Jag har 2 bolån som är bundna till 2015. 4,87% och 3,79%.
Vilken blåsning:mad: Nu är jag redigt förbannad på mig själv som inte läste på innan vi köpte kåken!
 
Har ett 2-årigt huslån som blev bundna till 3.2% förra året i april.

En bekant kunde binda ett mycket mindre bolån till 2.1% igår på 5 år utan några som helst diskussioner. En person dessutom med betydligt svagare ekonomi än vad jag har, och detta var när han bytte bank till denna, jag har varit kund i 10 år.

Så nog har räntorna gått ner alltid.

/S
 
steve5432 skrev:
Har ett 2-årigt huslån som blev bundna till 3.2% förra året i april.

En bekant kunde binda ett mycket mindre bolån till 2.1% igår på 5 år utan några som helst diskussioner. En person dessutom med betydligt svagare ekonomi än vad jag har, och detta var när han bytte bank till denna, jag har varit kund i 10 år.

Så nog har räntorna gått ner alltid.

/S
Kanske har pensioner eller andra saker som inte påverkar vardagen i så grad som gör honom mer lönsam för banken. Med det sagt är 2,1% för en femåring riktigt bra (under förutsättning att man verkligen behåller lånet i fem år). Var det SEB?
 
Det kan inte vara SEB, deras inlåningskostnad på 5åringen ligger i dag på 1,91%(och har sjunkit kraftigt de senaste dagarna) vilket skulle ge ett påslag på ca 0,2% utifrån i dag. Jag har svårt att tro att seb skulle gå med på oavsett hur bra kund man än är.
 
Uppdateras inte första sidan längre? Sen måste jag säga 2,1% låter helt otroligt på bundet 5år skulle vara kul att veta lite mer lånegrad,bank osv... :)
 
KumlaEkeby skrev:
Uppdateras inte första sidan längre? Sen måste jag säga 2,1% låter helt otroligt på bundet 5år skulle vara kul att veta lite mer lånegrad,bank osv... :)
Jag ber om ursäkt men jag har inte hunnit med/prioriterat det tillräckligt högt. Ska försöka lägga lite tid på det torsdag eller fredag.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
0,85 % i påslag hos SEB idag. Gick ej att pressa ner för oss trots tafatta försök... :)
 
Vi har fått erbjudande på 0,6 i påslag på SEB. Har strax under 1,9 milj. i lån och huset är nog värt nånstans mellan 2,5 och 2,7.

Bytte för ca 2 år sedan från Swedbank till Nordea. Eftersom jag studerar detta läsåret (alltså från aug förra året till augusti i år), och inte har mer inkomst än studiebidraget på några tusenlappar, trodde vi inte att det skulle gå att få något bra erbjudande från någon annan bank.

Nu när min sambo behövde skaffa e-leg på Nordea uppstod de problem som gjorde att vi kände oss tvingade att byta bank.
Vid vårt första besök på banken bad han om ett inloggningskort för att kunna skaffa e-leg, då säger damen i kassan att de minsann inte finns kvar längre utan vill han kunna logga in får han skaffa ett visa-kort, och då självklart också betala för det.
Detta var alltså enda sättet enligt damen att få e-leg. Några dagar senare tittar vi på skatteverkets hemsida inför deklareringen, där står det klart och tydligt att det går att få e-leg hos Nordea även om man inte är kund där.
Så vi går dit igen, jadå, det ska inte vara några problem. Får en sk kuvertkod. Detta strular en massa och när vi är där för tredje gången på två dagar säger hon att den bästa lösningen nog är att begära uppskov på deklarationen och hinna få ett inloggningskort. När jag protesterar och säger att jag tror knappast att det är en giltig anledning, och varför ska vi behöva göra det för att Nordea klantat sig. Då säger hon i stort sett att allt är vårt fel för att vi inte beställde ett inloggningskort första gången vi var där. Så de menade alltså att vi skulle beställa ett inloggningskort fast hon sa till oss att det inte finns såna längre...
Och trots att vi tog med en dator och fick en ny kuverkod där för att visa att det inte fungerade, utan det bara stod kuverkod redan använd, så hade hon mage att hävda att de inte kunde ta på sig att det var deras fel eftersom hon inte visste hur vi hade gjort hemma. Men det var ju därför jag tog med datorn och visade att vi gjorde rätt men det ändå inte fungerade. Jag var rätt frustrerad när vi gick därifrån kan jag säga. Inte tusan blev det löst heller, för det hann hon ju inte innan hon skulle sluta jobba.
Eftersom min sambo jobbar i en annan stad på ett jobb där det måste vara en viss bemanning så orsakade det honom mycket problem att ta kompledig alla dessa besök, som så enkelt kunde ha löst om "spånet" (som vi kallar henne) bara hade beställt ett inloggningskort första gången han bad om det.
Lite O.T, men kände ett visst behov av att dela med mig...
 
