Funderar på vad som hänt här. Spisdosa med induktionshäll inkopplad för typ 3 år sedan, allt nytt då. För en vecka sen började det plötsligt lukta bränt och några dgr senare kom det även rök...

Det är nollan som gått åt helvete för övrigt. JFB och säkringar har inte löst ut.
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med kablar, några är sotiga och brända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dålig kontakt i skarvkopplingen har gett hög resistans och värme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Den svarta kabeln vad är det för en?
Är det RQ så är resultatet inte förvånande
 
  • Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta ser vi då och då på forumet.
[länk]
[länk]
Det handlar vanligen om felaktigt montage.
Om du kan vore det intressant att syna den där Wagon närmare för att se in båda ledarna verkligen går i bott på klämman.
Den hänger misstänkt löst på bilden.
Självklart troligt att det är handhavandefel med dåligt itryckta ledare eller liknande. Möss som gnagt kom också upp som alternativ men är väl mindre troligt.

Jag ska åtgärda detta inom kort och då även ta lite bättre bilder och undersöka det hela noggrant. Återkommer efter det.
 
  • Gilla
Nordom och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Den svarta kabeln vad är det för en?
Är det RQ så är resultatet inte förvånande
Jag vet inte vad det är för kabel, skall också kontrolleras.

Men när vi ändå har frågan uppe, vilken kabel SKALL användas i dylika installationer? Tillsammans med vilka WAGO:s kanske också är relevant att fråga.
 
Är det RQ (fintrådig) så ska Wago med snäpparm användas.
De du har på bilden är till för EQ och FQ
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A
Ja push wago får aldrig användas till annat än ek/fq.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Var är det för häll - typ induktionshäll eller keramikhäll med IR/värmetråds-värmning och användningsmöstret dvs. var det bara 1 eller flera plattor/platser som användes samtidigt??

Är det bara wagon och kort bit ut på kabelns som har brunnit eller är det lång sträcka av nollan som smällt/brunnit och inte direkt kan sägas kommer av värmen från svetsande Wagon - det är liksom 2 olika fel.
 
X xxargs skrev:
Var är det för häll - typ induktionshäll eller keramikhäll med IR/värmetråds-värmning och användningsmöstret dvs. var det bara 1 eller flera plattor/platser som användes samtidigt??

Är det bara wagon och kort bit ut på kabelns som har brunnit eller är det lång sträcka av nollan som smällt/brunnit och inte direkt kan sägas kommer av värmen från svetsande Wagon - det är liksom 2 olika fel.
Jag får återkomma när jag kollat närmare på exakt hur det brunnit och så vidare. Troligen imorgon måndag.

Det är en klassisk modern induktionshäll och de drar som bekant rätt så bra effekt när man kör fullt flås på fyra plattor samtidigt. Det ska ju dock en 2,5 mm²-kabel klara av om det är korrekt installerat.

Det är nog ingen dålig gissning att det är dåligt installerat på nåt sätt (alltså inte perfekt enligt regelboken) men har fungerar i flera år ändå. Sen plötsligt så kanske värmeutvecklingen under flera års tid (de få gånger som spisen körs på fullt blås) gjort att det blivit något mer värmeutveckling och så har glappet eskalerat och plötsligt blivit ett problem på riktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Med tanke på att elektrikern inte ens hade rätt klammer så är det inte omöjligt att fel wago har använts...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Är det RQ (fintrådig) så ska Wago med snäpparm användas.
De du har på bilden är till för EQ och FQ
Jo det stämmer. Men brukar man köra med mångtrådig kabel till sånt här samt öppningsbara WAGO:s ?
 
tommib
Det ser ju väldigt mycket ut som en hårt tvinnad rikkardelig ledare. Jag är alltid imponerad av dem som lyckas få in RK/Q i en Wago 773, det är inte det lättaste.

För denna typ av kabel, som är rätt som anslutningskabel till en häll, kan man använda t.ex. Wago 221, 222 eller till och med sockerbit. Men inte just 773.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ser ut som att den som kopplat in det (inte elektriker) har använt fel typ av koppling då denna typ av wago inte skall användas på fintrådiga kardeler.

Som många andra redan konstaterat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Jag får återkomma när jag kollat närmare på exakt hur det brunnit och så vidare. Troligen imorgon måndag.

Det är en klassisk modern induktionshäll och de drar som bekant rätt så bra effekt när man kör fullt flås på fyra plattor samtidigt. Det ska ju dock en 2,5 mm²-kabel klara av om det är korrekt installerat.
Är det full flås på 4 plattor och något så när lika i fasströmmar så bör det knappt gå någon ström alls på nolledaren... - men är det dålig effektfaktor och hög crestfaktor av icke linjär strömlast (dvs. leder ström bara i halvperiod-topparna) så kan man få upp till 3 ggr fasströmmen i nollan och nollan har ingen säkring som brinner innan själva kabeln brinner...

därav nyfiken undran om överhettningen bara är lokalt eller om den gått långt upp efter ledningen som inte kan förklaras av värmeledningen från punkten där den svetsade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.