K
Dags för ännu ett barnrum till lilltjejen. Vi skulle göra som många andra gör sa vi bara ta bort det lösa och tapetsera över. Det gick sådär!!
 
  • Renoveringsprojekt: ofärdigt barnrum med väggar halvt förberedda för tapetsering, byggmaterial och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
E Ezcobar skrev:
Inte som @Daniel_N som bygger sitt sista fräsbord. Men detta är kanske sista prototypen. Behövde frigöra lite yta eftersom jag snart får hem en liten vertikalfräs. Hade tidigare ett kombinerat avlastningsbord och fräsbord byggt på en hurts. Yta på 1200x800 där fräsen var monterad utanför hurtsen. Nu blev det istället 800x600 och fräsen monterad i hurtsen istället. Nytt anhåll och en aluminium platta till fräsen. Anslutning till spånsugen under bordet och dammsugaren över bordet gjorde verkligen att arbetet blev dammfritt. Lite justeringar kvar och lite kosmetiska detaljer så duger det säkert som prototyp ett tag.
Är inte utsuget i vägen där på framsidan? Precis där det sitter har jag ofta minst ett av benen när jag fräser o sen kommer det en grov slang på det också...men jag kan ha missuppfattat något.
 
  • Gilla
Ezcobar
  • Laddar…
Byggde mitt första projekt i helgen. Behövde en plattform till bordssågen samtidigt som jag ville ha något rejält att sänka ner kajaken från taket på och rulla ut till bilen. Så blev två flugor i en smäll med ett sågbord på hjul.
Kanske lite grovt men en kompis hade lite 95x45 reglar över och gratis är ju gott :)

För att göra plywoodtoppen lite mer motståndskraftig vad ska jag använda då? Vanlig lack?

Ett hembuilt sågbord på hjul med inbyggd bordssåg och plywoodtopp i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gurgel och 15 till
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Byggde mitt första projekt i helgen. Behövde en plattform till bordssågen samtidigt som jag ville ha något rejält att sänka ner kajaken från taket på och rulla ut till bilen. Så blev två flugor i en smäll med ett sågbord på hjul.
Kanske lite grovt men en kompis hade lite 95x45 reglar över och gratis är ju gott :)

För att göra plywoodtoppen lite mer motståndskraftig vad ska jag använda då? Vanlig lack?

[bild]
Snyggt!
Någon variant av Osmos hårdvaxolja på skivan skulle säkert bli bra.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Snyggt!
Någon variant av Osmos hårdvaxolja på skivan skulle säkert bli bra.
Jag tror mer på någon lack om det är så att kajaken riskerar att dras/skrapa på ytan.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag tror mer på någon lack om det är så att kajaken riskerar att dras/skrapa på ytan.
Inser att jag slarvläste ursprungsinlägget då jag läste ditt svar.. :oops:;)
"Kajak, vaf_n kommer en kajak in i bilden, autocorrect..." hann jag tänka. :whistle:

Ja nån form av lack är förmodligen en mer lämplig väg att gå. (y)
 
Haha, ja ibland går det för fort :)
Men just kajakens slitage kan vi nog bortse från då jag kastar upp nå typ jogamatta på den när den ska användas till det tänkte jag. Så kanske hårdvaxolja är vägen att gå trots allt :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
AXS
T TriNitro skrev:
Byggde mitt första projekt i helgen. Behövde en plattform till bordssågen samtidigt som jag ville ha något rejält att sänka ner kajaken från taket på och rulla ut till bilen. Så blev två flugor i en smäll med ett sågbord på hjul.
Kanske lite grovt men en kompis hade lite 95x45 reglar över och gratis är ju gott :)

För att göra plywoodtoppen lite mer motståndskraftig vad ska jag använda då? Vanlig lack?

[bild]
Linoljefernissa är ju en spännande ytbehandling.
 
B
T TriNitro skrev:
Byggde mitt första projekt i helgen. Behövde en plattform till bordssågen samtidigt som jag ville ha något rejält att sänka ner kajaken från taket på och rulla ut till bilen. Så blev två flugor i en smäll med ett sågbord på hjul.
Kanske lite grovt men en kompis hade lite 95x45 reglar över och gratis är ju gott :)

För att göra plywoodtoppen lite mer motståndskraftig vad ska jag använda då? Vanlig lack?

[bild]
Snyggt, sånt bord skulle jag behöva bygga till min såg också. (y)
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
För att göra plywoodtoppen lite mer motståndskraftig vad ska jag använda då? Vanlig lack?
Golvlack hade jag satsat på.
 
Ola C Ola C skrev:
Är inte utsuget i vägen där på framsidan? Precis där det sitter har jag ofta minst ett av benen när jag fräser o sen kommer det en grov slang på det också...men jag kan ha missuppfattat något.
Nej du har rätt, den är lite ivägen faktiskt. Kompromissat mellan plats och bekvämlighet. Dessutom fanns det redan ett relativt stort hål där redan. När fräsbordet inte används kan jag i detta utförande trycka det kloss in mot väggen. Men efter att jag kört lite igår får det nog fixas "infälld" slanganslutning på baksidan eller åtminstone något som inte bygger ut så mycket.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Köp en Tormek, mkt snabbare!
ni ungdomar, alltid så bråttom :)
 
  • Haha
Daniel_N
  • Laddar…
Idag blev den nya tv-bänken/barskåpet klart!
Nybyggd tv-bänk/barskåp i naturligt trä i en verkstad, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Deduhej och 27 till
  • Laddar…
Fått mina slitna styrningar till bandsågen svarvade! Nysvarvade metallstyrningar för bandsåg liggande på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Byggt form för bänkskiva, ska ligga på ett sideboard, 240x40x4, landar runt 80 kg.
Frigoliten är för hål till elementet, hoppas jag har mätt rätt!

[bild]
Flera stora glaspaneler ligger på ett bord i en verkstad, förberedda för byggprojekt eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.