M Maijckel skrev:
Först och främst ska du se till att inte bli dömd för ofredande. Det kommer då bli precis som du skrev att ryttarna fortsätter och du får hålla dig i skinnet för att inte bli dömd en gång till. Bedömer domstolen att du begår ofredande igen efter att en gång blivit dömd för detta kan du räkna med högre straff.

Läs igenom tråden och sammanfatta det du tycker låter bäst för att försvara dig i så korta meningar som möjligt. Övriga problem är nog bättre att avvakta med tills efter rättegången.
Jag har inte blivit dömd än utan förhandlingen ska fortsätta .Kan ju säga att dom red igen idag nu när det är tjällossning gick bara efter arr dom red och fotograferade
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Jag har inte blivit dömd än utan förhandlingen ska fortsätta .Kan ju säga att dom red igen idag nu när det är tjällossning gick bara efter arr dom red och fotograferade
Jag måste tacka för goda råd,känner mej mer stärkt .Det är inte lätt när man står ensam och försöker följa regler för samfälld väg ,att alla har samma skyldighet att värna om vägens beskaffenhet ,ska inte heller ha merkostnad för underhåll .Har ju i nästan 30 år betalat för deras ansvarslöst. D et skulle finnas en instans man kunde anmäla sånt här alla i grupp .Hälften av oss är laglydiga i alla fall .Dom har ett ansvar.
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
Du skulle agerat för 29 år sedan men det hjälper tyvärr inte nu…
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skulle agerat för 29 år sedan men det hjälper tyvärr inte nu…
Det är 89 års invändningsrätt innnan det är försent så TS har 60 år kvar ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skulle agerat för 29 år sedan men det hjälper tyvärr inte nu…
Jag ville inte bråka trodde att dom skulle sluta men det har bara blivit värre och värre. Rena häxjakten vem som kan skrika mest otrevligheter ,jag svarar inte ,bara att jag inte diskuterar när dom skriker kränkande kommentarer.Men att påverka mindre barn att skrika kärringjävel och göra intång upp till min balkong.Där man hoppas kunna vara fredag.
 
  • Gilla
Ellis Andersson
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Tack för ditt inlägg det värmde ,de två ryttarna hade ridit och jag sa till dom,men dom struntade i det som vanligt ,sen när jag skulle fota vägen så kom hon som hyr ett hus med 1 häst till som hon leder ,och inhyser de andra ryttarna hästar tillbaka .Fastigheten före mej sätter dom på filmning ,då säger hon nu ska ni få se på kränkningarna här,alltså planerat ,så säger jag till dom att vänd det är olämpligt att rida nu låt gruset få sätta sej först ,hon hävdar allemansrätten ,ingen är medlem i gemensamhets vägen ,det får vi viss det . Då skulle jag ha tagit i henne i båda axlarna och knuffat henne baklänges .Jag stod med armarna i kors och rörde inte henne men var jätte förbannad .sagt åt henne och dom andra ryttarna så många gånger ,de andra ryttarna stod bakom på hästryggen, och bara tittade på.Jag har lagat och fyllt på grus varje år så kör dom sönder med fodertransporter och ridning och samfälligheten andra medlemmar bryr sej inte .En ridtjej som kränkt mej I 20 år och som förstör allra mest ,skrek du får väl för fan laga vägen .hon kör 200m till stallet ggr 2 i åratal hon bor utanför samfälligheten har aldrig bekostat sitt enorma slitage.Jag blir hånad på fackbok att ja men om det är mycke hål kan du kräva högt skadestånd om du kör sönder bilen. Jag har inget ombud .När första förhandlingen var slut så yrkade åklagaren på att jag skulle dammas för vittnena hon hade .Men dom höll med om hennes version i polisanmälan .men sen i domstolen så kom dom inte ihåg eller var skymda, åklagaren sa till det ena vittnet men så sa du inte hos polisen ,då säger hon .Vad sa jag då åklagaren läste upp vad hon sade .Ja med då var det väl så.Jag trodde inte mina öron ,vilka lögner.när åklagaren yrkade på fällande dom med dagsböter reste jag mej bara upp och vände mej till domaren om ni fäller mej nu så kommer dom aldrig att sluta och legalisera att det är tillåtet att begå menad och dessutom att vittnena är jävliga det är ju dom som ridit mest se senaste åren.Jag sa hela tiden under rättegången att jag hade filmen dom spelade in och att ingen tumult uppstod men hon skriker på filmen du rör inte mej en gång tii och filmar i backen .Och min skugga avslöjar att jag inte rör mej. Så då begärde domaren en ny förhandlin i maj här.Jag har inget ombud har inte råd , höstas lagade jag vägen igen för nästan 10000 kr Själv åker jag bara över min och grannens tomtgränsen ca 80m totalt rider inte inga släpkärror eller tunga transporter .Så här har det varit i över 20 år
Jag läste igenom en gång till, och för att ställa några förtydligande frågor då.

Den som anmält dig för ofredande är stallplatsuthyraren? Och denna stallplatsuthyrare hyr i sin tur ett hus/fastighet som sannolikt är delägare i vägen?

Vittnena i rättegången utgörs av de två kvinnor som hyr stallplats hos denna stallplatsuthyrare?

Och det är samtidigt dessa vittnen som rider mest på vägen och som du framfört dina invändningar till angående de skador deras ridning orsakar?
 
M Maijckel skrev:
Jag läste igenom en gång till, och för att ställa några förtydligande frågor då.

Den som anmält dig för ofredande är stallplatsuthyraren? Och denna stallplatsuthyrare hyr i sin tur ett hus/fastighet som sannolikt är delägare i vägen?

