inga diken är stort problem sen har nog du inte gjort en hel renovering av den vägen på väldigt länge bygg diken och ett riktigt bärlager
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om att diken hjälper mycket. Lokalt här så är grusvägarnas sträckning utan diken fulla av potthål efter en regnvinter som den senaste. Där det finns diken ser det mycket bättre ut. Det är vattnet som dödar grusvägar.

Sen är det lera i backen och det saknas ett halvmetertjockt bärlager och vägen består i själva verket av 10 cm väggrus på lera. Ja då kommer vägen att bli två nedsjunkna hjulspår efter tyngre transporter i blötan på vintern. Det går inte att trolla bort att lera inte bär när den är helt vattenbemängd. Man får leva med det eller bygga om vägen så att den får ett bärlager.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Nej men mellan tomtgränsen så är min vägsträcka ca 40 m Samfälligheten är väl ca 800 hundra m lite för liten för statligt bidrag
800 meter väg med diken och matrial borde landa på runt 50 tusen skulle jag gissa
 
M maria01 skrev:
har du bild på vägen? det ska mycket till för en häst ska göra skada
Det behövs inte med än en försiktig ritt på en blöt eller tjällossande väg för att ställa till det, vilket är ett gissel
 
S skrållis skrev:
förra året så sa jag till tjejerna som red att vända och inte rida just då utan vänta tills det fick sätta sej först då blev jag anmäld för ofredande har varit i rättegång och i maj blir det 1 till
Det här blir jag intresserad av. Kom tjejerna som red från någon av delägarfastigheterna, dvs. var ryttarna själva delägare i vägen? Eller var det ryttare från annat håll som enbart upplevde sig nyttjades någon slags allemansrätt?

När du blivit anmäld för ofredande måste det rimligen blivit en del okvädningsord och annat olämpligt som sades? För inte kan du blivit kallad till rättegång enbart genom att du berättat för någon om olämpligheten att rida när vägen uppenbarligen tar skada av denna ridning?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Det behövs inte med än en försiktig ritt på en blöt eller tjällossande väg för att ställa till det, vilket är ett gissel
då skulle din väg behövas byggas om med :rofl:
 
  • Gilla
Ockupanten
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så det kokar nog ned till att det är en gammal samfälld väg med dåligt utredda ägarförhållanden där kanske inte ens de fastigheter som idag använder vägen är de som samfällt äger den.

Då finns ju valalternativen att låta det vara som det är med den dåliga vägen eller pumpa in pengar i dess underhåll.

I det senare fallet kan det vara lämpligt att ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning för att förvalta vägen samt bilda en samfällighetsförening. Då får föreningen "beskattningsrätt" och kan uttaxera det som krävs av de tiotalet fastigheterna som behöver vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 8 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Det här blir jag intresserad av. Kom tjejerna som red från någon av delägarfastigheterna, dvs. var ryttarna själva delägare i vägen? Eller var det ryttare från annat håll som enbart upplevde sig nyttjades någon slags allemansrätt?

När du blivit anmäld för ofredande måste det rimligen blivit en del okvädningsord och annat olämpligt som sades? För inte kan du blivit kallad till rättegång enbart genom att du berättat för någon om olämpligheten att rida när vägen uppenbarligen tar skada av denna ridning?
Ingen av tjejerna är medlemmar i samfälligheten men rider hela tiden 1 av kvinnorna hyr ett hus ,det har hållit på i flera år ,de andra 2 lånade en häst och hade inhyrning av 1 häst på den fastigheten ,dom hävdar allemansrätten hela tiden. Hon filmade mej men filmade i backen solskuggorda av oss gick inte ihop.men i anmälan höll dom med till 100% men i rätten ,nja jag såg inte och nästa kvinna hade en annan versionen. Hon påstår att jag tagit tag i hennes axlar och knuffat henne baklänges .Jag rörde henne inte det var en häst mellan oss.Jag sa att jag inte skulle ta i henne med tång en.Dom ljög tyvärr de här tjejerna .Men jag fick en ny rättegång ,rätten ville ta del av filmerna ,som dom dessutom har distribuerat på nätet
M Maijckel skrev:
Det här blir jag intresserad av. Kom tjejerna som red från någon av delägarfastigheterna, dvs. var ryttarna själva delägare i vägen? Eller var det ryttare från annat håll som enbart upplevde sig nyttjades någon slags allemansrätt?

När du blivit anmäld för ofredande måste det rimligen blivit en del okvädningsord och annat olämpligt som sades? För inte kan du blivit kallad till rättegång enbart genom att du berättat för någon om olämpligheten att rida när vägen uppenbarligen tar skada av denna ridning?
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att diken hjälper mycket. Lokalt här så är grusvägarnas sträckning utan diken fulla av potthål efter en regnvinter som den senaste. Där det finns diken ser det mycket bättre ut. Det är vattnet som dödar grusvägar.

