Bytt två fönster på takkupan, isolerat och förberett för panelen som ska dit i morgon. 1375903649718.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dragit ut triljoner pappspik, pappat tak, spikat läkt.
 
D09 skrev:
Kört hem grus, gick fortare än jag trodde så nu är tomten full med 16-32

Jag ligger i soffan och väntar på besked om att lämna tillbaka den..

Ser fram emot att få hem en liten hjullastare imorgon :)
16-32 är skönt för barnen att springa på ! :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Sågat till bänkskivor och passat in på köksskåpen. Kollat på spishällar och beställt en. kopplat VA till diskbänken, himla massa passande med vattenlåset i ett 60 skåp plus att blandaren var meckig att få dit. Ställt in diskmaskinen och kopplat in,
 
Klippt gräset i vanlig ordning, grävt bort fula tuvor o fyllt upp o sått nytt o tvättat bilen. Åhh glömde nästan de bästa av allt grillat såklart :) Slapp dag upptäckte jag nu :)
 
Lagt andra halvan av golvet på vinden (råspånt). Strax innan jag jag skulle bli klar (hade två varv kvar) så hade bitsen sönder skruven som höll fast den temporära stödklossen jag använde för att rikta golvet, med mig själv liggandes på).
Så nu har jag en kloss som sitter i vägen på en av takstolarna med en skruv som inte går att skruva ur. :surprised:

Sa jag att det är typiskt mig. Jag som hade samlat kraft till det där jobbet i drygt två år..
 
  • Gilla
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Lagt andra halvan av golvet på vinden (råspånt). Strax innan jag jag skulle bli klar (hade två varv kvar) så hade bitsen sönder skruven som höll fast den temporära stödklossen jag använde för att rikta golvet, med mig själv liggandes på).
Så nu har jag en kloss som sitter i vägen på en av takstolarna med en skruv som inte går att skruva ur. :surprised:

Sa jag att det är typiskt mig. Jag som hade samlat kraft till det där jobbet i drygt två år..
Småproblem!
Klyv klossen och skruva ur skruven med en polygrip. Vrid moturs :D

Men det är väl redan klart förstås.

Förresten får du nog lägga upp en bild. Alla älskar bloopers!
 
D09
Hämtat en kompaktlastare och fyller upp på baksidan :)

Regnar som f@n och hemresan med maskinen på kärran är en egen historia :p

Saknas bara att man kör fast he he
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
D09 skrev:
Hämtat en kompaktlastare och fyller upp på baksidan :)

Regnar som f@n och hemresan med maskinen på kärran är en egen historia :p

Saknas bara att man kör fast he he
Hehe kanske bättre att ta bilen på släpet... :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
alex86 skrev:
Hehe kanske bättre att ta bilen på släpet... :p
Ha ha ja, maskinen var lastad med vikten fram, vilket gjorde att den tyngde ner som f@n ha ha

Slutade med att jag lastade av den och körde sista biten hem :)
 
KnockOnWood skrev:
Klyv klossen och skruva ur skruven med en polygrip. Vrid moturs :D

Men det är väl redan klart förstås.

Förresten får du nog lägga upp en bild. Alla älskar bloopers!
Japp! Det är redan klart. Efter en god natts sömn kunde jag konstatera att jag skruvat i ca 100 skruv med T25 skalle med en T20-bits! Med rätt bits var det bara att skruva ur skruven :surprised:

Nåja, nu är det äntligen klart.

Såhär såg det ut när jag började. På bilden ser man den temporära spånga jag la ut mellan takstolarna. Sen låg jag på mage på den och skruvade fast en regel på takstolen. Då kunde jag lägga ett stycke golv där och flytta fram spången till nästa takstol.
IMAG0031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut idag:
IMAG0492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den uppmärksamme ser kanske att reglarna jag lagt golvet på fortsätter ut till nästa snedsträva under innertaket. Det var när jag skulle skruva fast den där jag fick problem. Jag fick lägga temporärt golv mellan reglarna (som där ute hängde i luften). Sen la jag mig på mage och skruvade fast en liten kloss på takstolen, ett par centimeter ovanför regeln. Sen satte jag en tving om regel och kloss och kunde på så sätt lyfta det sviktande golv jag låg på så jag kunde skruva fast det i våg.

Tyvärr har jag insett vad nästa projekt blir: små lister längs kanten på golvet så man inte tappa saker över kanten. Jag har redan puttat ner en resväska i lösullen. :rolleyes:
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Byggt om 23 st spottar från 12v till GU10. Finns inte den modellen man vill ha får man improvisera lite...
 
Hann gräva på min klippa i två timmar innan regnet började, men hjälp av en 12-åring och två 14-åringar fick vi rent en hel kvadratmeter rötter och "gräsmatta", samt en jordhög upplagd tidigare som förflyttades till släpet. Nu gäller det bara att maken kommer hem och hjälper mig tömma dem på tippen innan regnet adderat allt för många kilo till den tidigare torra jorden.

Fundering: När man sedan ska bygga trädäcket, borde man fylla upp de djupaste håligheterna med en del av de stenar vi grävt fram, eller nån sort grovt grus eller bara låta det vara. Maken var inne på att fylla upp, täcka med nån duk och lägga ett tunt lager sten/grus på duken, men om det är ren berggrund under känns det lite onödigt?

Kommer visserligen att fyllas upp med bôss genom åren sedan, björklöv och sådant, men...
 
DSC_0122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävt upp för att ta bort muren.
DSC_0120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vanlig ordning är det mest sten när jag gräver.
Tur att "Kristina från duvemåla" finns att lyssna på. -"Stenen låg där som ett hån"...
 
  • DSC_0121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dragit 4 x antennkabel för parabolen från TV-centralen i tvättstugan, upp på vinden och ut genom gavelspetsen. Återstår gör klättrande på taket för att koppla in eländet. Blir skönt att slippa tillfälliga kabeln som går utomhus och in genom balkongdörren i dag. Tänk om man förberett för helt parabol (tack och lov drog jag ett stjärn-nät åtminstone) när man ändå byggde huset, vad enkelt! Jag tänkte korkat nog att Boxer duger åt oss vid tillfället, tre år senare så står Boxer på min hatlista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.