nivv nivv skrev:
Fått mina slitna styrningar till bandsågen svarvade! [bild]
Glömde ju före-bilden:
En närbild av en borrhylsa liggande på ett arbetsbord med borrverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Putsat och polerat lite.

Vad tycker ni är snyggast, före
Hand håller halvt polerat knivskaft med polermaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtaget på ett verktyg med putsad metall och polerat trä framför en slipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller efter polering

Hand håller ett nyligen putsat och polerat knivskaft framför en polermaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett nyligen polerat verktyg framför en polermaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Putsat och polerat lite.

Vad tycker ni är snyggast, före
[bild] [bild]

eller efter polering

[bild] [bild]
Polerat (y)
 
  • Gilla
nivv och 2 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Putsat och polerat lite.

Vad tycker ni är snyggast, före
[bild] [bild]

eller efter polering

[bild] [bild]
Det mönstret tycker jag är snyggare matt än polerat. Ska man motivera också så ser det aningen plastigt ut polerat o mer Rambo o greppvänligt ut opolerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 4 till
  • Laddar…
Jag lutar ofta åt det lite kallt matta på den här typen av material (Micarta), men sen är det alltid lika svårt att hålla fingrarna borta från polermaskinen och se färgerna poppa lite mer... Nåja, det tar ju bara 1 minut att växla mellan de två finisharna. Så man kan ju låta dagshumöret avgöra lite!
Här är ett annat icke-polerat skaft som blev rätt behagligt.
Kniv med icke-polerat grått micartaskaft och blankt blad på träkloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Fixat färdigt en ny verktygstavla, trött på att ha svarvverktygen huller om buller i en låda under svarven så nu blev det lättillgänglig framför näsan förvaring istället.
Verktygstavla med organiserade svarvverktyg framför en gul svarv på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verktygstavla med organiserade svarvverktyg och skruvmejslar på en grå perforerad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 16 till
  • Laddar…
Skruvade ihop en portabel nollspänningsbrytare
Portabel nollspänningsbrytare monterad på träplatta med röd stoppknapp och grönt startknapp, ansluten med elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mange_64 och 6 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Putsat och polerat lite.

Vad tycker ni är snyggast, före
[bild] [bild]

eller efter polering

[bild] [bild]
jag tycker båda är riktigt bra, men den polerade är lite bättre.
Var köper du G10(?) mellanläggen?
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
jag tycker båda är riktigt bra, men den polerade är lite bättre.
Var köper du G10(?) mellanläggen?
Japp, det är G10. 1 mm tjockt. Jag har köpt det mesta av min G10 från Volnik.pl
Han har stort sortiment och riktigt bra priser på det mesta, och fri frakt om man handlar lite mer. Rekommenderas!
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
H
Alltgår Alltgår skrev:
Jag lutar ofta åt det lite kallt matta på den här typen av material (Micarta), men sen är det alltid lika svårt att hålla fingrarna borta från polermaskinen och se färgerna poppa lite mer... Nåja, det tar ju bara 1 minut att växla mellan de två finisharna. Så man kan ju låta dagshumöret avgöra lite!
Här är ett annat icke-polerat skaft som blev rätt behagligt.
[bild]
riktigt snygga knivar gör du! Vad gör du med alla, säljer eller gå-bort-presenter?
 
H Haget skrev:
riktigt snygga knivar gör du! Vad gör du med alla, säljer eller gå-bort-presenter?
Tack! Det har varit lite mix av presenter, och enstaka försäljning. Sen vill man ju ta fram lite olika modeller och testa en hel del själv, prova olika stål, värmebehandling, geometri, ergonomi etc. Optimera saker och ting. Just nu pillar jag med en ny grönsakshacka till frugan, bilder kommer!
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Funderar lite över det här med flytt av en verkstad. Inser att det är en hel del jobb. Jag har ju 3 riktigt stora och tunga maskiner (bandsåg, bordssåg och rikt/plan hyvel) min arbetsbänk med hurtsar väger säkert 200kg bara den. Samt en hel del annat som också är ganska stort och otympligt.

Är det värt att försöka sig på att flytta detta själv även om jag tar in en flyttfirma för resten av huset? Dels för att jag är rädd om grejerna och dels för att jag tänker att det kan dra iväg rejält i pris med flyttfirma?

Jag har ju bara en normalbred dörr och det är grus utanför så palldragare funkar nog inte.
 
V vectrex skrev:
Funderar lite över det här med flytt av en verkstad. Inser att det är en hel del jobb. Jag har ju 3 riktigt stora och tunga maskiner (bandsåg, bordssåg och rikt/plan hyvel) min arbetsbänk med hurtsar väger säkert 200kg bara den. Samt en hel del annat som också är ganska stort och otympligt.

Är det värt att försöka sig på att flytta detta själv även om jag tar in en flyttfirma för resten av huset? Dels för att jag är rädd om grejerna och dels för att jag tänker att det kan dra iväg rejält i pris med flyttfirma?

Jag har ju bara en normalbred dörr och det är grus utanför så palldragare funkar nog inte.
Om det bara är grusen som stoppar dig hade jag lagt skivor på grusen så att du kan köra med palldragaren. Borde ju räcka med två OSB-skivor som du flyttar vart efter.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Funderar lite över det här med flytt av en verkstad. Inser att det är en hel del jobb. Jag har ju 3 riktigt stora och tunga maskiner (bandsåg, bordssåg och rikt/plan hyvel) min arbetsbänk med hurtsar väger säkert 200kg bara den. Samt en hel del annat som också är ganska stort och otympligt.

Är det värt att försöka sig på att flytta detta själv även om jag tar in en flyttfirma för resten av huset? Dels för att jag är rädd om grejerna och dels för att jag tänker att det kan dra iväg rejält i pris med flyttfirma?

Jag har ju bara en normalbred dörr och det är grus utanför så palldragare funkar nog inte.
Du fick ju in dem i snickeriet så klart du får ut dem ;)

Jag hade inte låtit en flyttfirma röra mina maskiner. Och vi vet alla att du är mer petig med dina än jag är med mina.. :D
Synd att det är covid-tider så man inte kan leja ut barnen för annars hade jag erbjudit mig att komma upp och hjälpa till att baxa.

Både maskiner och arbetsbänk går väl dessutom att skruva isär lite.. hyveln är väl värst dock.

Är det grus ner till garaget i nya huset?
 
Grus behöver inte vara ett problem. Några reglar och plyfaskivor kan bli en provisorisk ramp med laskaj i höjd avpassad till tillgängligt släp. Eller, om det går att backa fram, dra upp maskinerna med rör under på plank med kedjespel. Allt går.
Stor träbearbetningsmaskin på provisorisk trärampramp för transport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.