Hur fungerar det för er andra när det kommer till ränteändringar på topplån och ev. blancolån?
När görs dessa och är det på regelbunden basis?
 
2,7 rörlig på Swedbank idag. 2milj i lån
Dags att förhandla.

Ser ju att många med SEB kommer ner till 2,4 utan några större problem.

På Swedbank blir jag påtvingad en livförsäkring för 140kr / mån som jag inte vill ha.
Har redan försäkringar så det räcker men de envisas med att jag måste ha Swedbanks egna det stör mig.
 
ullberg
Nya räntejusteringsdagen för SEB är för övrigt 2013-06-19, min nya ränta enligt post #720.

/U
 
ullberg skrev:
Det verkar så, när jag loggar in har de ännu inte justerat min ränta men när man tittar på deras lista över upplåningsräntor står det att den är justerad den 20:e (1,59) och sett till [länk] så är det i alla fall inte bara över ett par dagar, vi får väl se om några veckor om den sjunker till bottennoteringen 1,51 (nåddes 13:e februari).

Mina uppgifter bör justeras till 2,09, har inte hundra koll på när nästa ränterjusteringsdag är men det vet säkert någon annan.

/U
Du menar att du har en 3-mån ränta på 2,09 vid ändringen?
 
En snabb koll med SEB.

Skulle få 2.55 oförhandlat innan jag ens åk in och satt mig ner med någon på kontoret.
Snabbt svar på telefon *tummen upp*

Då borde jag kunna säga till min nuvarande bank att jag blivit erbjuden får 2.35 och de måste matcha SEBs bud :)
 
ullberg
Suhagg skrev:
Du menar att du har en 3-mån ränta på 2,09 vid ändringen?
Sedan igår och fram till och med 2013-06-19 har jag räntan 2,09% (eller som det sägs på SEB-språk, 0,5% påslag på upplåningskostnaden), ja.

Det handlar ju dock om den specifika situationen, vi är två heltidsarbetande, har inga barn, mindre än en miljon i lån och mindre än 50% belåningsgrad*, eller mer kvalitativt, vi har väldigt stora marginaler och är således en mycket trygg kund. Om jag förstod min bankman rätt sist våra villkor (marginal) skulle omförhandlas, skulle jag troligen inte kunna behålla denna marginal om vi ökade vår lånemassa och/eller vår belåningsgrad (vi ska inte bygga ut just nu så jag valde att inte lyssna så noga då det lät som dåliga nyheter ;) )

Men oavsett hur din situation ser ut är det ju helt rätt att låta dina bankkontakter jobba (och svettas) lite, så spela ut dem mot varandra, det är väl hela meningen med denna tråd...

/U

*med min egen uppskattning av värdet, snarare under 40%, men jag är ju något partisk och bostadsmarknaden är ju inte direkt superstabil just nu)
 
SEB 2,9 miljoner, 85% 2,50 på 3-månaders, 2,83 på 3-års (0,9% påslag)
 
Fick 2,91 % i 5 år hos Nordea för två-tre veckor sedan
 
1) 2,29% 3månader 2) 2013-06-19 3) SEB 4) 2,5Mkr 5) KumlaEkeby 6) +0,7 7) 2014-03-20
 
Bolån - bottenlån med bunden ränta XXX.XXX 2,49 2013-03-28
Bil-, båt-, fritidslån m.m. XXX.XXX 2,42 2013-03-29

Intressant... :) Varför i hela friden amorterar jag på billånet? ;)
 
D
Ni som har SEB med runt 0,5% påslag. När förhandlade ni senast om räntan? Intresserad av att veta om det är färska marginaler eller om det är gamla marginaler som de inte erbjuder längre...
 
ullberg
DIY_freak skrev:
Ni som har SEB med runt 0,5% påslag. När förhandlade ni senast om räntan? Intresserad av att veta om det är färska marginaler eller om det är gamla marginaler som de inte erbjuder längre...
SEB:s 3-mån kontrakt gäller i två år, så du kan läsa ut det av sammanställningen i första inlägget (dra bort två år från omförhandlingsdatum). EDIT: ser att den uppgiften saknas för många så det var inte så lätt som jag trodde...

I mitt fall förhandlades det om i mitten av november 2012, trodde inte jag skulle få behålla den den marginalen då (tecknade lånet två år tidigare), men med mina förutsättningar (har skrivit om dessa ovan) var det tydligen ok

/U
 
Jag lade om mina lån till SEB i mitten av feb 2013 och fick då påslaget 0,65.
 
När jag ser siffrorna här känns det som banken blåst mig rejält! :( det får bli till att pruta rejält om 2 år annars byta bank!
 
Unionen och SEB har en deal där alla medlemmar får upplåningsränta +0,9 marginal. Så åtminstone så pass bör man ha på vilken bank som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.