:mad: Jag har precis köpt ett nytt hus med en ganska stor tomt (1700 kvm). Huset är i behov av en totalrenovering så vi valde att köpa huset till fullo direkt för att få tillträde och kunna sätta igång med renoveringen. Hur som helst. Detta hade inte våra grannar räknat med som direkt efter att skylten tagits ner gick in på tomten och skövlade ca. hälften av tomtens träd. Flera stora och gamla björkar och tallar! Nu har vi ett kalhygge till tomt istället för som vi planerat en fin uppröjd parktomt. Vad kan/skall jag göra åt saken. Vad kan/bör grannen råka ut för. Skadestånd, egenmäktigt förfarande...
Tacksam för hjälp!
 
M
Du ska såklart göra en polisanmälan... Resten ger sig själv antar jag, om du frågar i samband med din anmälan. Dyrt, lär det i vilket fall som helst bli, för din granne..

magentis
 
Redigerat:
Thomas59
Ja man upphör aldrig att förvånas över hur korkade människor kan vara. Vilka rikspuckon till grannar?

RIng lokalblaskan också så dom blir uthängda i pressen.

Läge för ett fett skadestånd?
 
Ska man bo i närheten av grannar ska man nog inte börja med att bråka

Javisst är det fel gjort men man bör nog tänka lite längre än att börja med en polisanmälan
 
Mikael_L
Mikael_L
Kurtivan skrev:
Ska man bo i närheten av grannar ska man nog inte börja med att bråka

Javisst är det fel gjort men man bör nog tänka lite längre än att börja med en polisanmälan
Det borde väl deras granne tänkt på! :mad:

Det här är så ruggigt uppenbart.
 
S
Kurtivan skrev:
Ska man bo i närheten av grannar ska man nog inte börja med att bråka

Javisst är det fel gjort men man bör nog tänka lite längre än att börja med en polisanmälan
Ja vadå? man får höra detta hela tiden, men nu är det ju inte trådskaparen som har börjat bråka utan grannen, skall man bara hålla god min och säga tack! jag hade ändå tänkt såga ner dem! Nä tacka vet jag! gå hårt åt grannen det är han som beter sig dåligt då skall man säga stop!
 
Nu kan du iof lyxa till det lite med renoveringen. Gamla träd är inte billiga...
 
Ni har inte längre den tomt ni köpte och betalade för. Enligt mig är det solklart; de ska betala och det ordentligt!

Ta bilder som sagt, och har ni inga före-bilder så har förhoppningsvis mäklaren eller säljaren det.

Grannsämja kan ni fundera på när ni känner att ni har blivit kompenserade för er förlust!
 
Vilken apa!!! :mad: Det tar ju deccenier för nya träd att växa upp. Tycker att det är självklart att grannen skall stå för kostnaden för återplantering av så nära likvärdiga det är praktiskt möjligt.

Träd ger tomten karraktär och utan dem hade i varje fall jag inte köpt mitt ställe, så jag förstår hur det känns.

Trist också att bo granne med en person som tar sig rätten att göra precis vad som faller honom in. Sätt dit honom om han inte går med på ersättning för adekvat återplantering.
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Vad säger grannen själv då?
 
M
Mikael_L skrev:
Ibland slutar det i ganska kraftiga skadestånd:
[länk]

Ni ska agera omedelbart tycker jag.
Ta bilder, många ...
Polisanmälan över händelsen, så det finns registrerat.
En värdering av skadan, ifrån någon oberonde expert vore nog också bra att ha.
Helt rätt..., sen är det en annan sak, om parterna vill eller kan göra upp i godo. Men en polisanmälan å full dokumentation ska absolut göras, om det senare skulle visa sig, att det inte gick att göra upp i godo... Utan fullgod dokumentation, riskerar man att ärendet förhalas i det oändliga.

magentis
 
Redigerat:
Mikael_L
Ella skrev:
Ta bilder som sagt, och har ni inga före-bilder så har förhoppningsvis mäklaren eller säljaren det.
Bl.a därför som det gäller att ta bilder, nu direkt.
Då alla stubbar är uppenbart nyavverkade.
 
Kurtivan skrev:
Ska man bo i närheten av grannar ska man nog inte börja med att bråka

Javisst är det fel gjort men man bör nog tänka lite längre än att börja med en polisanmälan
Det är säkert kul att vara kompisar med sina nya grannar men om de skövlar halva tomten som inflyttningspresent så kanske det är OK att bli lite upprörd. Har svårt att utmåla trådskaparen som bråkmakare om han känner för att gå vidare med saken och ställa grannarna till svars för deras beteende!
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Stort tack för alla svar!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.