Håller på med det nya skaftet till yxan nu fick jag till lutningen bättre. Börjar grovforma resten av skaftet.

Får se om längden räcker, gick åt mera av längden än jag trodde då jag gjorde inpassningen för yxhuvudet. Jag tror det blir bra. Linjalen är 50cm som referens

zrB74TX.jpg

S2OSOQg.jpg
 
  • Gilla
Lintto1 och 11 till
  • Laddar…
Jag tror det blir bra. Jag kan försöka komma ihåg att ta någon längdmått åt dig men du kanske rentav får ta av någon centimeter.
 
Bordssågen blev avundsjuk på att kapen fick en riktig bänk förra veckan och ville ha något nytt. Tur att jag hade både material och tid över.

Tanken är att bygga någon form av påhäng till sågens anhåll, som ska funka åt andra hållet som anhåll till fräsen. Jag har googlat och youtubat och tror mig ha en plan. Får se om jag vågar komma tillbaka hit och visa.

Kan man förresten kleta silbergleit på lackad plywood?

Egenbyggd bordssåg och fräsbänk i en verkstad med synlig sågklinga och röd fräsplatta på lackad plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alltgår och 6 till
  • Laddar…
Är det så kallad formplywood? I så fall är den behandlad med släppmedel och därmed ganska hopplös att måla eftersom hela ideen är att ingenting ska fästa på ytan.....
 
Det är ramen runt sågen jag lackat och den är av någon lite lyxigare björkplywood. Det är rimligt bra glid när jag gått på lacken med 1000-papper, men inte som det vaxade sågbordet.
 
Skaftet är väl färdig format vid det här laget. Ska väl prova tricket med tjäran och askan sen tänker jag.
9KH40La.jpg

WIQqqDC.jpg

JgUTkrK.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 10 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Skaftet är väl färdig format vid det här laget. Ska väl prova tricket med tjäran och askan sen tänker jag.
[bild]

[bild]

[bild]
Formen ser väldigt bra ut. Jag tror du trffade mitt i prick.

Jag tycker du skall satsa på epoxy eller ännu hellre poluretanlim i stället för tjära. Avgammalt var det ett ständigt återkommande förträt att bilan flög av skaftet och nu när vi har möjlighet att undvika problemet skall vi göra det.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hep Hep skrev:
Bordssågen blev avundsjuk på att kapen fick en riktig bänk förra veckan och ville ha något nytt. Tur att jag hade både material och tid över.

Tanken är att bygga någon form av påhäng till sågens anhåll, som ska funka åt andra hållet som anhåll till fräsen. Jag har googlat och youtubat och tror mig ha en plan. Får se om jag vågar komma tillbaka hit och visa.

Kan man förresten kleta silbergleit på lackad plywood?

[bild]
Kan du inte bara vända på anhållet?
Jag har en dw745 och där kan man vända på anhållet om man vill ha det till vänster, kanske funkar i båda positionerna?
 
H heimlaga skrev:
Formen ser väldigt bra ut. Jag tror du trffade mitt i prick.

Jag tycker du skall satsa på epoxy eller ännu hellre poluretanlim i stället för tjära. Avgammalt var det ett ständigt återkommande förträt att bilan flög av skaftet och nu när vi har möjlighet att undvika problemet skall vi göra det.
Man undrar varför dom körde på den här designen på ögat om det var besvärligt på det viset. Jag tänkte att det var så att man kunde ta av och svänga om skaftet först, men om det bara är en savolax grej. Jag hade trott man snabbt skulle insett problemen och gjort om ögat så det vidgade sig litet mot toppen så man kunde driva in en kil.

Den där tjärgrejen vill jag ändå prova, men kanske på en vanlig yxa då, där jag kan driva in en kil, jag ska köpa denna arma stackare på fredag, se om jag kan rädda den:
cbd3de3c0d844dcebe54e1200dc966c8.jpg
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Nygammal stol till kontoret, arvegods från svärfar :heart:
Arvegods kontorsstol med blå klädsel och svart ryggstöd framför ett skrivbord och blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låsningen till rygg och tilt var lite slapp, böjde man sig framåt gav den efter från tillbakalutat läge.
En snabb googling gav tips, började med att plocka av dynan och såg muttern som ska spännas.
Samling av verktyg på ett bord inklusive tänger och skruvnycklar, bredvid en bärbar dator, för stolreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget av verktygen på bilden ovan nådde ner eller möjliggjorde rörelse.. :oops:

Undersidan av en kontorsstol med en spetstång som justerar en mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Muttern satt långt nere och en spetstång löste uppgiften. :cool:(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Testat att såga och hyvla en bit björk till brädor. Blev långt ifrån perfekt men det var bra träning och gick ändå över förväntan för att vara första gången.

Nyhyvlade och sågade björkbrädor med ojämna kanter staplade i ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyhyvlade och sågade björkbrädor av varierande längd och mönstring på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyhyvlade björkbrädor ligger på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Sågspån med motorsåg. Blev 15 svarvämnen av björk och körsbär.
Trädgård täckt av sågspån med verktyg, träämnen och en motorsåg för svarvning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mest spångenerande aktivitet:
- motorsåg
- svarvning
- planhyvling

Den sistnämnda har man det mesta i en tunna, dom andra två blir det en timmes städning.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Börjat bygga lekstuga med/åt grabben som är så stolt över sina egna verktyg.
 
  • Pojke i bygghjälm står i pågående bygge av en trälekstuga med verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Pehu1004 och 19 till
  • Laddar…
Här var lillpojken också med och tillverkade spelkortshållare.
Hemmabyggda träspelkortshållare med sågspår på ett arbetsbord, omgivna av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koncentration...
Pojke i arbetskläder bearbetar träbitar till spelkortshållare, med spån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultatet(tips: man kan göra grundare sågspår längre bak så ser man mer av korten)
Hemmagjord spelkortshållare i trä med kort inskjutna i sågspår på ett bord med mönstrad duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ps
Inte kan man slänga en fin hög med tändspån!
En hög med tändspån och träflisor på ett betonggolv bredvid en vit plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultat av diverse verktyg för denna.
Hemmagjord spelkortshållare i trä på arbetsbänk med snideriverktyg och tändspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 7 till
  • Laddar…
Hemgjord båtlekplats av trä på en gräsmatta med rutschkana, redo för barnens lek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lekbåt under konstruktion i trä, uppbyggd i en trädgård, med bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jobbat vidare på båten.
Gick att leka med när kusinerna kom på kalas i helgen.
 
  • Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.