Om man tittar på listpriserna för bolån så är skillnaden mellan rörlig ränta och fem års bunden ganska liten. Jag tycker man får en ganska dålig premie för att vara exponerad för världsekonomins alla nycker. Det är möjligt att Riksbanken försöker en gång till med ännu mer negativ ränta, men fler och fler ekonomer börjar luta åt att det gigantiska experimentet med nollränta/negativ ränta och att centralbankerna köper upp statsobligationer för nytryckta pengar nått vägs ände utan resultat. När väl den insikten nått Riksbanken kan räntorna klättra uppåt rätt så snabbt, ehuru de säkert inte blir tvåsiffriga i första taget.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Fast binder man räntan så har man satt sig i bankens knä, de flesta förespråkar (nu mer) att man inte ska det.
Visserligen är det upp till var och en.

Tyvärr tror jag att det kommer vara kräftgång i ekonomin i flera år.

Tydligen är Riksbanken ute och 'informerar' företrädarna för de anställa om den annalkande inflationen som ska komma om ett år.
(Att dom har sagt det i flera år hör inte hit...) dom vill att kraven på löneökningen ska baseras på en inflation om 2 % istället för att den baserar sig på den verkliga inflationen.
Allt för att hålla (förhoppnongarna om) inflationen igång.
Jag tror inta att det kommer funka.
Nu är ju även tjänstesektorn konkurrens utsatt genom att enklare registreringsuppgifter, programering, avstämingar läggs till andra länder, givetvis till ett lägre pris.

Vet inte om det blir som i svt filmen, The Forcaster, sa.
Han spådde att räntan skulle stiga pga likviditets brist i Europa.
Kapital flyttas till USA.

Vi får se.
 
Räntorna kommer inte att gå upp om USA:s ekonomi kraschar utan tvärtom sjunka ännu mer.

Räntor stiger när hjulen snurrar snabbare, det går bättre i ekonomin inte när det går sämre.

Tror man att det går bättre i USA som vissa tecken tyder på så kommer räntorna där att stiga och övriga världen kommer att följa efter, men med fördröjning.

Tror man på detta så är det nog hög tid att binda lånen.

Men den bästa affären, tror jag, är att amortera.

I stället för att ha pengarna på i stort sett ett 0-ränte konto som bankerna erbjuder idag så blir utväxlingen bättre att amortera. Räntevinsten blir = lånets ränta och den är minsann inte 0 % om man frågar banken.

Det är t.om så illa som tex en pensionär med kanske 100-150.000 i lån på en villa värd kanske 3 miljoner får den sämsta räntan på lånen jämförelsevis trots att han inte utgör någon som helst risk för banken!!!

Varför då, kan man undra? Jo, en yngre familj med kanske 3-4 miljoner i skuld är ett bättre bete för banken, trots högre risk. Detta kompenseras förmodligen med att för många sitter med små lån men höga räntor.

Ursäkta lite OT, men jag är :|lite purken på hur banker resonerar. Det borde väl vara så att liten kreditrisk borde vara = lägst låneränta
 
Fast även tillgång och efterfrågan på pengar ger förändringar av räntan.

Förändringar i den sk penningmängden påverkar räntan.

Edit:
Det jag menar är att det inte bara är hur de ekonomiska hjulen snurrar som
påverkar räntor.
 
Redigerat:
loffes skrev:
Fast även tillgång och efterfrågan på pengar ger förändringar av räntan.
Men är inte efterfrågan på pengar en funktion som uppstår pga hur konjunkturen och framtidstron är?:confused:
 
roland53, du skriver:
- "Räntor stiger när hjulen snurrar snabbare, det går bättre i ekonomin inte när det går sämre"

Jag säger inte att det är fel utan att det inte är en alena rådande orsak till att räntan stiger, det finns fler.
 
Y
[Edit] Jag läste om artikeln på DI och såg att det var militära rådgivare ifrån Ryssland som hade gått in i Syrien för hantera vapentransporten så det var inte så dramatiskt som jag först felläste det. Vilketsom bör länder snart gå samman för försöka stoppa dödsmaskinen genom europa = världskrig = länder tar massa mer lån = haveri.
Jag upplever att septemberteorin stämmer, jag skräms hur fort det har accelererat men hoppas att den stannar och fred samt glädje på jorden.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Om världsekonomin havererar, med sjunkade svensk dito så är ju den klassiska reaktionen att räntorna går NED för att stimulera köpande...

Med de negativa räntor vi har idag undrar jag om man kan sänka dom mer...men upp låter omvänt ?
Det är möjligen om Sverige klassas som ngt slags "safe haven" - men då torde i 1a hand kronan sticka ?

/K
 
klaskarlsson skrev:
Om världsekonomin havererar, med sjunkade svensk dito så är ju den klassiska reaktionen att räntorna går NED för att stimulera köpande...

Med de negativa räntor vi har idag undrar jag om man kan sänka dom mer...men upp låter omvänt ?
Det är möjligen om Sverige klassas som ngt slags "safe haven" - men då torde i 1a hand kronan sticka ?

/K
Räntan är beroende av att det finns pengar att låna, inte så mycket annat. Nu har Finansinspektionen tvingat bankerna till längre upplåning även av sina korta lån, och att ha dem överlappande. När det smällde 2008 satt i praktiken bankerna med lån som skulle omsättas var tredje månad. Det höll på att skicka Sverige rakt ned i fördärvet. Men även med längre och överlappande tider är man beroende av att det finns någon som vill låna ut pengar till svenska bolånetagare. Här har bankerna insett att svenska bolån i ett internationellt perspektiv kanske inte var så intressanta. Låntagare som inte amorterar, som har skyhög belåningsgrad och dessutom har fått se stora delar av sin nettoförmögenhet försvinna genom sjunkande aktiebörser och fallande bostadspriser känns ju inte så roligt. Därför har man börjat se till att det amorteras i alla fall. Banken inser att deras risk annars är för stor.

