Vitlökspallkrage med skadade plantor och synligt skadad av gnagare, med sättlök nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jagat vitlök, tyvärr strök en gnagare som underminerat hela pallkrageodlingen med :cry:

Samt hafskopplat bevattningen, lämpliga kopplingar och gängtätning tog slut men nu dör inte trädgården i alla fall
Delvis uppgrävd mark med en komplex anordning av bevattningsslangar och kopplingar, omgivna av trädgårdsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt köpt ett billigt växthus att avhärda förodlingen i, för nu är lysrören i topp och man behöver machete för att vattna de innersta...
Sen råkade det bli inköp av massa trevliga växter till nya delen i trädgården, så nu står sammanlagt ett par hundra :oops: växter och väntar på utplantering.
 
  • Wow
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jo visst, men om man kan förhindra att något händer den första veckan så känns det som att det vore en fördel...
Blir jättefina märken, efter krukor, efter ett par veckor ute.. på nya uteplatser.. tyvärr (har på alla mina..). Du kan hjälpa det värsta genom att ha fat under när du vattnar blommorna. Men regnar det några gånger så har man lite märken ändå.. och har man tex en väldigt stark färgad pelargon.. som tappar blomblad (och man inteplockar upp dem på nån dag) så har man röda vackra (hm) märken fastetsade i trallen (de lite ljusare pelargonerna ger inte lika starka märken).. speciellt om det kommer regn oxå..

Men lite mys måste man ha, man ska leva med :) man gör ju uteplatsen för att mysa, äta, chilla och leva på.. inte för att den ska vara superrea hela tiden :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ska hälsa maken detta. :crysmile: (och om nån vänlig själ kunde berätta hur man citerar många i samma svar så vore jag väldigt tacksam. :sweat:)
angående grill, så har vi våran kol/gasol/rök på trägolv.. i det stora hela inga problem.. det enda som hänt är att grillkladd läckt ut lite på golvet några ggr när det regnat.. då uppsamlaren ”runnit över” (dvs köttsafter/olja och lite smuts.. blandat med vatten).

Beror nog lite på grillen man har! Hur rakt allt är.. hur den står skyddad osv när det regnar.
 
Snigla Snigla skrev:
angående grill, så har vi våran kol/gasol/rök på trägolv.. i det stora hela inga problem.. det enda som hänt är att grillkladd läckt ut lite på golvet några ggr när det regnat.. då uppsamlaren ”runnit över” (dvs köttsafter/olja och lite smuts.. blandat med vatten).

Beror nog lite på grillen man har! Hur rakt allt är.. hur den står skyddad osv när det regnar.
Jag har fina fettfläckar på min altan av komposittrall. De kommer inte gå bort, så om man vill hålla det fint rekomenderar jag underlägg :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har fina fettfläckar på min altan av komposittrall. De kommer inte gå bort, så om man vill hålla det fint rekomenderar jag underlägg :)
Nä, de är ju bästa inoljningen ever.. :cool: (vi har heller inte fått bort den specifika grillkladffläcken).
 
Snigla Snigla skrev:
Men lite mys måste man ha, man ska leva med :) man gör ju uteplatsen för att mysa, äta, chilla och leva på.. inte för att den ska vara superrea hela tiden :)
Du har givetvis helt rätt, men det är ju så med nya grejer, vad det än är, så syns ju första repan/fläcken allra mest. Bil, sneakers, altan, bebis, you name it, man vill att de ska vara fläckfria för alltid. ;)
 
  • Haha
Ramnemark
  • Laddar…
Ja fan när man repade bebisen första gången. Då kände man sig dum. 9-10 månaders leveranstid lixom :sweat:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
Ja fy fan, minns första bebisrepan. Hon var 1,5 år och dansade framför nåt barnprogram på TV och tappade balansen och körde pannan in i tegelstenen vid eldstaden i öppna spisen. Givetvis samma kväll som vi för första gången på flera år tagit nåt glas vin till maten. Limmades senare på akuten efter att vi fått skjuts, man kände sig inte som nån vidare förälder just då. 10år idag och repan syns än men hon fick 15000 iaf på sitt sparkonto av försäkringsbolaget.
 
  • Älska
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Varit i skogen och stulit lite blåbärsris (säg inget till nån). Ingen aning om det funkar att göra så, fattar att blåbär är lite kräset. :thinking: Planterade i vår lilla "sagoglänta", vore ju magiskt att ha blåbär där. Nyplanterade blåbärsris vid kant av vit grusgång i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Var det inte något med blåbärsris och symbios med andra växer för de skulle trivas?
 
Det var det säkert. Förmodligen dödsdömt och anledningen till de få träffarna när jag googlade. Jag håller er uppdaterade. ;)
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Du måste nog ta med hela skogsbottnet dvs skära ut en ruta på minst 50 x 50 cm el helst större, minst 5-10cm tjock så KANSKE det lyckas.
 
BengtH BengtH skrev:
Du måste nog ta med hela skogsbottnet dvs skära ut en ruta på minst 50 x 50 cm el helst större, minst 5-10cm tjock så KANSKE det lyckas.
Jo, det var min tanke men det var snudd på omöjligt att gräva i skogen (hade bara med en planteringsspade och den vek sig som gummi så jag fick böja tillbaka den ideligen). I alla filmer där seriemördaren ska gräva ner sina offer i skogen och marken är mjuk som marshmallowfluff, I call bullshit! :mad:
 
  • Gilla
Poxeman och 1 till
  • Laddar…
Försök hitta ett område med sandjord, en tall-ås el dyl så är det lätt att lossa det tunna skogsbottnet (med markägarens lov). Behövs inget djupgrävande.
 
"Tagit emot" ett lass grus inför långhelgens uteplatsbyggande. Tagit emot är inom citationstecken eftersom firman hann tajma in precis den halvtimmen imorse när jag var och lämnade de 2 äldsta barnen. Som tur var la de det på rätt ställe (vi har 2 parkeringsplatser...). :p
I övrigt fortsätter bygget med altanen. Snickarna har nästan för fint väder (går det?) :cool:
 
  • Två högar av grus på en uppfart, korrekt placerade för kommande uteplatsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.