Vad säger grannen då ?
Har ni talat med dom ?
Vet ni vilka det är och har ni några bevis för vem det är - det är nog dags att säkra dom direkt isf...

Jag skulle börja med att ta upp det direkt med grannen och om den första diskussionen indikerade att dom inte alls är beredda att betala eller göra rätt för sig (utan att man begär ngt) så skulle jag säkra upp alla bevis jag kunde. Fortsätta kommunikationen skriftligt, tex via email för att kunna ha lite "bevis" och sedan kräva skadestånd/göra polisanmälan.

Därefter följer rättsprocess om det fortfarande inte händer ngt

/K
 
Bevisning är väl det svåra.
Vem har sett grannen göra det?
Polisanmäl och hoppas att grannen är dum nog att ha sågen kvar hemma i garaget som bevis.
 
Suhagg:Jag har två sågar? Säger inte mycket tyvärr ;)

Men i bevisväg har du såklart rätt har ingen sett så är det svårt. Som tidigare påpekat ska det vara ett slam dunk case så kanske sheriffen bemödar sig.
 
v-g skrev:
Suhagg:Jag har två sågar? Säger inte mycket tyvärr ;)

Men i bevisväg har du såklart rätt har ingen sett så är det svårt. Som tidigare påpekat ska det vara ett slam dunk case så kanske sheriffen bemödar sig.
"Slam dunk case"? Grannen blir hittad fastkilad under trädstammen med sågen i ena handen? ;)
 
En liknande frågeställning jag undrar över...

Om man har skrivit köpekontrakt, får säljaren ge samtycke (fram till tillträdesdagen) till grannars byggnationer utan att varsko köparen?

Faller detta in under samma tolkning att "säljaren ska bevara fastigheten i samma skick som vid kontraktsdagen"?

Sunt förnuft säger naturligtvis att det inte är speciellt snyggt, men strikt juridiskt, är det någon som vet?

...tänk om vår blivande granne får ok till att bygga en 4 meters betongp***s precis innan tillträdet...

/J
 
Thomas59
T&H skrev:
"Slam dunk case"? Grannen blir hittad fastkilad under trädstammen med sågen i ena handen? ;)
I det svenska rättsystemet räcker nog inte ens det. Det slutar säkert med att fastighetsägaren får betala ett fett skadestånd för brott mot någon kul lag.
Grannen säljer sen med vinst och flyttar till ett fjärran land och blir några år senare gripen för olaga avverkning:D.
 
Johannes2 skrev:
En liknande frågeställning jag undrar över...

Om man har skrivit köpekontrakt, får säljaren ge samtycke (fram till tillträdesdagen) till grannars byggnationer utan att varsko köparen?

Faller detta in under samma tolkning att "säljaren ska bevara fastigheten i samma skick som vid kontraktsdagen"?

Sunt förnuft säger naturligtvis att det inte är speciellt snyggt, men strikt juridiskt, är det någon som vet?

...tänk om vår blivande granne får ok till att bygga en 4 meters betongp***s precis innan tillträdet...

/J
Det utgår jag ifrån.
Det är ju ägaren som skall yttra sig.

Dock är det ju inte bara ägaren - kommunen skall godkänna bygglovet också :)
Huruvida det finns ngn explicit klausul i ett köpekontrakt om detta dock är oklart - och varierar säkert.
/K
 
No 6 - hur går det? Har du klurat ut vem som gjort det? Vad sa polisen?
 
VARFÖR rensade någon träd på din gård?
 
Trumpappa skrev:
VARFÖR rensade någon träd på din gård?
En gissning. För att förbättra sin egen utsikt.
Försökte väl passa på¨i samband med ägarbytet.
 
Hemmakatten
Johannes2 skrev:
Om man har skrivit köpekontrakt, får säljaren ge samtycke (fram till tillträdesdagen) till grannars byggnationer utan att varsko köparen?
/J
Köpekontraktsdatumet är det datum som anger ägarbyte. Du skattar för fastigheten från den dagen.

Så nej, säljaren kan inte ge samtycke till grannarna, utan det skall den nye ägaren göra.
 
Suhagg skrev:
En gissning. För att förbättra sin egen utsikt.
Försökte väl passa på¨i samband med ägarbytet.
Och så verkar det som om de tog rätt på veden också.
 
Suhagg skrev:
En gissning. För att förbättra sin egen utsikt.
Försökte väl passa på¨i samband med ägarbytet.
Naturligtvis är det olagligt och olämpligt att förfara så...
Samtidigt borde ALLA tomteägare ta sig en funderare hur det ser ur och hur det påverar den egna säkerheten, utsikten, grannar etc.

Den förre ägaren gjorde inte det (syns på bilderna) och grannen var väl orolig att ni också struntar i hur villatomten sköts.. (vilket ni naturligtvis inte gör)
 
Vilken trevlig tråd! Inläggen riktigt strålar av grannsämja och hänsynsfullhet mot medmänniskorna, inte sant?
 
Grannsämja och hänsynsfullhet!?!
Jag skulle inte vilja få reda på vem det var för då skulle man ju hamna i finkan själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.