Jag är övertygad om att det blir räntehöjningar vid en större ekonomisk krasch, oavsett vad centralbankerna gör. Sen kanske det stannar på 5-6-7%, vilket väl de flesta klarar av om man prioriterar om lite.
 
Nu är det september. Har den amerikanska ekonomin planenligt börjat haverera?
 
engs
ordain skrev:
Jag tror att vi alldeles för ofta fokuserar på de risker som kan slå ut hela samhället, och alldeles för sällan på de som kommer att slå ut somliga av oss.

Vi kan vara helt säkra på att många svenskar, oavsett vad som händer med världsekonomin, inom de närmaste åren tragiskt nog kommer att drabbas av skilsmässa, plötslig svår sjukdom, allvarlig trafikolycka, depression, oväntad och stor skada på sin fastighet, arbetslöshet, grov misshandel, eller något annat som plötsligt kan kullkasta våra liv, utan att världen går under.

Mot denna bakgrund så känns det inte som att vi inte behöver söka så långt som till en total krasch för världsekonomin för att man ska hitta skäl att ha en ekonomisk buffert.

Med det sagt tror jag att vi vid en kraftigt försämrad världskonjunktur kommer att få se ytterligare fallande räntor (de kan bli negativa även på bolån), och kanske deflation som innebär fallande löner och huspriser. Att då sitta på ett lån med en fast positiv ränta, och se lånets storlek växa och växa jämfört med lönen på grund av deflationen, och husvärdet falla och falla, kan förstås vara ett recept för privatekonomisk katastrof ifall man har stora lån.

Men, som sagt, det är nog inte det som är den största risken av alla de risker som finns. Bygg upp en buffert och tills den finns, begränsa er konsumtion.
Håller med, alla som är under 40-45 bör sätta som mål att bli ekonomiskt oberoende till pensionen. För statens kaka kommer säkerligen bli allt mindre. Sen lär vi vara väldigt många inte nå ändå fram, men siktar man mot stjärnorna kanske man hamnar i trädtopparna... (isf ättestupan).

Då bygger man samtidigt upp en buffert som kan användas när något inträffar. För några svarta svanar kommer sannolikt landa på tomten under ens livstid.

I USA använder vissa termen, ursäkta språket "fuck you fund". Dvs en buffert dedikerad till att kunna säga upp sig på stubben om man blir osams med arbetsgivaren, eller en viktig kund för den delen om man är egenföretagare. En privat a-kassa om man så vill.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Nu är det september. Har den amerikanska ekonomin planenligt börjat haverera?
Vet inte om du skojar... men om jag svarar seriöst:
De flesta ekonomiska indikatorerna/måtten visar att deras ekonomi går sämre och att dom är påväg in i en lågkonjunktur.

Det som är speciellt just med september, är att deras centralbank "hotar" med att börja höja räntan, eller det har dom gjort länge men många förväntar sig att dom gör det idag (svensk tid 20:00 tror jag).

Det kommer att påverka alla världens börser och många tillgångsslag, oavsett vad "Fed" beslutar. Men faktum är att Fed är fast i en "trovärdighetsfälla", eftersom dom lovat att bara höja om "datan stödjer det".
Datan stödjer det inte, men dom vill inte insinuera att ekonomin är svagare etc. etc.

Redigering: Oj, kopplade inte "septemberteorin"... jaja, nu fick jag skriva lite på ett forum iallafall :)
 
Redigerat:
Y
Jag upplever inte denna månaden som den stabilaste månaden i år.
Nu skriver dom att Ryssland har gått in i Syrien, säkrat flygplats och vill flytta trupper. Något USA ogillar och försöker stoppa i det dolda för världen vill trotsallt att någon ska gå in och stoppa dödståget genom länderna och nu försöker Ryssland mana andra att faktiskt göra detta. Inte vill USA öppet säga nej då och framstå som onda.
Kriget kommer, och det kostar pengar, flesta länder har ej pengar och kommer då behöva låna.

Sen har vi ökad ökande oroligheter bland civila i massa länder såsom Sverige. Bråk, bomber, eld, osv överallt.

Dagens industri har mest skrivit om att det går upp och ned, att gamarna väntar på fynda, jag vet att vissa aktier rusar upp väldigt nu.

Så jag tycker septemberteorin stämmer, det var inte att världen skulle gå under men att det är nu det börjar hända saker.
 
Läget i världsekonomin är ju minst sagt obegripligt just nu. Men min gissning är att regeringen kommer att rädda majoriteten av bolåneinnehavarna vid ett systemhaveri. Exakt hur det ska gå till vet jag inte, men jag tippar på någon form av riktad åtgärd i form av höjda ränteavdrag för högt belånade, en rejäl inflation (kanske skapad AB ökad penningmängd) som i princip leder till att lånen skrivs ner, tillåtande av lån mot för höga fastighetsvärderingar, osv. Sparare som ligger likvida kommer att få sina besparingar kraftigt devalverade. Så mitt tips är riskspridning. Var inte överbelånad, spara i aktier och amortera och bo inte i ett hus som känns dyrt vid 4% ränta.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.