Vittnena i rättegången utgörs av de två kvinnor som hyr stallplats hos denna stallplatsuthyrare?

Och det är samtidigt dessa vittnen som rider mest på vägen och som du framfört dina invändningar till angående de skador deras ridning orsakar?
Ja det stämmer
 
korkad fråga men låter inte det som en kommersiell verksamhet som då i sig släcker allemansrätten?
 
I ikeo skrev:
korkad fråga men låter inte det som en kommersiell verksamhet som då i sig släcker allemansrätten?
svårt att se det skulle ju varje bondgård i hela sverige hamna där under
 
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
svårt att se det skulle ju varje bondgård i hela sverige hamna där under
Men inte bygger väl bönder generellt sin kommersiella verksamhet på allemansrätten?
 
Om det hade varit en formellt upprättad samfällighetsförening så hade stallets andelstal satts utifrån en schablon som tar hänsyn till ridningen och hästarnas slitage på vägen. På samma sätt som lantbrukares andelstal sätts utifrån en schablon som ska motsvara deras slitage på den samfällda vägen. Målet är att varje fastighetsägare ska betala en del av underhållskostnaden som motsvarar dens slitage på vägen. Exakt blir det ju inte eftersom det bygger på schabloner inte på faktiskt nyttjande, men det är ändå så nära man kan komma det faktiskta nyttjandet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Om det hade varit en formellt upprättad samfällighetsförening så hade stallets andelstal satts utifrån en schablon som tar hänsyn till ridningen och hästarnas slitage på vägen. På samma sätt som lantbrukares andelstal sätts utifrån en schablon som ska motsvara deras slitage på den samfällda vägen. Målet är att varje fastighetsägare ska betala en del av underhållskostnaden som motsvarar dens slitage på vägen. Exakt blir det ju inte eftersom det bygger på schabloner inte på faktiskt nyttjande, men det är ändå så nära man kan komma det faktiskta nyttjandet.
Ja så är det ,och det tycker jag är rätt .Nu har det ju blivit så att jag som kör inte ens varje vecka over min egen och mitt föräldrahem har fått bekosta slitaget för dom andra .Det handlar om mer än hundra tusen kronor.Såna här gamla vägar har vi ett ansvar för vi har dom bara till låns under den tid vi äger fastigheten.Så vi har ett ansvar att lämna över det till nästa generation i så bra skick som möjligt.Så tycker tydligen inte mina grannar tyvärr.Vägen ser för hemsk ut mu ,efter den här blöta vintern och tjällossningen.Men nu kommer jag inte att laga vägen ,nu får de andra se hur vår vägdel blir framöver.Grannen som skött vägen så dåligt i 30 år var ut och sladda vägen ( köpt för ett år sedan ) men inte hos mej o h mitt föräldrahem för 2 år sedan slutade vi betala honom ca2200 för att fylla i hål 1,2 gånger på sommaren, för vi fick själva betala dessutom för egna pengar det dubbla ett helt lass grus har gått åt exta .Bara för att hålla vägen körbar .Sista hösten stod en kvinna o h jag sa åt henna att inte rida just då för vägen inte höll.Då skrek hon du får väl för fan laga vägen då.Då hade inte min granne fyllt i hålen på hela sommaren,och jag hade varit sjuk i ovidkommande och fått lungorna förstörda,men då anlitade jag en annan.Grannens motivering var Ja men det har inte varit läge det är vatten i groparna.I min värld ska det inte vara gropar.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
I ikeo skrev:
korkad fråga men låter inte det som en kommersiell verksamhet som då i sig släcker allemansrätten?
Tycker du att allemansrätten är när man kör 365 dagar × 2 ,införskaffar sej en 4 hjuling med släp och rider med 2 hästar oavsett hur vägen ser ut har 4 fodertransporter på 1,5 mån betalar 0 för hon bor inte i den samfällda vägen men 200 m har hon till sin mammas fastighet .Tycker du att det en i närheten av att inskränka på allemansrätten.Det jag har satte mej emot ,hon skulle ha betalat de 10000 jag betalade för ett år sedan som hon har slitit ut .Det är inte bara ytan tunga fordon ger skador på djupet.Dom traktorer som används idag är inte lilla grålle.Jag tycker att det finns så mycket annan mark att rida på.
 
M maria01 skrev:
svårt att se det skulle ju varje bondgård i hela sverige hamna där under
nja nu tänkte jag på ridning och allemansrätt som väl räknas olika om det är eget stall och häst eller typ ridskola
 
S skrållis skrev:
Tycker du att allemansrätten är när man kör 365 dagar × 2 ,införskaffar sej en 4 hjuling med släp och rider med 2 hästar oavsett hur vägen ser ut har 4 fodertransporter på 1,5 mån betalar 0 för hon bor inte i den samfällda vägen men 200 m har hon till sin mammas fastighet .Tycker du att det en i närheten av att inskränka på allemansrätten.Det jag har satte mej emot ,hon skulle ha betalat de 10000 jag betalade för ett år sedan som hon har slitit ut .Det är inte bara ytan tunga fordon ger skador på djupet.Dom traktorer som används idag är inte lilla grålle.Jag tycker att det finns så mycket annan mark att rida på.
I det här fallet är jag på din sida att nåt verkar tokfel, så frågan var snarare gäller allemansrätten om det är en kommersiell verksamhet med ridningen och att dom då inte kan hänvisa till just allemansrätt.
Jag ställde en fråga för att se om det kan finnas ett sätt till att angripa grundproblemet som du har
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.