2 548 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Vad gäller vid badrumsrenovering i äldre hus
Jag bor i ett hus byggt i mitten av 70-talet. Konstruktionen i min befintliga badrumsvägg är 70x45 60cc, spånskiva 10mm, våtrumsmatta. Nu vill jag göra om badrummet, och enligt säker vatten ska man ha minst 70x45 reglar med cc45, konstruktionsplywood, våtrumsgips och därefter tätskikt.
Är det rimligt att jag ska riva upp väggarna och peta in en till regel i varje fack? Min ursprungliga plan var att skruva upp våtrumsgips ovanpå nuvarande konstruktion efter att jag tagit bort våtrumstapet. Men efter att läst säker vatten blev jag osäker. Hur bör jag förhålla mig till säker vatten i det här fallet?
Är det rimligt att jag ska riva upp väggarna och peta in en till regel i varje fack? Min ursprungliga plan var att skruva upp våtrumsgips ovanpå nuvarande konstruktion efter att jag tagit bort våtrumstapet. Men efter att läst säker vatten blev jag osäker. Hur bör jag förhålla mig till säker vatten i det här fallet?
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Säkert vatten har tillsamman med en grupp försäkringsbolag tagit fram den våtrumsvägg som du läst om. Den skall ses som ett exempel på hur man kan uppfylla alla regler på ett effektivt sätt. Men de faktiska reglerna är mer allmänna, typ. "väggen skall ha erfoderlig styvhet".
Du kan också kolla monterings exempel från skivtillverkarna. Nu är det ett tag sedan jag hade anledning att läsa tillverkarnas anvisningar. Men då gällde i princip enkelgips, cc30 på reglarna, dubbelgips cc60. Detta då utan vare sig plyfa eller spånskiva i väggen.
En spånskiva kan nog i princip vara lika styv som ett lager gipsskiva, vad gäller böjstyvhet. man vill framförallt ha den där tjocka plyfan i väggen för att inte ha några begränsningar för var man kan skruva upp saker, har du bara en 10mm spånskiva, så bör du även ha en regel bakom tvättstället, och där ex. duschväggar skall fästas. En så tunn spånskiva kan vara för klen att fästa något som tar upp stora belastningar.
Men som sagt kolla exempelkonstruktioner från skivtillverkarna. BKR reglerna för plattsättning säger i princip att du skall följa skivtillverkarnas anvisningar om styvhet.
Du kan också kolla monterings exempel från skivtillverkarna. Nu är det ett tag sedan jag hade anledning att läsa tillverkarnas anvisningar. Men då gällde i princip enkelgips, cc30 på reglarna, dubbelgips cc60. Detta då utan vare sig plyfa eller spånskiva i väggen.
En spånskiva kan nog i princip vara lika styv som ett lager gipsskiva, vad gäller böjstyvhet. man vill framförallt ha den där tjocka plyfan i väggen för att inte ha några begränsningar för var man kan skruva upp saker, har du bara en 10mm spånskiva, så bör du även ha en regel bakom tvättstället, och där ex. duschväggar skall fästas. En så tunn spånskiva kan vara för klen att fästa något som tar upp stora belastningar.
Men som sagt kolla exempelkonstruktioner från skivtillverkarna. BKR reglerna för plattsättning säger i princip att du skall följa skivtillverkarnas anvisningar om styvhet.
Jag kollar just nu på våtrumsskiva "Fermacell" på Byggmax, läser jag rätt räcker det med enkel skiva och c/c 60 (även i våtrum), dessutom ska den hålla att skruva i. Låter för bra för att vara sant?
https://www.byggmax.se/fibergipsskiva-fermacell-p07540
https://www.byggmax.se/fibergipsskiva-fermacell-p07540
Om jag klär den vägg där jag ska ha duschvägg och tvättställ med en konstruktionsplywood så bör jag med rent samvete kunna sälja huset i framtiden mao. Tack för svar.H hempularen skrev:Säkert vatten har tillsamman med en grupp försäkringsbolag tagit fram den våtrumsvägg som du läst om. Den skall ses som ett exempel på hur man kan uppfylla alla regler på ett effektivt sätt. Men de faktiska reglerna är mer allmänna, typ. "väggen skall ha erfoderlig styvhet".
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Du behöver ju gips som underlag till plattorna.
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Ja det låter misstänkt bra. Formuleringen om att valfri skruv skulle kunna bära 30kg i den skivan, känns som att något fattas i beskrivningen.platon1980 skrev:
Jo, blir ju en fermacell våtrumsgips utanpå, alltså reglar-spånskiva-konstruktionsplywood-våtrumsgips-tätskikt-kakel på de väggar som har handfat och duschvägg, de två andra väggarna kommer ha reglar-spånskiva-våtrumsgips-tätskikt-kakel.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Låter bra, men jag skulle inte lita på uppgiften om att skruva upp saker i bara våtrumsgipset, den delen låter för bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 611 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 611 inlägg
Har du plywood behöver du väl inte ha spånskiva?Garningen skrev:
Säker på att du inte vill sätta upp hyllor, skåp, stödhandtag eller annat på någon av de andra väggarna någon gång i framtiden?