S skrållis skrev:
Ja det blir nog så nu för dom som sliter mest vill ju inte betala för sina skador som det är,nu,dessutom en som börjat bråka nu hennes man har skött det så undermåligt i 30 år och haft ett högt slitage, hans fru har allierad sej med de andra kvinnorna och skriver en massa skit på Facebook.Det går inte och komma överens. Har sagt till han som skött vägen för många år sen att bilda en vägförening utan respons .Men det är jättebra att han gör så lite som möjligt och tar 2,200 kr per hushåll och sen får enskilda markägare reparera själva .Det ska väl repareras av honom oavsett över vår sträcka är mer sagt och behöver mer underhåll ska det lagas och fördelas av honom .år ut och år in har det gått åt ett lass grus hos mej som jag bekostat är trött på det och inte får respons ifrån andra ägare
Det finns alltså någon slags organiserad skötsel av vägen men som inte räcker till? Normalt ska inte alla betala samma summa utan andelarna ska räknas ut efter tonkilometermetoden. Då ska också tas med i beräkningen om någon sliter mer på vägen genom att ha hästar.

att begära lantmäteriförrättning kan vara sista lösningen, men det är inte säkert att problemen därmed är lösta. Det måste finnas tillräckligt många personer som är beredda jobba tillsammans i en styrelse och som är beredda ägna tid åt att sätta sig in i de lagar och bestämmelser som gäller för en samfällighet. Finns det några personer utefter denna väg som är neutrala i det där bråket och då tror är kapabla att gå in i den rollen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S skrållis skrev:
åklagaren sa till det ena vittnet men så sa du inte hos polisen ,då säger hon .Vad sa jag då åklagaren läste upp vad hon sade .Ja med då var det väl så.
Åklagaren lade orden i munnen på vittnet som då ändrade sitt vittnesmål vid huvudförhandlingen...

När domaren upptäcker att vittnet är på god väg att göra sig skyldig till mened ska huvudförhandlingen alltså tas om?

Du skulle behöva ett ombud som kan styra upp det här. Du kan ringa domstolen och fråga om tillgång till offentlig försvarare och om du kan tilldelas en sådan.

Ska du trots allt försvara dig själv är det viktigt att du som sagt förklarar ditt syfte med varför du går ut med "armarna i kors och är förbannad".

Ditt syfte är att framföra invändning emot ett uppenbart brott emot allemansrätten. Varken skador eller olägenheter är tillåtna omständigheter vid allemansrättsligt nyttjande. Att ryttarna under dessa förhållanden upplever sig kränkta är definitivt inte skäl för domstolen att döma dig för ofredande, eftersom du endast tillvaratagit dina rättigheter som Högsta Domstolen redogjort för i NJA 1996 s. 495.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det finns alltså någon slags organiserad skötsel av vägen men som inte räcker till? Normalt ska inte alla betala samma summa utan andelarna ska räknas ut efter tonkilometermetoden. Då ska också tas med i beräkningen om någon sliter mer på vägen genom att ha hästar.

att begära lantmäteriförrättning kan vara sista lösningen, men det är inte säkert att problemen därmed är lösta. Det måste finnas tillräckligt många personer som är beredda jobba tillsammans i en styrelse och som är beredda ägna tid åt att sätta sig in i de lagar och bestämmelser som gäller för en samfällighet. Finns det några personer utefter denna väg som är neutrala i det där bråket och då tror är kapabla att gå in i den rollen?
2 kanse
 
M Maijckel skrev:
Det var alltså två kvinnor på varsin häst som anmält dig för ofredandet?

Och det påstådda ofredandet går ut på att du som delägare i vägen (upprepade gånger antar jag) uttryckt invändningar emot ridande på denna väg eftersom vägen tar skada av detta ridande?

Har du något ombud inför rättegången? Jag har svårt att förstå hur en åklagare kan anse att du (som liten och ensam om jag förstår dig rätt) ofredar två kvinnor på varsin häst, såvida du inte typ kommit ut viftandes med en ridpiska och allvarligt börjat skrämma hästarna...

Hur som helst så är det inte ofredande så länge du sakligt framför din invändning emot allemansrättsligt nyttjande av egendom (vägen) du är delägare i. Det är snarare din skyldighet att framföra dessa invändningar om ridandet leder till skada eller olägenhet.