Sen är det lera i backen och det saknas ett halvmetertjockt bärlager och vägen består i själva verket av 10 cm väggrus på lera. Ja då kommer vägen att bli två nedsjunkna hjulspår efter tyngre transporter i blötan på vintern. Det går inte att trolla bort att lera inte bär när den är helt vattenbemängd. Man får leva med det eller bygga om vägen så att den får ett bärlager.
 
  • Gilla
nettanriddaren
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Ingen av tjejerna är medlemmar i samfälligheten men rider hela tiden 1 av kvinnorna hyr ett hus ,det har hållit på i flera år ,de andra 2 lånade en häst och hade inhyrning av 1 häst på den fastigheten ,dom hävdar allemansrätten hela tiden. Hon filmade mej men filmade i backen solskuggorda av oss gick inte ihop.men i anmälan höll dom med till 100% men i rätten ,nja jag såg inte och nästa kvinna hade en annan versionen. Hon påstår att jag tagit tag i hennes axlar och knuffat henne baklänges .Jag rörde henne inte det var en häst mellan oss.Jag sa att jag inte skulle ta i henne med tång en.Dom ljög tyvärr de här tjejerna .Men jag fick en ny rättegång ,rätten ville ta del av filmerna ,som dom dessutom har distribuerat på nätet
Det var alltså två kvinnor på varsin häst som anmält dig för ofredandet?

Och det påstådda ofredandet går ut på att du som delägare i vägen (upprepade gånger antar jag) uttryckt invändningar emot ridande på denna väg eftersom vägen tar skada av detta ridande?

Har du något ombud inför rättegången? Jag har svårt att förstå hur en åklagare kan anse att du (som liten och ensam om jag förstår dig rätt) ofredar två kvinnor på varsin häst, såvida du inte typ kommit ut viftandes med en ridpiska och allvarligt börjat skrämma hästarna...

Hur som helst så är det inte ofredande så länge du sakligt framför din invändning emot allemansrättsligt nyttjande av egendom (vägen) du är delägare i. Det är snarare din skyldighet att framföra dessa invändningar om ridandet leder till skada eller olägenhet.

Som framgår av Högsta Domstolens dom i NJA 1996 s. 495 är "(allemans)rätten är emellertid begränsad på det sättet att nyttjande av annans mark inte får ske så att det medför nämnvärd skada eller olägenhet för fastighetsägaren eller annan rättsinnehavare"

Ditt försvar i den stundande rättegången bör alltså ta sikte på att du endast framfört invändning emot ryttarnas brott mot allemansrätten, eftersom ridandet både skadar vägen och möjligen leder till olägenhet för dig. Att framföra denna invändning var alltså syftet till att du inledde diskussion med ryttarna. Skadorna efter hästarna är bra om du dokumenterar på nära håll med kamera, och olägenheterna kan beskrivas som att det är svårt att nyttja sin egen framfartsväg när två ryttare rider där med lättskrämda hästar.
 
  • Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
Du har inte rätt att på egen hand sätta upp skyltar och bestämma över vem som får köra eller rida på en samfälld väg som du är delägare i! Den som hyr ett hus utefter vägen har samma rätt att nyttja vägen som om personen ägde huset. Dessutom brukar det gälla för enskilda vägar att de är allmänna, dvs vem som helst får nyttja dem. Exakt vad som gäller för ridning vet jag inte, utan det bör du kolla upp innan du fortsätter bråket med ryttarna.

För att hantera ansvar och underhållskostnader för vägen är det bästa om alla ni som har fastigheter utefter vägen kan komma överens om hur fördela kostnaderna, kanske även formellt väljer en styrelse som ansvarar för att få in pengar från medlemmarna och beställa entreprenör som hyvlar och lägger på grus vid behov. Alternativet om ni inte kommer överens är att du skickar in en ansökan till lantmäteriet om förrättning. Då får ni hjälp att räkna ut andelstal och ni får stadgar att hålla er till. Detta medför en kostnad, jag skulle gissa att ni inte kommer under 10.000 kr per fastighet. Ni blir då bundna att följa samfällighetslagen i uträkning och fördelning av kostnaden, allting blir väldigt formaliserat med krav på protokollförda möten, etc. Om ni redan nu är osams grannar emellan så lär det inte bli bättre av att du begär lantmäteriförrättning och drar på dem stora kostnader. Så om det enbart rör sig om ett fåtal fastigheter så är det bästa alltid att komma övrerens om att bilda en informell vägförening. Jag utgår från att även om ni är osams så har ni alla intresse av att vägen underhålls.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Nej men mellan tomtgränsen så är min vägsträcka ca 40 m Samfälligheten är väl ca 800 hundra m lite för liten för statligt bidrag
Möjligtvis skulle ni kunna få vägbidrag från kommunen. Kolla med din kommun vad som gäller.

