Du har ju flera grannar. Vet du vilken av dem som vandaliserat? Och som flera andra frågat, vart har veden tagit vägen?

Helt klart ska du polisanmäla. Det är ju massor med gamla träd som tagits bort.
 
Skulle ringa änglarna direkt jag. 50'/träd är rimligt, indrivningskostnad på fällarens bekostnad ;)

Seriöst måste du ta reda på VEM som fällt, sen anmäla. Har du inte klart case är chansen stor att polisen lägger ner fallet innan du lagt på luren. Solklara fall kanske de kan fundera på.

Får man ett case måste man nog ta in en expert på att återplantera träd som får värdera skadan.

Se till att fota varenda stubbe och numrera dem så att ev. fall inte stuper på felräkning eller nåt annat löjligt. Ett par papper och en tumstock räcker långt.
 
Jag funderar lite på NÄR höggs träden ner?

Är du säker på att det var efter ert tillträde?
 
Hemmakatten
Tillträdesdatum är väl inte det viktigaste, utan det måste vara köpekontraktsdatum som gäller. Säljaren skall vårda fastigheten och som den såg ut på köpekontraktsdatum skall den se ut vid tillträdet. Frågan är då om köparen såg fastigheten precis innan köpekontraktsdagen? Var träden fällda redan då kan det ju vara säljaren som gett tillåtelse. Låter väl inte troligt, men bör väl ändå kollas upp.
 
Finns väl faktiskt en risk i att säljaren gett nån tillåtelse att röja upp - kanske för ett ge bättre sikt.
Sen har den personen dragit på det ända tills det egentligen är försent och då får han tummen ur....

Kan vara säljaren som sitter i skiten och gett tillstånd till att tomtens utseende ska ändras.
 
1. POLISANMÄL!!
2. Ring ditt försäkringsbolag och anmäl att du kommer att utnyttja rättsskyddet i din försäkring
3. Skaffa en erfaren advokat
4. Dokumentera allt (det har du redan gjort)
5. Stäm dom på ett kraftigt skadestånd. Det här handlar om miljoner!!
 
Hör med säljaren först - jag tror att man den vägen kan få mest betalt för förödelsen.
En polisanmälan, domstol osv kan i värsta fall ge småpengar - men en justering av köpeskillingen som sker utifrån vad man köpt och förväntat sig kanske kan ge mer.

det är då förstås om säljaren är ansvarig...
 
Och även om det har skett innan tillträdesdagen (men efter kontraktskrivning) och/eller säljaren har givit tillstånd är det fel eftersom säljaren har att se till att fastigheten är i samma skick vid tillträdet som den var vid kontraktskrivning (typ). Så det ändrar väl i så fall bara frågan om vem ni ska ge er på... Det är nog en bra idé (som flera skrivit) att agera fort för att förhindra efterkonstruktioner och bortförklaringar.

Nu har jag inga träd (ännu), men om någon hade rört mina träd hade jag blivit (skogs!)tokig.
 
Träden tillhör fastigheten, och skall stå kvar. Går inte att ta bort efter ni skrev kontrakt om.

Om grannen har fått tillstånd av säljaren att ta ner träden (vem vet) så går antagligen grannen fri, men inte säljaren.
 
Tragiskt, hur det än löser sig - glöm inte att rätt snabbt plantera massa energiskog på stället där träden stod.
Menar - det är väl ert stora intresse ;-)
 
En fet häck som ser till att den nyvunna utsikten försvinner är ju iaf ett måste. ;)
 
v-g skrev:
En fet häck som ser till att den nyvunna utsikten försvinner är ju iaf ett måste. ;)
He-he, jag sådant hade man säkert fått lust med helt klart. Men skämt åsido så tror jag det bästa är att plantera träd på exakt samma plats som stubbarna. Ingen kan sen komma och säga att man eskalerat det till en konflikt genom att "hämnas", för nu kan man säga att man bara återställt det så nära ursprunglig miljö som möjligt. Man vill ju inte ha en grannfejd på halsen i onödan. Så fort man fått ersättning så försker man bli goda grannar som vanligt och gå vidare.
 
Redigerat:
Kontakta mäklare , säljare för att reda ut om det är säljaren som givit tillstånd att ta ner träden.
Skulle inte förvåna miig alls om säljaren fått en BRA summa pengar av grannen för att ta ner träden.
I vilket fall så måste du ju få klart om det är säljaren eller inte som ligger bakom.
Sedan efter detta så är att kontakta advokat som i sin tur kontaktar ditt försäkringsbolag så advokatskostnaden går på hemförsäkringen(tror den täcker 75%).
Om ni sedan inte kommer överens med idioten som fällt träden, vilket ni nog inte kommer att göra.
Då är det polisanmälan som gäller.
Jag skulle krävt 100Tkr per träd, dels för att ni skall ha något att förhandla om, dels för att markera för idioten till granne att han har med att göra med en person(du) som står på sin rätt.
Det viktigaste är att du agerar NU.
Inte vänta.
Lyft luren och ring mäklaren direkt.
 
Jag tycker verkligen synd om Er och er förstörda tomt. Jag kan ju inte detaljerna i ert ärende men vad finns det för bevis mot grannen? Finns det något vittne som kan peka ut en gärningsman? Eller kommer han att erkänna gärningen? För er alla och också för mig så är det uppenbart att grannen är skyldig men jag är övertygad om att "uppenbara antaganden" inte kommer räcka till fällade dom om vittnen, tekninsk bevisning eller ett erkännande saknas. Tror inte ens åklagaren kommer att försöka åtala för grov skadegörelse som det är frågan om i detta fall om han inte är övertygad om att det räcker för fällande dom. Ingen dom = inga skadestånd tyvärr. Jag vill inte släcka alllt hopp för Er och hoppas det håller hela vägen till en fällande dom. Detta är tyvärr den verklighet vi lever i med det rättssystem vi har. "hellre fria 10 skyldiga mördare än döma 1 oskyldig för mord".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.