Det är normalt inga problem att demontera trådar ur typ Hellerman/Wago 773, Bara att vrida fram och tillbaka samt dra lite lätt. Det tar inte många sekunder att lossa tråden, speciellt lätt är det med typ EK.
Men som alltid ger träning färdighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, EK är lättare. Men i trånga utrymmen är det många gånger närmast omöjligt att komma åt för att få ut grejerna. Ned två näbbtänger brukar det dock oftast gå ändå.

Men, jag litar verkligen inte på en sådan skarvkontakt nästa gång. Har den tagit skada? Skulle aldrig göra så på en höglastad tråd i alla fall.
 
  • Gilla
Alti och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är normalt inga problem att demontera trådar ur typ Hellerman/Wago 773, Bara att vrida fram och tillbaka samt dra lite lätt. Det tar inte många sekunder att lossa tråden, speciellt lätt är det med typ EK.
Men som alltid ger träning färdighet.
Det *går* men är ju inte godkänt och med tanke på hur små marginaler de har i original för dåligt isatta korrekta ledare etc skulle jag *verkligen* inte återanvända dem annat än för lågvolts-ledare eller rena labb-miljöer med god övervakning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det *går* men är ju inte godkänt och med tanke på hur små marginaler de har i original för dåligt isatta korrekta ledare etc skulle jag *verkligen* inte återanvända dem annat än för lågvolts-ledare eller rena labb-miljöer med god övervakning.
Vart hittar du att det inte skulle vara tillåtet? Jag är av den bestämdaste uppfattningen att Wago har/har haft instruktioner hur man lossar toppklämman. Det som kan fara lite illa är "tråden" om man drar för hårt, Wagon kan skära av tråden vid felaktigt hanterande men det faller ju tillbaka på användaren.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
2773 kartongen vet jag även har en liten bild som illustrerar att man ska vrida lite fram och tillbaka samtidigt som man drar för att få ut ledaren och sen får den återanvändas. Dock bara med EQ, enligt kartongen så ska man klippa och kassera Wagon om det är FQ.

Varför möjligheten att återanvända den skulle påverkas av vilken kabeltyp som tidigare suttit i den (förutsatt att man får ut alla FQ kardeler) kan jag inte svara på. Men men, det är ju tekniskt sett tillverkarens anvisningar som gäller i Sverige 🤔
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vart hittar du att det inte skulle vara tillåtet? Jag är av den bestämdaste uppfattningen att Wago har/har haft instruktioner hur man lossar toppklämman. Det som kan fara lite illa är "tråden" om man drar för hårt, Wagon kan skära av tråden vid felaktigt hanterande men det faller ju tillbaka på användaren.
De verkar onekligen har instruktioner för det nu, även om jag själv aldrig skulle göra det av ovan nämnda orsaker.
Kan svära på att det inte varit godkänt tidigare. (Även om de haft instruktioner på hur man tar bort ledare, då man ju kan behöva återanvända dem...)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
De verkar onekligen har instruktioner för det nu, även om jag själv aldrig skulle göra det av ovan nämnda orsaker.
Kan svära på att det inte varit godkänt tidigare. (Även om de haft instruktioner på hur man tar bort ledare, då man ju kan behöva återanvända dem...)
Jag kan ha fel men jag är ganska säker på att instruktionerna ändrades när 2773 kom. På gamla 773:an visar kartongen bara ”klipp och kassera” oberoende av om det är EQ eller FQ om mitt minne stämmer
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
W Willmanh skrev:
Jag kan ha fel men jag är ganska säker på att instruktionerna ändrades när 2773 kom. På gamla 773:an visar kartongen bara ”klipp och kassera” oberoende av om det är EQ eller FQ om mitt minne stämmer
Det finns ju ett antal 773'or som inte är transparenta, undrar om det kan vara deras instruktioner vi tänker på?
Där går det ju inte att inspektera att anslutningen är korrekt på ett vettigt vis i händelse av att något inte går exakt som det är tänkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men herrejösses! Alla som någon gång använt en Wago 773 med FK begriper väl att det inte funkar med RK?!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Men herrejösses! Alla som någon gång använt en Wago 773 med FK begriper väl att det inte funkar med RK?!
Nej tyvärr så finns det massor av folk har det lite svårt att förstå orsakssammanband.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Jag får återkomma när jag kollat närmare på exakt hur det brunnit och så vidare. Troligen imorgon måndag.

Det är en klassisk modern induktionshäll och de drar som bekant rätt så bra effekt när man kör fullt flås på fyra plattor samtidigt. Det ska ju dock en 2,5 mm²-kabel klara av om det är korrekt installerat.

Det är nog ingen dålig gissning att det är dåligt installerat på nåt sätt (alltså inte perfekt enligt regelboken) men har fungerar i flera år ändå. Sen plötsligt så kanske värmeutvecklingen under flera års tid (de få gånger som spisen körs på fullt blås) gjort att det blivit något mer värmeutveckling och så har glappet eskalerat och plötsligt blivit ett problem på riktigt.
Då var det måndag. 😀
Eftersom det är just nollan som bränt kan det väl vara lämpligt att kontrollera att det verkligen är två olika faser framdragna till hällen.
Kika på gruppförteckningen och mät att det är 400V mellan faserna.
I en spisdosa kunde man ju förväntat sig en 5:e toppklämma med en ensam ledare… men elen kan ju vara dragen specifikt för en 2-fas häll.

Det kan väl vara värt att kontrollera även om orsaken verkar uppenbar.
Alla möjliga felorsaker bör undersökas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Fixa samtidigt dragavlastningen för anslutningskabeln...
Jag skulle ju förstås säga att man först borde montera en anslutningsdosa som dragavlastningen kan sitta i. Gärna med en variant med anslutningsplint avsedd för tillämpningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Och jag skulle säga att man ska montera ett Perilexuttag så man slipper hela den här problematiken. Som en bonus behöver man inte blanda in en elektriker (legalt) när man byter spis/häll/ugn.

Jag tycker i stort sett att fasta anslutningar inte hör hemma på hushållsapparater, med undantag för t.ex. värmepumpar och liknande.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vissa produkter kräver en fast anslutning enligt anvisningar från tillverkare. Bla någon av de spishällar som diskuterats här denna veckan jag tittat på.
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.