Överallt på landsbyggden finns åkare som jobbar med att underhålla enskilda vägar. De vet vad som behöver göras för att renovera vägen och sedan hålla den i skick. Börja med att ta kontakt med en sådan firma för en kostnadsuppgift och visa sedan upp den för dina grannar och så får ni komma överens om hur ni löser det. Att alla pytsar in en engångssumma nu, eller att ni bildar en förening som årligen inkasserar pengar för underhåll. Normalt ska kostnadsfördelningen räknas ut efter tonkilometermetoden. Här finns mer att läsa: https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Möjligtvis skulle ni kunna få vägbidrag från kommunen. Kolla med din kommun vad som gäller.

Överallt på landsbyggden finns åkare som jobbar med att underhålla enskilda vägar. De vet vad som behöver göras för att renovera vägen och sedan hålla den i skick. Börja med att ta kontakt med en sådan firma för en kostnadsuppgift och visa sedan upp den för dina grannar och så får ni komma överens om hur ni löser det. Att alla pytsar in en engångssumma nu, eller att ni bildar en förening som årligen inkasserar pengar för underhåll. Normalt ska kostnadsfördelningen räknas ut efter tonkilometermetoden. Här finns mer att läsa: [länk]
jag är inte helt säker men om man någonsin har fåt vägbidrag på en väg så kan du aldrig i framtiden neka andra att använda vägen

därför många vägföreningar drar sig för att använda bidrag
 
  • Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Oj oj oj då vet du inget om vår väg jag väger 40 kg det blir fotavtryck av min tyngd när vägen är mjuk regn och tjällossning det är gammal sjöbotten ,har fått lyfta vägen 3 ggr sedan 96
Det du beskriver är ju ingen väg. Om den inte ens tål att gå på, så kan du inte klaga. Jag hade förstått dig om vägen fungerade utmärkt som bilväg. Men att de körde sönder den med timmerbilar och tunga traktorer. Men nu går den ju sönder mär någon går eller rider.
Se till att gå samman med övriga 10 efter vägen, och skapa en vägförening. Då kan ni bygga/rusta vägen med hjälp av kommunen.
 
  • Gilla
Nils T och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Det var alltså två kvinnor på varsin häst som anmält dig för ofredandet?

Och det påstådda ofredandet går ut på att du som delägare i vägen (upprepade gånger antar jag) uttryckt invändningar emot ridande på denna väg eftersom vägen tar skada av detta ridande?

Har du något ombud inför rättegången? Jag har svårt att förstå hur en åklagare kan anse att du (som liten och ensam om jag förstår dig rätt) ofredar två kvinnor på varsin häst, såvida du inte typ kommit ut viftandes med en ridpiska och allvarligt börjat skrämma hästarna...

Hur som helst så är det inte ofredande så länge du sakligt framför din invändning emot allemansrättsligt nyttjande av egendom (vägen) du är delägare i. Det är snarare din skyldighet att framföra dessa invändningar om ridandet leder till skada eller olägenhet.

Som framgår av Högsta Domstolens dom i NJA 1996 s. 495 är "(allemans)rätten är emellertid begränsad på det sättet att nyttjande av annans mark inte får ske så att det medför nämnvärd skada eller olägenhet för fastighetsägaren eller annan rättsinnehavare"