KumlaEkeby skrev:
Uppdateras inte första sidan längre? Sen måste jag säga 2,1% låter helt otroligt på bundet 5år skulle vara kul att veta lite mer lånegrad,bank osv... :)
vet ej lånegrad men då andra banker ville ha med ett topplån så verkar det som om lånegraden är relativt hög. Banken är Länsförsäkringar.

Snackade med dem för något år sedan vid ett ev. byte och de ville inte ens diskutera saken utan en värdering för 2800 kr, trots vi hade en värdering som bara var 1 år gammal från när vi byggde ut. Betalade för värderingen och fick riktigt usla lånevillkor tror det var 3,7% eller nåt för 3 årigt.Vare sig min fru är jag är några riskfaktorer, huset är belånat under 75% och vår gemensamma inkomst ligger runt 900000 kr. Jag fick fråga flera gånger om jag hörde rätt, då jag var övertygad om att det var 2,7 jag hörde, det hade i alla fall varit intressant att diskutera. Snackade sen med vår gamla bank och blotta tanken på att vi skulle byta bank gjorde att de sänkte räntan ganska rejält, dock inte till de nivåer vi hade önskat, men det var kanske lite för optimistiskt. Hade dock bekanta som fick bundna lån hos SHB på runt 2.1 % fast det var i en annan mindre ort där man mer eller mindre tävlade om kunderna.

Fattar fortfarande inte idag vad som hände hos Länsförsäkringar, vi harr dessutom alla försäkringar hos dem och har haft sen 10 år tillbaka. Med banklånet hade vi blivit premiumkunder.

/S
 
Våra lån på SEB gick ut den 28/4, vi hade vid senaste räntejusteringen 2,19%, den 29/4 höjdes räntan till 2,63%.. De förvarnade om att den skulle stiga när jag kontaktade dem någon vecka innan för att boka ett möte, men tycker att det var rätt saftigt faktiskt..

Får se på fredag vart vi hamnar igen efter mötet..
 
jackt skrev:
Våra lån på SEB gick ut den 28/4, vi hade vid senaste räntejusteringen 2,19%, den 29/4 höjdes räntan till 2,63%.. De förvarnade om att den skulle stiga när jag kontaktade dem någon vecka innan för att boka ett möte, men tycker att det var rätt saftigt faktiskt..

Får se på fredag vart vi hamnar igen efter mötet..
Lycka till! Det bästa vi kunde få var unionens +0,9, utan det skulle vi ha gått upp från +0,45 till +1,0.
 
fredl skrev:
Lycka till! Det bästa vi kunde få var unionens +0,9, utan det skulle vi ha gått upp från +0,45 till +1,0.
Vi fick +0.95. Så den nya är 2.5x-någonting%..
 
Swedbank, 2.720.000, 2.41% på hela summan (alltså 85% belåning, inget topplån), inget amorteringskrav, 3 mån bindningstid, rabatten gäller 1 år, sedan ny förhandling dvs 20140507.
 
Pratade med vår bankman på SEB idag om att förlänga våra två lån (totalt 2 040 000kr) med 3-månadersränta och erbjudandet var +0.85 procentenheter i påslag. De senaste två åren har vi haft +0.5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.