Som framgår av Högsta Domstolens dom i NJA 1996 s. 495 är "(allemans)rätten är emellertid begränsad på det sättet att nyttjande av annans mark inte får ske så att det medför nämnvärd skada eller olägenhet för fastighetsägaren eller annan rättsinnehavare"

Ditt försvar i den stundande rättegången bör alltså ta sikte på att du endast framfört invändning emot ryttarnas brott mot allemansrätten, eftersom ridandet både skadar vägen och möjligen leder till olägenhet för dig. Att framföra denna invändning var alltså syftet till att du inledde diskussion med ryttarna. Skadorna efter hästarna är bra om du dokumenterar på nära håll med kamera, och olägenheterna kan beskrivas som att det är svårt att nyttja sin egen framfartsväg när två ryttare rider där med lättskrämda hästar.
Tackmaickel ska försöka ta dina råd och försvara mej så gått jag kan. Skulle aldrig röra någon har bara skrikit åt dom men aldrig blivit hörd,bara hatad av en hel by snart
M Maijckel skrev:
Åklagaren lade orden i munnen på vittnet som då ändrade sitt vittnesmål vid huvudförhandlingen...

När domaren upptäcker att vittnet är på god väg att göra sig skyldig till mened ska huvudförhandlingen alltså tas om?

Du skulle behöva ett ombud som kan styra upp det här. Du kan ringa domstolen och fråga om tillgång till offentlig försvarare och om du kan tilldelas en sådan.

Ska du trots allt försvara dig själv är det viktigt att du som sagt förklarar ditt syfte med varför du går ut med "armarna i kors och är förbannad".

Ditt syfte är att framföra invändning emot ett uppenbart brott emot allemansrätten. Varken skador eller olägenheter är tillåtna omständigheter vid allemansrättsligt nyttjande. Att ryttarna under dessa förhållanden upplever sig kränkta är definitivt inte skäl för domstolen att döma dig för ofredande, eftersom du endast tillvaratagit dina rättigheter som Högsta Domstolen redogjort för i NJA 1996 s. 495.
Fick avslag bad om offentlig försvarare
 
S skrållis skrev:
har bara skrikit åt dom men aldrig blivit hörd,
Upprepade skrikningar kan mycket väl anses som ofredande om skrikningarna saknar grund. Därför är det viktigt att du förklarar varför du blivit tvungen att skrika, och att du från början endast varit saklig i dina invändningar. Det är pga. ryttarnas oförmåga att ta till sig dina invändningar du på senare tid känt dig tvungen att skrika (gissar jag).
 
  • Gilla
Ockupanten och 2 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Äger tomt som har en samfäld väg .Nämns i ägostyckningen sedan 1907.Mina grannar har utnyttjat och förstört min del av vägen ca 40 m så fruktansvärt ärt genom åren - sedan 96 har jag ägt fastigheten.har lagt ut ca 150000 i reparationskostnad sedan dess dom kör med så tung trafik nu har jag stängt av för motortrafik med skyltar men undantaget blåljus och post och renhållning .Dom kan åka ut åt andra hållet .Nu har dom tagit bort min avspärrning igen för att en lastbil ska frakta saker .Det är tjällossning.En utav grannarna har en dotter som har 200m till sin mammas fastighet 4 foder transporter inom 1,5 månader rider sönder vägen Jörgen 4 hjuling hästtransport ingen av grannarna betalar eller reparerar .Dom skriker kränkningar och oförskämdheter.Dom hävdar något om undantag ingen respekterar min skyltning. Vi har ingen existerande vägförening eller annat 1 av grannarna som bråkar hennes man fyller i hål 1-2 gånger på sommaren och plogar 1-2 gånger på vintern .Jag har själv betalat till honom men inte de sista 2 åren.Därför att han aldrig reparerade mer hos mej och grannfastigheten utan vi har fått laga själva med motsvarande mer än 2 gånger så mycket.Vi reparerade för 13000 kr förra året men är redan förstört vad kan jag göra dom har gaddar ihop sejb
Finns det någon som tar betalt varje år för underhåll, så betala summan, ta kvitto och du har ryggen fri. Sluta underhålla vägen. Låt de köra sönder sina bilar på din vägstump du kan bara hänvisa till att du har betalt för vägunderhåll till xx och har kvitto på det. Då får de klaga till den personen i fortsättningen. Håll ut och lägg inte en krona själv. Till sist kommer de inte att kunna använda din del och då måste de laga den eller sluta använda den.
Då kanske de inser att de blir bättre att bilda en förening.

