Ett gammalt körsbärsträd skulle bort igår, fasade för att det skulle svälla som en badboll under marken (och inget jämfört med tallen ovan).
IMG_0718.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20 min senare med hjälp av yxa och trädgårdsspade såg den ut så här :D
IMG_0719.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda problemet var en relativt färsk rot på ca 20 cm i diameter, resten av rötterna hade börjat ruttna, bra med 2 meter hävarm och en rejält kroppsbyggnad o lägga bakom också!

Hålet är nu igenfyllt och gräset sått, perfekt då det ska ömsom regna ömsom va sol i två veckor nu enligt prognos!
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Köpte 2 klätterrosor till min fru på bröllopsdagen, tänkte plantera en på varje sida om grinden, och bygga en båge över som dom får klättra på, så att frun på nästa bröllopsdag för gå igenom en rosenbåge.

Började gräva bredvid grindstolparna, men grävningen övergick till arkeologi, för en bit under jorden hittade jag dessa kantstenar.

WP_20150905_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20150905_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Plockat en stor ikea-kasse full med mer eller mindre ruttna plommon för att kunna klippa gräset. Detta fick mig att börja fundera i banor av att såga ner eländet. Min fru kan ändå inte äta plommon .Jag tycker förvisso om dem men jag lägger mer tid på att plocka ruttna plommon varje år än att äta dem. Då kanske det är bättre att köpa några stycken på ICA när man är sugen. Dessutom fasar jag över hur det blir nästa år då jag skaffat robotklippare.

Som lök på laxen så måste trädet beskäras för det håller på att växa in i huset, så frågan är om det inte inte fick sin dödsdom idag.

Eller är jag dum som tänker så?
 
Såga ner det :). Vi funderar på samma. 1 plommon förra året som fåglarna tog, 3 i år som fåglarna tog. Ryker nog till våren :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har precis planterat ett plommonträd!

Men jag kan relatera till både klippning av träd och plockning, fast det gäller ju alla fruktträd (och de andra träden får man kratta mer efter.,). Jag får kratta både äpplen och päron inför varje gräsklipp.. (Aptrist).

Meeen.. måste ju ha några träd ändå (y)
 
  • Gilla
Jante och 1 till
  • Laddar…
"Frisör" Sandra is in da house..

BUSKKLIPP.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..nu ska det bara rensas, läggas på duk och barkas under buskarna också!

(y)
 
  • Gilla
b3astie och 5 till
  • Laddar…
Tog semester igår och tillbringade dagen med att hjälpa den inhyrda arboristen att ta ner 4 stora björkar på tomten. Han klättrade och sågade, jag rände runt på marken och kvistade, släpade ihop grenar till tre stora högar, och staplade travar med stambitar. Rätt mör i kroppen idag...
 
b8q skrev:
Tog semester igår och tillbringade dagen med att hjälpa den inhyrda arboristen att ta ner 4 stora björkar på tomten. Han klättrade och sågade, jag rände runt på marken och kvistade, släpade ihop grenar till tre stora högar, och staplade travar med stambitar. Rätt mör i kroppen idag...
Vad fick du betala för kalaset?
Har en hängbjörk som vi ville kapa lite i toppen o glesa ur lite för att få in mer kvällssol, det ville dom ha 3000 kr för.
IMG_1848.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte fått fakturan än, men om den muntliga uppskattningsuppgiften jag fick fortfarande stämmer, så ska det bli 6000:- plus moms för fyra björkar sektionskapade och lövverket bortforslat... Blir det så så är det ett mycket OK pris, många andra härikring tar 3000-4000 per träd.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Jo absolut! Bortforslat också, det va inte inräknat i mitt pris.
Men gissar att priset per träd blir billigare ju fler man vill ta ner/glesa ur, så 3000 för mig är säkert rimligt.
 
harry73
Jag har några ekar som hänger över vägen, och nu kunde jag nå grenar med händerna stående på marken, så de var dags att åtgärda.

Jag lånade entreprenörens rullställning, rullade den ut på vägen och kunde ta bort alla granar jag ville. Kostade ingenting :)
 
Skulle jag gå loss på min björk själv, skulle det inte se ut som en björk längre när jag va färdig :)
 
Hemmakatten
En björk kan aldrig beskäras med gott resultat. Den kommer att se ful och stympad ut. Då är det bättre att ta ner björken och plantera ett annat träd som inte blir så stort och högt.
 
Vi anlitade arborist till vår vackra björk, för lite frisering då en del större grenar hängde över dagisets lekplats.. (Man ville ju inte riskera att nått barn skulle göra sig illa).. MEN - Den blev jättefin! Fick en fin rundad form efter vårt önskemål. Det var helt klart ett av de finaste gamla träden på gatan..

Tyvärr tog nya ägaren bort det i år :( hela gatan blev naken :(

Däremot ser en av våra björkar här, vid nya huset, lite stympad ut..tror de måste ha klippt den själva.,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
Grävt bort en del av gräsmattan där det skall bli sjösten runt odlingslådorna. Körde iväg med 5 släp grästuvor till tippen.
Efter 9 km löpning nu ikväll är jag också lite trött i kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.