Cicaro skrev:
Idag har jag startat vårbruket! Inte med trädbeskärning som brukligt utan att binda upp nästa års hallonplantor i landet :)
Bra att vara ute i god tid!

Jag började mitt strax före jul. Genom att beställa nya fröer hos Impecta :)
 
Härliga tider, Jag har funderat på att beställa från impecta ett par vändor men har inte kommit närmare än att sprida ut alla fröpåsar hemma så jag kan se vad jag har :)

Blev det något roligt?

Å andra sidan kan jag skatta mig lycklig, handelsträdgården i berga har impectas sortiment på hyllan så egentligen kan jag bara ta en tur efter jobbet någon dag om det inte hinns med i tid :D
 
Cicaro skrev:
...
Blev det något roligt?
...
Inget särskilt faktiskt. Bara tre sorters tomater, dill, persilja samt sparris. Har aldrig provat sparris förr.
Vi försöker hålla ner sortimentet, för vi egentligen inte lantbrukare :confused:

Och så köpte jag en sådan här, tydligen slut nu.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/spraykanna-massing.html
Mässing spraykanna på träyta med spegling av trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker de är så fina, och letade förr utan framgång i de vanliga affärerna.

Men, det slår mig nu, glömde ju grönsallaten :(
 
Är fri frakt på impecta året ut ;-)

Snygg! Sparris ja det har jag tänkt att sätta igång med någon gång, dock funderar jag starkt på att köpa plantor för att minska antalet år mellan att det sätts igång och första skörden!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Bra tanke med plantor!

Lustigt att de har > 50 sorters tomatfrö men bara en sparrissort, vad jag kan se.
 
Växthus omgivet av blomstrande trädgård med texten "Laddas trädgård med drömmar om SOMMAREN" överlagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Summer of 2017 - here we come!
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Har idag förbeställt häckplantor: 280 st bok och 150 hagtorn. Kommer bli en rolig helg att gräva ner allt det framåt vårkanten. :x

Funderar på att lägga en filterslang längsmed åtminstone ena häcken för att underlätta veckobevattningen. Alla övriga slangar/kopplingar/etc vi har är Hozelock och är väldigt nöjda med dem. Men aldrig testat att använda filterslangar öht. Någon som har lite konstruktiv input att ge för filterslangar i allmänhet och Hozelocks i synnerhet?
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Filterslang nej men Hozelock och det är inga goda erfarenheter men de kanske har bättrat på kvaliteten? De kopplingar jag köpt från dem går sönder lika fort, eller fortare, som nonamekopplingar från öob. De tålde inte att ligga i solen (då började plasten spricka och krackelera) de tålde inte minsta frost (då sprack det garanterat) osv.

Men sen har jag inte gjort någon vetenskaplig studie utan bara köpt fyra kopplingar som alla gick hädan alldeles för snabbt så de kanske var av en dålig batch?
 
Hyrde släp igår för att äntligen bli av med all skit (gamla stuprör, hinkar, div skrot, gammal grill etc etc) som ligger utspritt i trädgården och gömt bakom huset. "Vi" skulle hjälpas åt med sorteringen och komma iväg lagom till att tippen öppnar (öppnade för 17 minuter sen) men "någon" ligger fortfarande och sover.......

Undrar varför jag börjar bli tunnhårig.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
harry73
Varför öppnar tippen först 9.02? :p
 
Kanske inte så mycket trädgårdsjobb direkt.. men relaterat till vår trädgård!
Vi har druckit egengjord äppelmust :D

..smakar vår alldeles egna sommar..

Mmmmmmmmmm mmm... (y)
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Snödroppar som börjar spira bland torra löv och gräs i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl inte idag, men det här mötte mig i helgen när jag var ut och stökade lite i trädgården.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Snart lite hojväder med lite tur! ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Cicaro skrev:
Filterslang nej men Hozelock och det är inga goda erfarenheter men de kanske har bättrat på kvaliteten? De kopplingar jag köpt från dem går sönder lika fort, eller fortare, som nonamekopplingar från öob. De tålde inte att ligga i solen (då började plasten spricka och krackelera) de tålde inte minsta frost (då sprack det garanterat) osv.

Men sen har jag inte gjort någon vetenskaplig studie utan bara köpt fyra kopplingar som alla gick hädan alldeles för snabbt så de kanske var av en dålig batch?

Vi har hittills bara lyckats ha sönder en koppling men en får ju skylla sig själv när man glömt stänga av vattnet och temperaturen störtdök till flera minusgrader en natt :surprised: Den billigaste slangen (är i och för sig inte säker på att det ens var Hozelocks egna utan en verklig billighetsslang) klarade dock inte av att ligga i solen utan att skjuta ur kopplingen och spruta vatten över hela världen.

Vi får testa Hozelocks filterslangar och återkomma med en recension eftersom ingen annan här verkar ha erfarenhet av de eller något annat märke. :)
 
Inte lönt att göra något i trädgården nu när de är minusgrader.

Men i morse hade vi besök:
Tre rådjur betar på en frostig trädgård nära ett hus och garage, taget genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre söta små rådjur gick och betade alldeles utanför köksfönstret (garaget till höger).

Ursäkta dålig bildkvalitet!
Det är ju taget genom kökets treglasfönster.
Så fort jag tog i dörrhandtaget för att gå ut sprang de in i skogen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.