Har du möjlighet att anlägga en egen väg från din gårdsplan över din åker så gör det. Sätt sedan upp en skylt med enskild väg + en skylt med ridförbud och motortrafik förbjuden utom för ärenden till fastighetsägaren på den nya vägen.

Eller köp en terränggående bil och kör runt eländet på din åker.
 
  • Gilla
Sommarsurr
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Finns det någon som tar betalt varje år för underhåll, så betala summan, ta kvitto och du har ryggen fri. Sluta underhålla vägen. Låt de köra sönder sina bilar på din vägstump du kan bara hänvisa till att du har betalt för vägunderhåll till xx och har kvitto på det. Då får de klaga till den personen i fortsättningen. Håll ut och lägg inte en krona själv. Till sist kommer de inte att kunna använda din del och då måste de laga den eller sluta använda den.
Då kanske de inser att de blir bättre att bilda en förening.

Har du möjlighet att anlägga en egen väg från din gårdsplan över din åker så gör det. Sätt sedan upp en skylt med enskild väg + en skylt med ridförbud och motortrafik förbjuden utom för ärenden till fastighetsägaren på den nya vägen.

Eller köp en terränggående bil och kör runt eländet på din åker.
Ja om jag hade sådan mark skulle jag ha gjort det ,men jag ska inte lägga ner mer på vägen skulle ha slutat för många år sedan men jag ville inte bråka .Men det hade blivit samma i alla fall då man får ta förnedringen de här människorna tål inte att man har sagt ifrån ,då måste dom hävda sej med att snacka en massa osanningar tyvärr ,sen blir det problem att backa det bli prestige sak för dom.Jag har jobbat med människor 8,10 timmar om dagen och älskar alla typer av människor i över 40 år .Alla är olika.Men har aldrig varit elak emot någon .Skickade ut en kvinna när hon började skrika och gapa .Det är enda gången .Sitter fortfarande i mitt huvud för att jag blev arg och bad henne att gå någon annan stans.
 
M Maijckel skrev:
Upprepade skrikningar kan mycket väl anses som ofredande om skrikningarna saknar grund. Därför är det viktigt att du förklarar varför du blivit tvungen att skrika, och att du från början endast varit saklig i dina invändningar. Det är pga. ryttarnas oförmåga att ta till sig dina invändningar du på senare tid känt dig tvungen att skrika (gissar jag).
Ja så har det varit och sen när det kostar så mycket med alla reparationer.Samfälligheten har ju inte reparerat
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Här kan du se vad som gäller för ridning på enskild väg.
Fältbiologerna på Naturvårdsverket har sin uppfattning om allemansrätten, men denna uppfattning utgör inte "vad som gäller".

Nu har de visserligen skärpt sina riktlinjer något märker jag, men Naturvårdsverket har ändå en lång väg kvar innan man hamnat rätt i vad som gäller för allemansrätten. Det är dock en annan tråd.
 
M Maijckel skrev:
Fältbiologerna på Naturvårdsverket har sin uppfattning om allemansrätten, men denna uppfattning utgör inte "vad som gäller".

Nu har de visserligen skärpt sina riktlinjer något märker jag, men Naturvårdsverket har ändå en lång väg kvar innan man hamnat rätt i vad som gäller för allemansrätten. Det är dock en annan tråd.
Allemansrätten är en sedvanerätt. Men det innebär inte att var och är fri att göra sin egen tolkning. Naturvårdsverkets tolkning är den som gäller.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Allemansrätten är en sedvanerätt. Men det innebär inte att var och är fri att göra sin egen tolkning. Naturvårdsverkets tolkning är den som gäller.
Du menar att texten du länkar från Naturvårdsverket utgör en s.k. "föreskrift" - dvs. en bindande regel precis som lag, förordning eller annan författning?

För att en myndighet ska kunna utfärda en sådan föreskrift krävs ett bemyndigande från regeringen, och mig veterligen har Naturvårdsverket inte fått något sådant bemyndigande av regeringen i frågan för allemansrätten, men jag kanske missat något du har koll på?
 
