Hej,

Har ett gäng dimbara "Hide a lite" LED som installerades för cirka 10 år sedan när huset byggdes. Nu har en lampa börjat "flimra" irriterande. I felsökningssyfte tog jag ur en som jag har i badrummet (som är av samma typ) och ersatte med den flimrande.

Då slutade flimret (men flyttades till badrummet istället). Gott så, då vet jag iaf att det är själva armaturen.

Så började jag googla, artikelnummer - noll träffar. Googlade istället Hide a lite och samma spec (8w, 600mA och 12.4V). Får då lite träffar men ingen ser likadan ut.... Börjar sakta inse att den LED jag har troligen inte säljs längre.

Så vad gör man? Jag är inte sugen på att byta ut drivdon och hela systemet utan vill såklart ersätta denna rakt av med en typ som har samma spec och samma kontakt. Det måste ju såklart inte vara _exakt_ den lampan så länge den ser hyfsat lik ut och håller samma spec.

Gissar jag inte är ensam med detta problem, hur har ni löst det när ni råkat ut för det?

Vol

Hur många har du i badrummet? Köp nya av en annan modell dit och ta de som blir över till reserver?

Jag kommer nog sitta i samma sits så småningom, har 26 spottar i nedervåningens tak + två i varje badrum, av samma modell. Nån gång kommer de antagligen börja ge upp.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Hur många har du i badrummet? Köp nya av en annan modell dit och ta de som blir över till reserver?

Jag kommer nog sitta i samma sits så småningom, har 26 spottar i nedervåningens tak + två i varje badrum, av samma modell. Nån gång kommer de antagligen börja ge upp.
Ja, kan jag såklart göra, men det tar bara emot att förkasta fungerande utrustning. Av allt att döma finns det ju modeller som åtminstone på utsidan ser likadana ut - däremot verkar de flesta modeller blivit mindre djupa (vilket inte är något problem för mig).

Kan det vara så att jag kan köpa en annan modell så länge specen och håltagning är samma (samma spänning/ström/effekt och färgåtergivning)? Jag antar jag att jag isåfall får "skarva" kablarna själv då nuvarande honkontakt inte lär passa längre? Eller tänker jag fel?

Vol

Allt vad spottar heter så ska det gå att byta ljuskällan. Går det inte så är man rökt. Numera säljs det många typer på billiga varuhusen och 99 % av har fast ljuskälla. Det har tillkommit för att dom blev riktigt grunda och kan sättas direkt i isoleringen ( kolla på kartongen om det går ) Med LED så blir det ingen direkt värme och därav är det godkänt för en del av dom. Men det blir på bekostnad för en konsument, när 1 eller 2 säger upp sig av kanske 4 till 10 stycken som måste bytas rakt av. Hat några stycken spottar och skulle ALDRIG sätta in en typ som det inte går att byta ljuskälla i.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt vad spottar heter så ska det gå att byta ljuskällan. Går det inte så är man rökt. Numera säljs det många typer på billiga varuhusen och 99 % av har fast ljuskälla. Det har tillkommit för att dom blev riktigt grunda och kan sättas direkt i isoleringen ( kolla på kartongen om det går ) Med LED så blir det ingen direkt värme och därav är det godkänt för en del av dom. Men det blir på bekostnad för en konsument, när 1 eller 2 säger upp sig av kanske 4 till 10 stycken som måste bytas rakt av. Hat några stycken spottar och skulle ALDRIG sätta in en typ som det inte går att byta ljuskälla i.
Hur vet jag om det går att byta ljuskälla i den?

Detta är modellen förövrigt:
HIDE-a-lite LED inbyggnadslampa med vit ram och kylflänsar, etikett med specifikationer synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J jonaserik skrev:
Hat några stycken spottar och skulle ALDRIG sätta in en typ som det inte går att byta ljuskälla i.
Låter klokt. Att man kommer att få byta ut alla dessa gamla "moderna" (de var moderna när de installerades men är omoderna nu) ljuskällor är ganska säkert.

