Min tanke är att de som vill, kan lägga upp recept och vad ni gjort med era produkter.
Börjar med ett recept för västeråsgurkor, vi använder druvgurkor istället.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Theresa I och 1 till
  • Laddar…
Skivning av gurkor på skärbräda för inläggning, kniv i handen, oskivade gurkor bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller två färska inläggningsgurkor ovanpå ett randigt svartvitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nils-Emils ättiksgurka.

10 inläggningsgurkor
2 liter vatten
1 dl salt

Skiva gurkorna, häll på vatten/salt låt stå över natten.

Sila bort lagen.

Varva gurkorna med dillkronor och 1 tsk senapsfrö.

Koka 3 dl ättika (12%), 600 g strösocker, 4 dl vatten i 10 minuter.

Häll över gurkorna, låt svalna, på med lock.

Förvaras svalt och mörkt......
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Odling av olika löksorter i en upphöjd trädgårdsbädd under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Odlingsbädd med olika sorters lök, som kinesisk gräslök och purjolök, redo för skörd till löksalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika löksorter odlade i en trädgårdsbädd, inklusive gräslök och blommande purjolök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjort löksalt i en öppen glasburk på ett svartvitt randigt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Löksalt!

Samtliga sorters lök:
Kinesisk gräslök, vitlök, gräslök, purjo, blåsten till vanliga lökar.....

6 delar lök
1 del flingsalt

mixa allt, kleta ut på plåtar, bakplåtspapper på, låt torka ett dygn minst 12 timmar, helt torrt, mixa igen.

Löksaltet fungerar utmärkt som enda smaksättare på pizzasallad, i potatissoppa, på de flesta sallader (har inte smakat alla sallader), i gratänger eller med smör på en smörgås, det är gott till det mesta.
 
  • Gilla
CM1234 och 6 till
  • Laddar…
Två glasburkar med hemgjorda inlagda gurkor och dillkronor på en bricka framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


QUOTE="Pagno, post: 2742425, member: 78883"]Visa bilaga 225073 Visa bilaga 225072

Nils-Emils ättiksgurka.

10 inläggningsgurkor
2 liter vatten
1 dl salt

Skiva gurkorna, häll på vatten/salt låt stå över natten.

Sila bort lagen.

Varva gurkorna med dillkronor och 1 tsk senapsfrö.

Koka 3 dl ättika (12%), 600 g strösocker, 4 dl vatten i 10 minuter.

Häll över gurkorna, låt svalna, på med lock.

Förvaras svalt och mörkt......[/QUOTE]


2 burkar blev det.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Vi har inte så mycket att skörda ännu, mer än diverse sallad och rabarber. Fast gräslök har vi ju gott om och bra idé med att göra löksalt, det ska jag prova (y)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
bonnier bonnier skrev:
Vi har inte så mycket att skörda ännu, mer än diverse sallad och rabarber. Fast gräslök har vi ju gott om och bra idé med att göra löksalt, det ska jag prova (y)
Jag glömde skriva att vi kör 50-60 grader i ugnen, det blir annars lätt rostat istället för torkad lök.
 
Murklorna ligger nedfrysta i plastpåsar efter att ha förvällts två gånger. Sedan får var och en bedöma om man vill äta dem eller inte pga ev. gifthalt som kan återstå, vi äter ju inga mängder utan endast några få gånger där de blir till sås.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Löksalt var ju en häftig grej, det måste jag pröva!

Annars håller jag med om att det ännu är ganska få saker att skörda i trädgården. Brukar göra gurkinläggningar de år jag får mycket gurkor, hemgjorda smörgåsgurkor är oslagbara!

Något som däremot görs varje år och som är mycket populärt är äppelmust. Har fram tills nu kört råsaftcentrifug, men det är ett jäkla jobb, så jag överväger starkt en fruktpress av mer traditionell typ. Musten tappas på plastflaskor och fryses in för lång hållbarhet. Genom att INTE pastörisera musten bibehåller den alla vitaminer och att dricka ett glas must är som att hälla i sig en hel skål med äpplen.

Även rabarber och svarta vinbär har vi mycket av, så det blir en del sylt och pajer. Frysen är full med bär!

Annars blir det alltid en hel del tomater, både på balkongen i stan (bilden) plus ungefär lika mycket till i växthuset på landet. Fast dessa äts alltid färska, morsan har testat att göra chutney på de gröna tomaterna, men det är inget som kommer till användning.

Här är en bild på ett urval av förra årets tomatskörd, sorterna Tigerella, Moneymaker, Ildi, Stupice, Tiny Tim, Cheerio, Alaskan fancy och Naranja. (i bild ses även de små gurkorna "djungelgurka", men jag tycker og att vanlig gurka är mer odlingsvärd, dessa små gröna frukter är väldigt svåra att se i bladverket)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja egen äppelmust är grejer det :ok: själv har jag hittills använt enkla metoden med en hink vatten men också funderat på en fruktpress istället, får se hur jag gör i år.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Förra året ledsnade jag på att köra skottkärror med äpplen ut i skogen och byggde mig en mustpress. Det tog ca en kväll (efter att barnen somnat) att skruva ihop ställningen till pressen, sen behövdes ett par försök innan jag fick ihop en pressbehållare. Testade lite olika hålband innan jag hittade ett bra plastat band som höll. Köpte en domkraft på biltema, resten är byggt från spillvirke. Äpplena mals i köttkvarn, får en skvätt askorbinsyra för att inte mörkna och pressas sen. Jag pastöriserar min must, gör det verkligen så mycket på vitaminerna?
Det som tar mest tid är att mala äpplena, så skulle vilja ha något för att mala snabbare. Får se om jag hittar något i år.
Tidigare år har jag haft obegränsad tillgång på must då svärfar var äpplebonde, men nu har de bara 200 träd kvar mot tidigare 25000. Så nu finns behovet av egen must. (obs att behållaren på bilden är bytt, banden höll inte) Hemmagjord mustpress och köttkvarn på bord med skivade äpplen redo för mustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Himmapularen och 5 till
  • Laddar…
Burk med hemgjord jordgubbssylt och färsk mynta på skärbräda, bredvid en skål med rensade jordgubbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2 kg rensade jordgubbar
0,7 kg socker
mynta
vanilj

koka, häll upp på rena burkar, supergott till glass, pannkakor, plättar, våfflor och på nybakat bröd.... Gott till mögelost också.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
M
Kul tråd!

Kan rekommendera att kontinuerligt skörda örter och frysa in. Dels får man betydligt större skörd och dels har man färska örter året runt.

Basilika t ex kan man lägga i iskuber, fylla med olivolja och ställa i frysen. När dem fryst så kan man pilla ut dem och lägga i påsar för att kunna göra en ny sats.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
M
Rabarber - skala, tärna och frys in, inte konstigare än så :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Grön växtbädd med blandade växter och buskar intill en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marcussjogren skrev:
Kul tråd!

Vi fyller iskuber med mynta av olika slag, gott till vatten, om man gillar vatten, själv föredrar jag mynta/iskuber i starkare dryck....
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
10 liter sockerlag spetsat ned nyplockad fläder och citron. Detta ska hällas i barnen under kommande år. Läsk blir det inte tal om. Farligt för tänderna säger dom
Två hinkar med sockerlag, fläder och citronskivor, i ett förråd med vinflaskor och burkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.