Alternativt lådsystem med 3d-printade lådor. Lådorna hålls fast med ett ”grid” i botten så ifall man plockar ur lådor och skjutsar igen lådan åker dom inte runt.
3D-printade lådor i svart och orange placeras i ett rutnät på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Design från youtube: Alexandre Chappel
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
P
L lassebrun skrev:
Alternativt lådsystem med 3d-printade lådor. Lådorna hålls fast med ett ”grid” i botten så ifall man plockar ur lådor och skjutsar igen lådan åker dom inte runt.

Design från youtube: Alexandre Chapell
Dedär har jag med provat,, tänkte bygga likadan förvarings hurts som han byggde.. men de tar emot att printa 450 sånna olika lådor, sen får jag inte till 3dskrivaren så de blir bra så jag har mer eller mindre gett upp :worried:
 
L lassebrun skrev:
Alternativt lådsystem med 3d-printade lådor. Lådorna hålls fast med ett ”grid” i botten så ifall man plockar ur lådor och skjutsar igen lådan åker dom inte runt.
[bild]
Design från youtube: Alexandre Chappel [media]
Ja, det där är trevligt men dels har jag ingen 3D skrivare och dels avskräcker tidsåtgången för att printa 100-tals sådana lådor. Det måste handla om veckor i aktiv printtid? Plywoodlådorna känns lite bättre också :)
 
Jag printar ~20st lådor per dag. Tar sin lilla tid. Får in 99st lådor per hyllplan i mitt system.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
B Bylow skrev:
Blivit lite hyvlat idag. Imponerad av Metabo hyvlen.[bild] [bild]
Fiffig konstruktion med att använda gersågbordet, detta skall kopieras!
 
Cheesen
Jag har ju glömt att lägga upp bild på resultatet av anledningen till att jag skyndade mig att köpa bandsåg.... Svågern fyller jämt under december...
Handgjord kniv med mönstrat blad och masurbjörkhandtag på bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bladet och masurbjörken har jag haft liggandes i en låda sedan året jag träffade min fru... Av någon anledning så har knivtillverkningen inte haft någon prioritet sedan dess.
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 6 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har ju glömt att lägga upp bild på resultatet av anledningen till att jag skyndade mig att köpa bandsåg.... Svågern fyller jämt under december...
[bild]
Bladet och masurbjörken har jag haft liggandes i en låda sedan året jag träffade min fru... Av någon anledning så har knivtillverkningen inte haft någon prioritet sedan dess.
Vilken läcker kniv(y) Masur ÄR vackert!!!(y)(y)
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Nu har jag alltså satt upp ett sånt där organiseringsskåp.
Organiseringsskåp med flera små lådor monterat på en verkstadvägg, bredvid verktygstavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur lång tid tar det innan det verkar och det blir ordning i verkstan?
 
  • Gilla
  • Haha
trycklös och 13 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Nu har jag alltså satt upp ett sånt där organiseringsskåp.
[bild]

Hur lång tid tar det innan det verkar och det blir ordning i verkstan?
Om du hade hoppats att det skulle fylla sig själv och fixa en ev. oordning. Så måste jag göra dig besviken, det fungerar inte. Har själv försökt nu i över tjugo år och den lösningen är inte "självfyllande".......
 
Frustrator Frustrator skrev:
Hur lång tid tar det innan det verkar och det blir ordning i verkstan?
Tja, svårt att säga men nu vet du i alla fall var du har ditt organiseringsskåp... ;)

Varje resa börjar med ett steg.
//Ronnie
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
R roli skrev:
Om du hade hoppats att det skulle fylla sig själv och fixa en ev. oordning. Så måste jag göra dig besviken, det fungerar inte. Har själv försökt nu i över tjugo år och den lösningen är inte "självfyllande".......
Å andra sidan är det mkt lugnande för själen att stå och sortera skruv nån timme.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Nu har jag alltså satt upp ett sånt där organiseringsskåp.
[bild]

Hur lång tid tar det innan det verkar och det blir ordning i verkstan?
En sådan där lättviktare ger marginell effekt. Du behöver gå på tyngre grejor.
Stor plåtlåda säkrad på en handdragen vagn med orange spännband, utomhus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen metallskåpskonstruktion med utfällda tomma hyllplan och synliga gångjärn och skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingskylt med texten "ROSENGRENS GÖTEBORG SWEDEN" på en tungt byggt metallföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
@Frustrator
Ett skåp räcker ingenstans. Oavsett vad som sorteras upp i det så kommer en dag när du står med ett antal obskyra fästelement i handen. I brist på annan plats så kommer det verka vara en god idé att lägga ner grejerna i en låda där det redan ligger något annat. Därifrån är det nedförsbacke tills alla lådor är fulla med blandat jox.

Trodde att det skulle fungera för mig om det ända från början fanns fyra gånger så många lådor som jag trodde mig behöva. Har visat sig att det inte räcker. Förfallet smyger sig på ändå.

Så nu undrar jag hur många som behövs för att ordning skall vara självupphållande? Bara för at det inte gått hittills så behöver det inte vara fel på den grundläggande tanken:geek:.
5,7,11,17 gånger så många kanske når upp till en tipingpoint där organisationsgraden ökar varje gång jag går in i snickeriet.

Vad tror ni?

Mvh Findus
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@Frustrator
Ett skåp räcker ingenstans. Oavsett vad som sorteras upp i det så kommer en dag när du står med ett antal obskyra fästelement i handen. I brist på annan plats så kommer det verka vara en god idé att lägga ner grejerna i en låda där det redan ligger något annat. Därifrån är det nedförsbacke tills alla lådor är fulla med blandat jox.

Trodde att det skulle fungera för mig om det ända från början fanns fyra gånger så många lådor som jag trodde mig behöva. Har visat sig att det inte räcker. Förfallet smyger sig på ändå.

Så nu undrar jag hur många som behövs för att ordning skall vara självupphållande? Bara för at det inte gått hittills så behöver det inte vara fel på den grundläggande tanken:geek:.
5,7,11,17 gånger så många kanske når upp till en tipingpoint där organisationsgraden ökar varje gång jag går in i snickeriet.

Vad tror ni?

Mvh Findus
Fick grannens snickeri när han flyttade, massa braåhajox, överhandsfräs med bordstillsats jag byggde åt honom en gång, pelarborr, ja allt som nu kan rymmas på 6kvm. Då det var stökigt i mitt snickrei innan så tror jag mer på att man väljer rätt arbetskläder, klättringsskor och lina typ..........
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Idag har jag gjort klart julklappen till frugan, fixat två våningar med avdelare ifrån samma bit al som sitter i locket. Nu ska det hela bara fyllas med något lämpligt glitter så är man i hamn.

Handgjord träask öppen med två våningar och avdelare, redo att fyllas med presenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träask med flera fack och avtagbart lock på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord träask med lock på en arbetsbänk, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.