Lite krypgrundsarbete!

Arbete i krypgrund med synliga avloppsrör och jordad mark vid en husgrund av tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund av krypgrund med betongfundament och tegelväggar ovanpå jord och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Blev svartjobb idag med ett litet inslag av rött, som är ngt mörkare i verkligheten när inte kameran försöker få allting till 18% grått. Tusan så mörkt det blev i rummet, får nog släpa in en till bygglamapa när jag tar tag i andra sidan rummet.

Vägg målad med mörkt färgschema, svart och rött inslag vid dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sammy_j och 4 till
  • Laddar…
S
Före:
En brun Pax-garderob bredvid en elcentral, med en ryggsäck och renoveringsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Tom vägg med synliga rör och kablar efter borttagen Pax-garderob, redo för Elfa-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pax-garderob som hängt med i två flyttar fick inte vara med längre. Det ska upp Elfa-system (som vi fyndade för två år sen när Coop bygg la ner i stan) och senare platsbyggd garderob med lika panel som väggen.

När var grisrosa inne att ha på väggen?! :crysmile:
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Målat klart taket i snickarverkstan. Ska bli skönt att börja flytta in i morgon. Alla maskiner och annat tar otroligt mycket plats i övriga huset.
Nymålat tak i en rymlig snickarverkstad med trämaterial, kajak, verktyg och provisorisk belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väntar också på att elen ska bli klar. Har satsat på fyra uttagscentraler för att förenkla lite.
Elektriska installationsdelen, inklusive en kontaktorlåda och flera uttag, monterade på en nymålad ljusblå vägg i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All el i verkstan går via en kontaktorlåda av klassisk slöjdsalsmodell som kompletterats med ett tidrelä. Det medför att man på ett enkelt vis kan stänga av alla maskiner, och att alla maskiner dessutom slås av efter en viss tid om man skulle glömma stänga av. Dessutom får alla maskiner på detta vis en central nollspänningsutlösare. Vissa handmaskiner saknar ju det. När barnen blir större så kommer det också kännas bra att kunna ta bort nyckeln när jag inte är där för att undvika att någon "kan själv" med bandsågen eller rikthyveln.

Tyvärr medför detta val att jag just nu saknar el i verkstan helt och hållet, förutom belysning, så jag är skapligt less på skarvsladdar.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Planen var att skiva där det tidigare suttit ett källarfönster i förrådet. När jag hade flyttat undan diverse arbetsbänkar inser jag att det finns fuktskada vid golvet.

Så nu blir det till att öppna upp väggen och se hur illa det är. Väggen lär inte bli målad i helgen, den saken är i alla fall helt säker.
 
Krilleman
Ny kanalisation för el och fiber är indraget i huset. (y) :cool:

Rören passerar matkällaren innan dom kommer ut under trappen från denna väggen på bilden. Men i matkällaren är tanken att det ska bli en inbyggnad så man slipper se detta spektakel tillsammans med avloppet från ovanvåningen...

I ytterväggen är det en håltagare så kom hem och fixade hålen efter arbetstid.

I mellanväggen mellan matkällare och under trappen räckte en Bosch hålsåg för multi-construction.

Nya el- och fiberkanalisationer går genom väggen i en matkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1300770A.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Haft till folk över på middag & övernattning på landet

Strax innan kl. 3 när vi håller på att avsluta för kvällen och några av gästerna duschar börjar plötsligt vattnet stiga i duschen, kändes som riktigt dåligt timing...

Men på med stövlar och börja ösa ur pumpbrunnen som flyttar pumpar upp till vanliga självfallsavloppet. Fick glädjande nog hjälp av gästerna (trist att stå själv med/i skiten...) och verkade ”bara” vara nivåvippan till pumpen som fått hicka (eller om den blivit nedtyngd av något), så vi 03.30 var ordningen återställd och jag somnade - väldigt glad att vi tog tag i det direkt istället för att vänta till idag...

/U
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Person som arbetar runt takfönster med pålagda roliga filter som discokula och solglasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortsätter få till smygen kring takfönster. Det är ganska krångligt och det tar lång tid, dessutom högt upp. Tur man kan roa sig med Instagram.

Renovering av takfönstersmyg med synliga verktyg och byggmaterial på ett oordnat köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Högt, som sagt. Lägg märke till min "köksfläkt". Hehe.

Installation av takfönster med synlig ångspärr, isolering och träbjälkar från insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av takfönster med synlig ångspärr, isolering och OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Lådan" som byggdes i samband med att vi isolerade taket var för liten, så när fönstren väl skulle in fick vi ändå göra om en del av jobbet. Här skarvar jag i ångspärren och sen blir det uppfyllt med isolering bakom.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Underlättat för mig med vedhämtning.

Brinnande kamin med en hög staplad ved bredvid på en trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker inte att det är så arbetsamt med ved, gäller bara att ha rätt maskinpark.

Person i neongrön jacka står vänd mot en grusväg med nedfallna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Årsmodell - 05, rekommenderas starkt, fungerar relativt felfritt, knorrar lite ibland, använder mig av steam och gott&blandat som kombinerat smörjmedel och drivmedel.
Bland de bästa modellerna!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 12 till
  • Laddar…
Målat mera rött idag, klyvit salningar och kapat socklar och foder.

Nymålat rött och svart rum med stängd vit dörr, omonterade eluttag och synlig golvsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Årsmodell - 05, rekommenderas starkt, fungerar relativt felfritt
-05 säger du, har själv en -14 och en -17, har än så länge inte kommit på hur dom fungerar? -14 börjar iofs hosta till ibland.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Har också en årsmodell -17.

Håller just nu på med kalibreringsfasen, tyvärr beräknas den ta ett antal år.
Just nu har den börjat acceptera mindre inblandning av fasta drivmedel i kombination med det flytande drivmedelet.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Är den utrustad med dedikerad AI processor?
 
Det är korrekt, AI processorerna är inte så lätta att sätta igång, tydligen måste dessa "lära" sig sakerna. De har en väldigt begränsad grundkod, output är audiobaserad och binär. Tyvärr går det inte att programmera med färdiga OS på bootsticka heller.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Jag har en -91:a och en -93:a. Tydligen krävde dessa mer underhåll och support än vad jag ville ge så en dag var de bara borta ...
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.