D09 skrev:
Uppe o klättrat :)

Skulle byta vindplåt...

Översta plåten.. Inser att den passar inte riktigt men det funkade..

Ska montera nedre.. Inser att det saknas en 5-10 cm något..

Monterade den ändå lite halvdant så länge tills jag fått hem en lite längre :) ingen ide att lägga ner för mycket krut på att göra det fint för då blir den kvar ;)

En fråga till er plåtisar ;)

Hur skarvar man på bästa sätt när två plåtar ska i varann ?

Platta ena delen och öppna andra ? :)


[bild]


[bild]


[bild]


[bild]
Inte plåtis men..
Måtta på den undre plåten, alltså den du sticker in under den övre.
Klipp av hörnen på båda sidorna av vindskiveplåten.
Sen skjuter du i den undre i innan för den övre och innanför de upp/invikta kanterna på den övre.

(svårt att förklara och hittar inte igen en bild som beskrev detta). :)

<edit>
Hittade en pdf. http://www.vannasplat.se/wp-content/uploads/2013/04/MONTAGEANVISNING_VP20_4.pdf
Kolla sist sidan i den. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
D09
Tror jag hänger med.. Kanske ;)

Om plåten ska gå under 5 cm så ska det bort motsvarande av den som ska under

Klippa bort rundlappningen eller vad det kallas i plåtsnackis i ändarna ? :)

Stort tack :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D09 skrev:
Tror jag hänger med.. Kanske ;)

Om plåten ska gå under 5 cm så ska det bort motsvarande av den som ska under

Klippa bort rundlappningen eller vad det kallas i plåtsnackis i ändarna ? :)

Stort tack :)
Precis, tror ja :)
Stick in den undre plåten och måtta, rita på var skarven kommer.
Klipp av den undre plåten 1dm eller liknande längre än var markeringen är.
Sen klipper du av hörnen så pass att du skjuta ihop dom. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
FredrikR skrev:
Precis, tror ja :)
Stick in den undre plåten och måtta, rita på var skarven kommer.
Klipp av den undre plåten 1dm eller liknande längre än var markeringen är.
Sen klipper du av hörnen så pass att du skjuta ihop dom. :)
Byggahus när det är som bäst :) :) :)

Grym är du!! :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Den lille elektrikern (dvs jag) har av misstag virat ihop tändtråden till utebelysningen och tändtråden till toalettfläkten efter att snickarna hade loss den. Borde nog ha tänkt till lite och insett att timern (i samma dosa) borde fått tändtråden till lampan istället...

Mycket härlig felsökning senaste veckorna ("men nu är ju timern i always on-läge, varför lyser det inte", "jag skulle just byta lampan men nu funkar den visst igen" osv)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Gjort en "to-do" lista för ett hus vi hyr ut. Den blev lång....
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Isolerat pelletsförrådet samt tagit upp ett större hål för ett fönster in i förrådet. Ska sätta dit ett hyllplan i glas från Ikea sedan. Väggarna ska kläs i gips och tapetseras.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Inspekterat kaminen lite närmare:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
Rev loss fotlisten på föräldrahemmet då den var rutten. Men även panel har sett sina sista dagar... Den brakade med så nu fick jag en hel del mer jobb.
Panelen är 195mm och huset är väldigt högt så jag funderar på om jag ska dela panelen under fönstren och göra någon typ av bröstlist.
All panel ska bytas så småningom och jag tror inte att det går få tag i full läng på plankorna ändå.

Vad tror ni, skulle det se okej ut? Tror det heter bröstlist men jag är inte säker :)
Picture 014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag lyckades samla energi för att gipsa och grovspackla pelletsförrådet också.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Vad tror ni, skulle det se okej ut? Tror det heter bröstlist men jag är inte säker :)
Jag tror det skulle se lite märkligt ut, eller i alla fall inte lika fint som idag :). Jag menar du måste ju ändå lägga bröstningen ovanför fönstren i så fall och då hamnar du ju mitt i taket i höjdled på verandan.

Du kanske kan kolla med en mindre såg, de skulle jag tro kan få fram panelbrädor precis som du önskar.
 
holmberg87 skrev:
Rev loss fotlisten på föräldrahemmet då den var rutten. Men även panel har sett sina sista dagar... Den brakade med så nu fick jag en hel del mer jobb.
Panelen är 195mm och huset är väldigt högt så jag funderar på om jag ska dela panelen under fönstren och göra någon typ av bröstlist.
All panel ska bytas så småningom och jag tror inte att det går få tag i full läng på plankorna ändå.

Vad tror ni, skulle det se okej ut? Tror det heter bröstlist men jag är inte säker :)
[bild]
Tror också det skulle se märkligt ut. Fult rentav.

Hur högt kan det där vara. Ser ut att vara max 4,5 meter? 5,4 meter brukar vara standard lagervara hos bygghandlarna!
 
Hus och hus, men i alla fall till verkstaden: Äntligen skruvat ihop enpelarlyften som stått och skämts i en månad. Krävdes en lastmaskin för att lyfta delarna på plats!
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
vectrex skrev:
Tror också det skulle se märkligt ut. Fult rentav.

Hur högt kan det där vara. Ser ut att vara max 4,5 meter? 5,4 meter brukar vara standard lagervara hos bygghandlarna!
Det är nog närmare över 5 meter men kanske inte 6, jag har faktiskt inte mätt heller. Ska kolla runt lite men om man ska ha exakt samma dimension kan nog bara en såg hjälpa mig.
Panelen är nämligen 30x200 och dessutom spontad! Dom byggde rejält förr i tiden :)
 
mexitegel skrev:
Jag tror det skulle se lite märkligt ut, eller i alla fall inte lika fint som idag :). Jag menar du måste ju ändå lägga bröstningen ovanför fönstren i så fall och då hamnar du ju mitt i taket i höjdled på verandan.

Du kanske kan kolla med en mindre såg, de skulle jag tro kan få fram panelbrädor precis som du önskar.
Håller med, jag var också inne på att det kommer så konstigt ut. Men på nåt vis måste jag ordna panelen.. Försöker rita i CAD på eventuella lösningar nu hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.