Den tråden handlade om essve-skruv vill jag minnas och det var rätt många som vittnade om liknande problem.
 
  • Gilla
oxen76
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Det finns en tråd nånstans här på forumet om en användare som var med om något liknande, slutade med att skruvförsäljaren/leverantören fick bekosta helt ny trall ink montering. Dock tror jag man ska ha enormt mycket flyt för att få igenom något sådant. Men det jag reagerade på spontant är att du använt träskruv och inte trallskruv. Trallskruv är mjukare/segare och ska ha mindre sannolikhet att gå av i samband med att träet rör sig. Man kan ju då fundera på varför ”träskruv” fortfarande säljs då allt trä rör sig och inte bara trall, men den gåtan har jag inte lyckats lösa.
Är inte det ett fenomen även bland trallskruv?

A2 är mjuk och följsam, C4 är hård och spröd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ska man ha något att komma med så lär konstruktionen av altanen vara av vikt. Självklart tål inte skruvarna vad som så den osäkerheten måste röjas ur bilden först.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Är inte det ett fenomen även bland trallskruv?

A2 är mjuk och följsam, C4 är hård och spröd.
Ingen aning, C4 är väl bara en ytbehandling och borde väl inte påverka om skruven är mjuk eller hård?
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Ingen aning, C4 är väl bara en ytbehandling och borde väl inte påverka om skruven är mjuk eller hård?
Ja, men rostfria skruven är mjuk. Lite oklart vilken legering mer normala C4 skruvar har men generellt avsevärt styvare i konstruktionen. Smidigare att arbeta med, men uppenbarligen större risk för att gå sönder.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G
När du väl ska byta kan jag rekommendera Trallskruv Gunnebo A4. Det körde jag med och är bra grejer, inte så dyrt heller om man köper storpack.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Men det jag reagerade på spontant är att du använt träskruv och inte trallskruv. Trallskruv är mjukare/segare och ska ha mindre sannolikhet att gå av i samband med att träet rör sig. Man kan ju då fundera på varför ”träskruv” fortfarande säljs då allt trä rör sig och inte bara trall, men den gåtan har jag inte lyckats lösa.
Den detaljen är nog inte helt oviktig, skallen på vanlig träskruv är oftast bredare än på trallskruv. Brädan får ännu mer kraft när den trycker skruven uppåt vid fuktigt väder eller när is bildas mellan bräda och regelverk.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
C
pjgb pjgb skrev:
Den detaljen är nog inte helt oviktig, skallen på vanlig träskruv är oftast bredare än på trallskruv.
Ja, och utöver det tekniska är det kanske svårt att hävda juridiskt att man använt produkten till det ändamål den är avsedd för.
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, och utöver det tekniska är det kanske svårt att hävda juridiskt att man använt produkten till det ändamål den är avsedd för.
Juridiskt har ts frågat om materialet, och blivit rekommenderade dessa av säljaren. Oavsett om det är trälim för inomhusbruk eller fel skruv som säljaren rekommenderat för en utvändig altan är det säljaren som ansvarar för felaktiga råd.
 
  • Gilla
  • Haha
Artemisia och 12 till
  • Laddar…
C
A August.E skrev:
Juridiskt har ts frågat om materialet, och blivit rekommenderade dessa av säljaren. Oavsett om det är trälim för inomhusbruk eller fel skruv som säljaren rekommenderat för en utvändig altan är det säljaren som ansvarar för felaktiga råd.
Helt rätt, missade den detaljen. Då stärker det ju tvärtom TS case när han fått en skruv som inte är avsedd för ändamålet. Möjligen bör man i sin argumentation vara tydlig med att det nödvändigtvis inte är produkten i sig det är fel på utan att den inte funkade för det ändamål den rekommenderades.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Hej
Har använt det märket till min altan ca 100 kvadrat märkte i början att drar du i skruven för hetsigt och inte har rätt moment inställt så blir skruven vriden eller går av om trät är hårt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Jag tror inte att monteringen har någon större betydelse, inte heller klassning på skruven. Att lägga blött trallvirke är nog mer regel än undantag. Att ligger dikt emot tillhör också vanligheten. i Ts fall lan vi konstatera att det inte är ett alternativ. Eftersom här hände det på flera ställen.
Klassningen på skruv. Om vi förutsätter att det trallen är placerad som vanligt. så ska inte. det vara avgörande. Vi kan nog vara ganska säkra på att de allra flesta trallar är skruvade med c4 om det skulle vara fel råd så skulle vi veta om det.
Jag tror inte att. biltemas skruvar är så dåliga. Dålig passform men det är en annan sak
 
  • Gilla
Themen och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Hur tätt skruvade du trallen och hur blöt var den? Lägger du brädorna för tätt och de legat och torkat ur innan montering kommer ingen skruv i världen stå emot kraften som blir när brädan sväller och inte kan ta vägen någon annanstans än uppåt.
Jämför gapet mellan brädor med intakta skruvar och trasiga.
Den där skruven är väldigt vanlig, säljs överallt. Produktfel är ett långskott men inte osannolikt.
Nu har jag jobbat som snickare i egen firma i 15år. Har väl iallfall fått ihop en 40-50 verandor. Aldrig har någon kund klagat på att någon skruv gått av. Ändå har man många gånger tvingats använda den trall som erbjuds för dagen. Visserligen så kan jag anpassa avstånd efter hur torrt/blött det är. Men jag har helt enkelt väldigt svårt att tro på det du säger. Någon gång under alla år borde då sannolikt även jag ha misslyckats så att många skruvar gått av.
 
  • Gilla
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
Till trall använder man ju i första hand rostfri skruv. Den är mer medgörlig när brädorna rör sig mellan årstiderna. Det är bara sätta upp en av varje i ett skruvstäd och böja lite på dem så får man svar ganska omgående. Sen finns det ju även rostfria av olika kvaliteter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
man använt produkten till det ändamål den är avsedd för.
Litet sidospår men om "träskruv" inte är lämplig här, när är den lämplig?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.