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Äger tomt som har en samfäld väg .Nämns i ägostyckningen sedan 1907.Mina grannar har utnyttjat och förstört min del av vägen ca 40 m så fruktansvärt ärt genom åren - sedan 96 har jag ägt fastigheten.har lagt ut ca 150000 i reparationskostnad sedan dess dom kör med så tung trafik nu har jag stängt av för motortrafik med skyltar men undantaget blåljus och post och renhållning .Dom kan åka ut åt andra hållet .Nu har dom tagit bort min avspärrning igen för att en lastbil ska frakta saker .Det är tjällossning.En utav grannarna har en dotter som har 200m till sin mammas fastighet 4 foder transporter inom 1,5 månader rider sönder vägen Jörgen 4 hjuling hästtransport ingen av grannarna betalar eller reparerar .Dom skriker kränkningar och oförskämdheter.Dom hävdar något om undantag ingen respekterar min skyltning. Vi har ingen existerande vägförening eller annat 1 av grannarna som bråkar hennes man fyller i hål 1-2 gånger på sommaren och plogar 1-2 gånger på vintern .Jag har själv betalat till honom men inte de sista 2 åren.Därför att han aldrig reparerade mer hos mej och grannfastigheten utan vi har fått laga själva med motsvarande mer än 2 gånger så mycket.Vi reparerade för 13000 kr förra året men är redan förstört vad kan jag göra dom har gaddar ihop sejb
Hur bred får "vägen" vara enligt servitut?
om den är spelade kostig gör chikan! om vägen är 2.5m dika så bredden blir 2.5 m om 1meter beskrivs gräv bort resterande om inte grannar "snällt och trevligt" betalar ändra inte servitutet utan varje gång dina när betalning uteblir!
Lyckatill!
Ps Ofta var inte "väg" avsedd för dagens fordon och då avsattes inte mer utrymme än behovet. T.ex. "hämta vatten ur brunn" väg = 1m bredd. Ds.
kan du flytta din utfart så du slipper håligheterna?
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Du har inte rätt att på egen hand sätta upp skyltar och bestämma över vem som får köra eller rida på en samfälld väg som du är delägare i! Den som hyr ett hus utefter vägen har samma rätt att nyttja vägen som om personen ägde huset. Dessutom brukar det gälla för enskilda vägar att de är allmänna, dvs vem som helst får nyttja dem. Exakt vad som gäller för ridning vet jag inte, utan det bör du kolla upp innan du fortsätter bråket med ryttarna.

För att hantera ansvar och underhållskostnader för vägen är det bästa om alla ni som har fastigheter utefter vägen kan komma överens om hur fördela kostnaderna, kanske även formellt väljer en styrelse som ansvarar för att få in pengar från medlemmarna och beställa entreprenör som hyvlar och lägger på grus vid behov. Alternativet om ni inte kommer överens är att du skickar in en ansökan till lantmäteriet om förrättning. Då får ni hjälp att räkna ut andelstal och ni får stadgar att hålla er till. Detta medför en kostnad, jag skulle gissa att ni inte kommer under 10.000 kr per fastighet. Ni blir då bundna att följa samfällighetslagen i uträkning och fördelning av kostnaden, allting blir väldigt formaliserat med krav på protokollförda möten, etc. Om ni redan nu är osams grannar emellan så lär det inte bli bättre av att du begär lantmäteriförrättning och drar på dem stora kostnader. Så om det enbart rör sig om ett fåtal fastigheter så är det bästa alltid att komma övrerens om att bilda en informell vägförening. Jag utgår från att även om ni är osams så har ni alla intresse av att vägen underhålls.
"Sammfälld väg" är inte att jämföra med "allmän väg" om den "samfällda" vägen inte har bidrag så är den enskilld! Om den finansieras i någon del genom skattemedel ( bidrag är den allmänna och får inte begränsas! Gående, springande och cyklar begränsas ej. Avgiften skall sättas efter kilometer/ton. 1kilometer 1 bil 1.5 kilometer/ton, 2kilometer 1 bil 3kilometer/ton, 1timmerbil 4 kilometer 2.4 ton (60ton*4km/100år) sedan räknas andelar för de som använder (ofta 50% av andel för sommarstuga och 100% för fast och 1/75del för skog!
 
  • Gilla
skrållis
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag är inte helt säker men om man någonsin har fåt vägbidrag på en väg så kan du aldrig i framtiden neka andra att använda vägen
Nja, det var väl något statlig bidrag för nyanläggning av ksogsväg du tänker på?

Om du slutar med bidrag från kommunen tex, så kan du stänga av vägen sen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.