle byta ut alla skruv bara för att några går sönder. Jag sätter nya skruv när jag märker att en bräda är lös. Har inte haft några problem med de kraftigare skruvarna i bärlinan eller ankarskruvarna.

Oavsett så är det bedrövligt att V/S/B fortfarande har problem med hållfastheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har samma fenomen med C4 både från V/S/B och några andra tillverkare. Trallskruv alltså. Har inte hittat någon C4 som håller något vidare. Inlands Södermanland och absolut inget extremt. Använder bara rostfritt nu förutom till typ odlingslådor, växtstöd och annat mer temporärt där lagret av C4 får gå åt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Gör man en sökning på Trallskruv vs träskruv så får man snabbt fram att trallskruv är mjukare just för att ta upp rörelser. Träskruven kommer ju då få en sämre sträckgräns och tidiagare brottgräns, mao gå av istället för att deformeras men hålla. Storleken på huvudet ahr inte emd saken att göra. Trallskruven har små huvud för att den skall krypa ner och bli mindre synlig. C4 är absolut godkänt för Trall, så länge det är rätt skruv. Sen har jag rätt mycket trall med "grön C4" som inte är grön utan rätt brun efter några år. Så A2 hade varit att föredra. Vet dock att det var svårt att hitta för skruvautomet för rimliga pengar när jag byggde sist. Kanske för ömtålig??

Jag tror hela framgången i denna reklamationen är att säljaren har prackat på träskruv. Det är ett alvarligt fel, i synnerhet som TS har påtalat att det verkade fel. Kanske ännu bättre om han inte hade gjort det, nu har han ju lite blottat att han varit orolig och hade viss koll själv. En tvist skulle mycket väl kunna sluta i att man hävdar att han skulle följt upp där.

Tillverkaren har dock inget med det felaktiga valet att göra. Så all framgång handlar om hur långt man kan få bygghandlaren att gå, om vi nu talar om att gå längre än att få ny skruv.

Gissningsvis enkelt att få ny skruv, halvsvårt till svårt, att få ny trall. På gränsen till omöjligt, utan tvist som kan sluta hursomhelst att få det bytt av hantverakre.

Om det är tillräckligt med utrymme att få ner verktyg för osynligt montage, kräv att få ett sådant verktyg som kompensation, samt full uppsättning skruv för det verktyget. Då kan de gamla skruvarna sitta kvar utan att synas. Går nog att skråskruva osynligt även utan verktyget om det inte går ner i springorna. Särskilt som du har grov 34mm trall, som redan ligger satbilt på plats. Men bra mycket jobbigare.
https://www.essve.com/sv/bygguider/allt-om-trall/bygginstruktioner/dold-eller-synlig-trallskruv
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker man råkar ut för enstaka skruvar som går av även med kvalitets trallskruv (Essve). Men här tror jag också att problemet ligger i fel typ av skruv för ändamålet.

Jag rev en del av ett trädäck som förre ägaren hade byggt vid vårt fritidshus. Detta inför en utbyggnad. Han hade använt vikelbeslag friskt, det var ett 30 tal plåtvinkar i konstruktionen. Alla var skruvade med montageskruv (stora platta huvuden) istället för ankarskruv avsedda för beslag. ungefär 75% av skruvarna hade gått av. Märkligt att inte hela trädäcket rasade ihop. Några av reglarna hölls uppe av trallbrädorna istället för tvärtom. Men det var reglat med cc 45 så det var skapligt stabilt ändå.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.