Ditt försvar i den stundande rättegången bör alltså ta sikte på att du endast framfört invändning emot ryttarnas brott mot allemansrätten, eftersom ridandet både skadar vägen och möjligen leder till olägenhet för dig. Att framföra denna invändning var alltså syftet till att du inledde diskussion med ryttarna. Skadorna efter hästarna är bra om du dokumenterar på nära håll med kamera, och olägenheterna kan beskrivas som att det är svårt att nyttja sin egen framfartsväg när två ryttare rider där med lättskrämda hästar.
Tack för ditt inlägg det värmde ,de två ryttarna hade ridit och jag sa till dom,men dom struntade i det som vanligt ,sen när jag skulle fota vägen så kom hon som hyr ett hus med 1 häst till som hon leder ,och inhyser de andra ryttarna hästar tillbaka .Fastigheten före mej sätter dom på filmning ,då säger hon nu ska ni få se på kränkningarna här,alltså planerat ,så säger jag till dom att vänd det är olämpligt att rida nu låt gruset få sätta sej först ,hon hävdar allemansrätten ,ingen är medlem i gemensamhets vägen ,det får vi viss det . Då skulle jag ha tagit i henne i båda axlarna och knuffat henne baklänges .Jag stod med armarna i kors och rörde inte henne men var jätte förbannad .sagt åt henne och dom andra ryttarna så många gånger ,de andra ryttarna stod bakom på hästryggen, och bara tittade på.Jag har lagat och fyllt på grus varje år så kör dom sönder med fodertransporter och ridning och samfälligheten andra medlemmar bryr sej inte .En ridtjej som kränkt mej I 20 år och som förstör allra mest ,skrek du får väl för fan laga vägen .hon kör 200m till stallet ggr 2 i åratal hon bor utanför samfälligheten har aldrig bekostat sitt enorma slitage.Jag blir hånad på fackbok att ja men om det är mycke hål kan du kräva högt skadestånd om du kör sönder bilen. Jag har inget ombud .När första förhandlingen var slut så yrkade åklagaren på att jag skulle dammas för vittnena hon hade .Men dom höll med om hennes version i polisanmälan .men sen i domstolen så kom dom inte ihåg eller var skymda, åklagaren sa till det ena vittnet men så sa du inte hos polisen ,då säger hon .Vad sa jag då åklagaren läste upp vad hon sade .Ja med då var det väl så.Jag trodde inte mina öron ,vilka lögner.när åklagaren yrkade på fällande dom med dagsböter reste jag mej bara upp och vände mej till domaren om ni fäller mej nu så kommer dom aldrig att sluta och legalisera att det är tillåtet att begå menad och dessutom att vittnena är jävliga det är ju dom som ridit mest se senaste åren.Jag sa hela tiden under rättegången att jag hade filmen dom spelade in och att ingen tumult uppstod men hon skriker på filmen du rör inte mej en gång tii och filmar i backen .Och min skugga avslöjar att jag inte rör mej. Så då begärde domaren en ny förhandlin i maj här.Jag har inget ombud har inte råd , höstas lagade jag vägen igen för nästan 10000 kr Själv åker jag bara över min och grannens tomtgränsen ca 80m totalt rider inte inga släpkärror eller tunga transporter .Så här har det varit i över 20 år
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Du har inte rätt att på egen hand sätta upp skyltar och bestämma över vem som får köra eller rida på en samfälld väg som du är delägare i! Den som hyr ett hus utefter vägen har samma rätt att nyttja vägen som om personen ägde huset. Dessutom brukar det gälla för enskilda vägar att de är allmänna, dvs vem som helst får nyttja dem. Exakt vad som gäller för ridning vet jag inte, utan det bör du kolla upp innan du fortsätter bråket med ryttarna.

För att hantera ansvar och underhållskostnader för vägen är det bästa om alla ni som har fastigheter utefter vägen kan komma överens om hur fördela kostnaderna, kanske även formellt väljer en styrelse som ansvarar för att få in pengar från medlemmarna och beställa entreprenör som hyvlar och lägger på grus vid behov. Alternativet om ni inte kommer överens är att du skickar in en ansökan till lantmäteriet om förrättning. Då får ni hjälp att räkna ut andelstal och ni får stadgar att hålla er till. Detta medför en kostnad, jag skulle gissa att ni inte kommer under 10.000 kr per fastighet. Ni blir då bundna att följa samfällighetslagen i uträkning och fördelning av kostnaden, allting blir väldigt formaliserat med krav på protokollförda möten, etc. Om ni redan nu är osams grannar emellan så lär det inte bli bättre av att du begär lantmäteriförrättning och drar på dem stora kostnader. Så om det enbart rör sig om ett fåtal fastigheter så är det bästa alltid att komma övrerens om att bilda en informell vägförening. Jag utgår från att även om ni är osams så har ni alla intresse av att vägen underhålls.
Ja det blir nog så nu för dom som sliter mest vill ju inte betala för sina skador som det är,nu,dessutom en som börjat bråka nu hennes man har skött det så undermåligt i 30 år och haft ett högt slitage, hans fru har allierad sej med de andra kvinnorna och skriver en massa skit på Facebook.Det går inte och komma överens. Har sagt till han som skött vägen för många år sen att bilda en vägförening utan respons .Men det är jättebra att han gör så lite som möjligt och tar 2,200 kr per hushåll och sen får enskilda markägare reparera själva .Det ska väl repareras av honom oavsett över vår sträcka är mer sagt och behöver mer underhåll ska det lagas och fördelas av honom .år ut och år in har det gått åt ett lass grus hos mej som jag bekostat är trött på det och inte får respons ifrån andra ägare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.