Så frågan för TS är väl om man skall kasta ut "det gamla skräpet" direkt eller om man skall betala för konstgjord andning ett tag innan man kastar ut "det gamla skräpet"...

V Volatyle skrev:
Hur vet jag om det går att byta ljuskälla i den?
Normalt för att inte kunna byta ljuskälla är, när armaturen bara är någon/några centimeter tjock, då är den intregerad i armaturen. Är en sådan då även dimmbar och i 230V . så är allt i ett paket. Med utbytbar ljuskälla så går dom djupare in i taket och plats kan vara knepigt. Det gäller då att mäta hur mycket plats det finns i undertaket för ett montage och läsa vad som står på kartongen. Nu om man inte är elektriker så kan det vara svårt att jämnföra olika armaturer, men som tumregel är att om den är ca 2 -3 cm hög, så är det en fast ljuskälla i den.

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Normalt för att inte kunna byta ljuskälla är, när armaturen bara är någon/några centimeter tjock, då är den intregerad i armaturen. Är en sådan då även dimmbar och i 230V . så är allt i ett paket. Med utbytbar ljuskälla så går dom djupare in i taket och plats kan vara knepigt. Det gäller då att mäta hur mycket plats det finns i undertaket för ett montage och läsa vad som står på kartongen. Nu om man inte är elektriker så kan det vara svårt att jämnföra olika armaturer, men som tumregel är att om den är ca 2 -3 cm hög, så är det en fast ljuskälla i den.
Den är säkert 10cm djup (se bild ett inlägg upp). Eftersom jag har den i min hand nu har jag försökt uttyda om det går att byta ljuskälla i den men kan inte se hur det skulle gå tilll, om det inte finns något hemligt knep att "öppna" den på.

V Volatyle skrev:
Detta är modellen förövrigt:
[bild]
Vad är det för håldiameter i taket, det bestämmer vad du kan ha för armatur.

J jonaserik skrev:
Vad är det för håldiameter i taket, det bestämmer vad du kan ha för armatur.
Hitta rätt håltagning är inga problem, därav min fråga att om jag hittar samma spec - kan jag bara byta den rakt av mot annan modell/typ isåfall givet specen är samma? Gissar kontakt inte lär passa men det bör jag väl kunna skarva då det är 12V?

V Volatyle skrev:
Hitta rätt håltagning är inga problem, därav min fråga att om jag hittar samma spec - kan jag bara byta den rakt av mot annan modell/typ isåfall givet specen är samma? Gissar kontakt inte lär passa men det bör jag väl kunna skarva då det är 12V?
Vad för kabeltyp fram till dom och det sitter då en tranformator på något ställe, kanske det är någon plint med flera anslutningar ut till armaturerna.

J jonaserik skrev:
Vad för kabeltyp fram till dom och det sitter då en tranformator på något ställe, kanske det är någon plint med flera anslutningar ut till armaturerna.
Med tanke på att specen är 12.4V så förutsätter jag att det sitter en trafo nånstans. Men spelar det egentligen någon roll? Jag har ju en honkontakt vid den plats där jag tagit ut armaturen och en hankontakt på armaturen i sig. Detta bör vara plus och minus. Jag gissar jag inte kommer hitta en armatur med samma kontakttyp men jag bör väl isåfall kunna skarva själv bara rakt av.

Frågan var egentligen, så länge spänning/ström/effekt matchar, kan jag köpa vilket fabrikat som helst givet håltagningen stämmer och utseendet är nåt sånär likt?

• Gilla
Volatyle
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Av bilden tolkar jag att det är kontantspänningsspottar 12.6 V. Det finns en annan klass spottar som heter konstantström och dom är INTE kompatibel. Men hittar du en konstantspänningsspot med 12 V drivspänning bör det vara kompatibelt. Kolla Malmberg MD-13 eller bildgoogla "LED spot konstantspänning 12V".
Eller:
[länk]
Grymt, då kan jag egentligen hitta vilket fabrikat som helst givet håltagning stämmer?
Hur kan du se att det är konstantspänningspottar? Finns det något jag kan göra för att verkligen bekräfta att det är just det?

Vol

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.