slacker skrev:
Helt fel?
Precis samma förfarande som proffsen som slipade vardagsrummet - kanterna först, helheten sen?
Jag gissar att SBH önskade att du slipade diagonalt.
 
MathiasS skrev:
Jag gissar att SBH önskade att du slipade diagonalt.
Diagonalt kör man ju med bandslip - En roterande med tre trissor spelar ju ingen roll. Körde olika riktningar på olika kornhet - 40 - 60 - 80 - 120. Det är grymt bra finish och inte ett uns av sliprepor.
Fördelen mot en bandslip är att det är svårt att göra fel - Alla kan slipa golv med en sån slip. ;)
 
Mikael_L
Ja barnen har snickrat två fågelholkar, med lite assistans från mig då.

Själv lyckades jag få upp ca 2-3 meter regel 45x45 och 28x70 klyvsågad med lite vinkel för att passa till fönstersmygarna sen.
 
  • fagelholkar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
slacker skrev:
Diagonalt kör man ju med bandslip - En roterande med tre trissor spelar ju ingen roll. Körde olika riktningar på olika kornhet - 40 - 60 - 80 - 120. Det är grymt bra finish och inte ett uns av sliprepor.
Fördelen mot en bandslip är att det är svårt att göra fel - Alla kan slipa golv med en sån slip. ;)
Du har nog rätt. Slipandet av stavparketten här är en av få saker jag lämnat bort och då har man aldrig riktigt läst på hur det funkar....
 
Har börjat så smått med panelen på framsidan, men man kan ju bli galen av att inte hitta alla verktyg efter över 3 månaders uppehåll......
 
S
diagonalt för att få bort vågorna. sen kan slipa hur du vill ner golvet är slätt.
sen kan man få bättre kontroll på bandslip när du slipar diagonalt. för att den ej biter tag
 
SBH skrev:
diagonalt för att få bort vågorna. sen kan slipa hur du vill ner golvet är slätt.
sen kan man få bättre kontroll på bandslip när du slipar diagonalt. för att den ej biter tag
Precis! Gjorde som MathiasS och lämnade bort parketten till proffs - Som körde med banslip precis som du skriver. Sen kan jag ärligt säga att man ser lite små diken där dom stannat och vänt på bandslipen. Ngt sånt ser man absolut inte där jag gått fram med en "excenter"

De roterande sliparna är ca 50cm i diameter och plankorna i mitt fall 120 - Dvs, maskinen äter ojämnheter vare sig du kör snett rakt eller på måfå - Den vilar ju helt på trissan och inte på hjulen.

Men med en roterande slip och 3cm tjocka furuplankor så räknade jag med att man skulle kunna få en bra resultat genom att göra det själv och visst fanken blev det bra. Som jag sa tidigare. Mycket svårt att misslyckas med en roternade slip. Den äten inte ned sig på samma sätt och lämnar absolut inga ränder eller kanter då pappret under sitter på ca 5mm tjocka mjuka dynor. Jämnar dessutom till ojämnheter i plankorna på en bra sätt.
Jag har slipat två sovrum och köket! Det enda svåra är cellulosa lacken som sätter igen pappret på maskinen, där kom jag till slut på att några drag med stålborste fick bort det mesta!

Snabbt - Enklelt - Prisvärt - Och sen har vi stoltheten i att kunna säga att man gjort det själv! d^_^b
 
S
slacker
finns dom som kan slipa golv och som säger att dom kan.
det bästa med bandslip är att pappret flyttar på sig, med excenterslip har du hela tiden samma del av pappret mot golvet. vilket ger värme och du får mer lack som sätter sig i pappret.
 
SBH skrev:
det bästa med bandslip är att pappret flyttar på sig, med excenterslip har du hela tiden samma del av pappret mot golvet. vilket ger värme och du får mer lack som sätter sig i pappret.
Det där kan jag skriva under på!
 
Rensat rabatter och pallat upp glasfibertrappan - den har börjat svikta lite! :)
 
Klippte min flätade pilhäck i helgen. 600 pinnar med cirka 10 skott på varje som alla skulle klippas ner till 2-3cm längd. Med en sekatör i varje hand gick det ändå rätt hyfsat och motorikcentrum i hjärnan fick sig en riktig genomkörare....

Har också börjat förbereda för flytspackling i blivande tvättstuga - mjukfogning mellan ny betongplatta och gamla källarväggar.

....man får ju se till att posta i denna tråd lite så det inte bara blir en "Vad har slacker gjort med sitt hus idag"-tråd..... :)
 
MathiasS skrev:
....man får ju se till att posta i denna tråd lite så det inte bara blir en "Vad har slacker gjort med sitt hus idag"-tråd..... :)
d^_^b

Skillnaden kanske är att mitt hus inte är i närheten lika fint som ditt MathiasS!

Men snart så kanske det tar sig! Mår faktiskt lite illa över en helg helt utan byggnation... :S Öl blev det - Men inget bygga! :wow:
 
Mikael_L
Öl får man när man gjort sig förtjänt av det ... Basta !!! :O

Så ikväll blir det ingen öl för mig ... :S





Men kanske lite whisky ... :p :cool:
 
slacker skrev:
d^_^b

Skillnaden kanske är att mitt hus inte är i närheten lika fint som ditt MathiasS!

Men snart så kanske det tar sig! Mår faktiskt lite illa över en helg helt utan byggnation... :S Öl blev det - Men inget bygga! :wow:
Det var snällt sagt, tyvärr är det en hel del kvar innan det är "klart"......:blushing:
 
Idag har jag bara krånglat med en massa småsaker, blev inget vettigt gjort alls.


Jag är så förb-nnat j-vla sk-t trött på att snickra!!! q(;^;)p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.