Det ska du kunna göra också. Det du kan göra nu under tiden säljaren funderar på hur de ska hantera detta så ring till skruvtillverkaren och få deras syn på vilka skruvar som ska användas och annat som är bra att veta.
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
jag förstår inte varför man inte skriver vilket företag man köpt dom från så löjligt
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
För att företaget kanske löser det här på ett väldigt bra sätt. Då finns ingen anledning att outa dem som dåliga. TS har ju inte fått någon återkoppling ännu.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då har du väldigt dålig koll på skruv och virke.
Det är en nästan dubbelt så stor skalle på träskruven i jämförelse med trallskruv så det sitter för hårdt och när träet rör sig så går skruven av..
Varför tror du att det finns trallskruv? Har alldrig skruvat trall med vanliga träskruv och inte heller haft någon reklamation då man har använt rätt skruv till rätt ändamål😉
Nu ska vi fundera lite här vilket är det vanligaste sättet att fästa trä mot trä? Det är skruv.
Eftersom du set skallen som ett hinder. Då går vi tillbaks till trallen. Det finns montageskruv med skalle som säljs för fästa ihop ramen. Det är absolut påfrestningar. Sen skulle det egentligen omöjligt att skruva utomhus eftersom skallen finns där.
Absolut trä rör sig. framförallt krymper eftersom tryckat trä är så pass blött. efter
Men enligt ditt resonemang så kan skruv Bara röra sig åt ett håll eller gå av.
Trallskruvens lilla skalle kan ha och göra med att den är lättare att dölja. En montage skruv är omöjlig att dölja. Men där är tanken en helt annan.

Mitt resonemang förutsätter naturligtvis att det är c4 skruv.

Det jag funderar på är om skruvarna inte var av C4 klass det står bara utomhus...
Fel klassning är nog en större risk en fel skalle.
Där tror jag problemet är.
 
M maria01 skrev:
jag förstår inte varför man inte skriver vilket företag man köpt dom från så löjligt
Jag hänger inte ut nån innan jag vet hur företaget agerar. Det kan fortfarande sluta som jag önskar. Alla kan göra misstag och de kanske erkänner sitt och agerar därefter.
 
  • Gilla
  • Älska
unosko och 11 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Det är lite saker som måste kollas innan du kan reklamera allt. Hur långt mellan plintar har du? vilket bjälklag? har du kortlat ordentligt? lagt syllpapp på reglarna? erfordlig springa mellan bräderna?
 
Det är 60 cc på bjälklaget som är 45x145.
Det står på en terassfötter på en grusbädd.
Ingen syllpapp. Det kortlat ordentligt. Ca 3 mm springa mellan trallen som är 35x145. Då detta va min första trall så bad jag säljaren om alla tips och råd och byggde enligt hans rekommendationer. Så allt jag köpt har han sagt att jag ska ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
hur går det med bilderna
 
Du skrev tidigare att det var normal trall 35x145.
För mig är normal trall 28x120.
Med den dimensionen skulle jag nog vilja ha 6 mm skruvar.
Virke sväller ju i procent, d.v.s en tjockare bräda sväller mer än en tunn.
Men trallskruv kanske inte finns tjockare ??

Om jag ska byta trall eller bygga ny altan, blir det med varmgalvad spik.
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Rostfria från Biltema är lika fina efter 10 år på trallen :)
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du skrev tidigare att det var normal trall 35x145.
För mig är normal trall 28x120.
Med den dimensionen skulle jag nog vilja ha 6 mm skruvar.
Virke sväller ju i procent, d.v.s en tjockare bräda sväller mer än en tunn.
Men trallskruv kanske inte finns tjockare ??

Om jag ska byta trall eller bygga ny altan, blir det med varmgalvad spik.
Spikad trall är ju väldigt fult tyvärr
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag förstår inte varför man inte skriver vilket företag man köpt dom från så löjligt
Låg odds k-rauta eller bejer hög odds
 
  • Haha
maria01
  • Laddar…
Henke1993 Henke1993 skrev:
Spikad trall är ju väldigt fult tyvärr
Tycker tvärtom. Inga inkrypta torx och aldrig någonsin något som går av.
Extremt problemfritt.

För mig är det helt obegripligt att inte fler spikar.
4" galvad. Rostar inte på ett par decennier, går aldrig av och skulle man behöva lossa på det någon gång så behöver man aldrig leta reda på inborrade skruvskallar. Eller brottas med trasiga skruvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Robin_CG och 4 till
  • Laddar…
Hej, har haft problem med Byggmax A2 4,2x55 efter det bytt till A2 4,8x75, tror att de håller bättre. Är det diametern eller längden som är problemet med att de går av?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Essve Corrseal (C4)? Jag förstår inte ens varför de säljer skiten. Fem år håller de i normal innerstadsmiljö med tryckimpregnerat trallvirke á la Beijers, sen rostar 20-30% av populationen av. Ena delen kommer ut, andra sitter kvar i underliggande regel när man försöker demontera. A2/A4 håller i evigheter.

På frågan ”Vad kan jag kräva…?” svarar jag ”Inget”. Som köpare har man valt ett undermåligt alternativ när det finns dyrare/bättre.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.