loffes skrev:
Ja det är ju konstigt att dollarn är så stark, men de kan ju trycka nya dollars.
Sedan handlas och prissätts mycket i dollarn men måste man år efter år trycka nya
dollar och samtidigt höja skuldtaket så börjar man ju undra.

Sedan hur detta påverkar räntan vet jag inte.
Så länge skuldtaket höjs, nya dollar kommer i rullning så behålls säkert trovärdigheten och då blir
det säkert business-as-usual men tappar "marknaden" tron på dollarn så kommer det knaka, rejält.

Sedan det infördes, 1962, har skuldtaket höjts ca 75 gånger.
Ja det är lite mysko, men antagligen beror det på att Euron och Yuanen är i ännu sämre skick i valutahandlarnas ögon ?

/K
 
engs skrev:
I USA använder vissa termen, ursäkta språket "fuck you fund". Dvs en buffert dedikerad till att kunna säga upp sig på stubben om man blir osams med arbetsgivaren, eller en viktig kund för den delen om man är egenföretagare. En privat a-kassa om man så vill.
Som egenföretagare är detta för mig en självklarhet. Hade som första mål att ha tre månadsinkomster på ett sparkonto (skattade och klara). Har räknat ut vilken "minimilön" jag behöver ha för att hushållets ekonomi ska må bra och lägger 90% av alla inkomster över det i min "lönefond". Fonden växer och jag klarar mig nu mer än ett år helt utan uppdrag. Jag drivs inte av en hunger att tjäna så mycket pengar som möjligt utan av att njuta så mycket av livet som möjligt under min egen livstid. Fungerar bra för mig, men förmodligen sämre för andra.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
politikerna i USA har enats om att höja skuldtaket, nu kan dom fortsätta att låna.
Men inte hur länge som helst.
I februari behöver dom sätta sig ner igen och öka skuldtaket igen, om inget görs åt ekonomin vill säga.

Undrar om något land inte längre vill köpa Amerikanska papper, vad kommer hända då?
 
Y
Anders Borg, f.d. finansministern säger nu att eknomisk krasch nu oundviklig och detta inom 3-5 år när man ser på bostadsbubblan och skenande utgifter. Kraschen blir i samband med att räntorna återgår till det normala. Det som kan mildra kraschen är att nuvarande ekonomer har detta i sin balansräkning.
http://www.di.se/artiklar/2016/5/24/borg-boprisraset-en-tidsfraga/
 
Yrrol skrev:
Anders Borg, f.d. finansministern säger nu att eknomisk krasch nu oundviklig och detta inom 3-5 år när man ser på bostadsbubblan och skenande utgifter. Kraschen blir i samband med att räntorna återgår till det normala. Det som kan mildra kraschen är att nuvarande ekonomer har detta i sin balansräkning.
[länk]
Vad är då "normala" räntor ?
Det är ju inte konstigt att löner, räntor och inflation har pressats i väst de senaste decennierna.
Asiens ekonomi har tuffat på för att komma ikapp, och vi har gått mot en mer global ekonomi, där dom slagits mot hög inflation (exkl japan), och vi mot låg.

När detta väl är utjämnat, och löner och kostnader är ungefär på samma nivå, då kommer ekonomin bli "normal"...men vilka nivåer betyder det ? Och när blir det ?

Alternativet är att vi isolerar oss mer politiskt och skapar en mer lokal och konstgjord ekonomi...

/K
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.