B betamax skrev:
Ljust rosa, fluffig och timotejliknande. Ljuvligt. Men ÄR det ett ogräs?? Nån som vet?
Stor ormrot Bistorta officinalis , en odlad perenn med kraftig spridningstendens.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Stor ormrot Bistorta officinalis , en odlad perenn med kraftig spridningstendens.
Åhh! Tack Vilken kunskap:) Då njuter jag lite extra åt icke-ogräset som spritt sig som ett ogräs!
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Och Maria, gläd dig år varje blomma som du har förmånen att upptäcka och beundra, det ligger mycken möda och arbete från osynliga medarbetare för att åstadkomma just denna blomma.

Det bästa vi kan göra i våra trädgårdar är att stödja den biologiska mångfalden.
I min trädgård anser jag att insekterna och jag har hjälpts åt de senaste 1,5 åren. All önskad växtlighet hade tillintetgjorts av övervuxenhet och ogräs. Jag kämpar med att få fram trädgårdens forna glans men sparar gärna stockar från fällda träd... Bilder från juli -18 (ett halvår innan vi flyttade in i huset) och maj -20.
Övervuxna buskar framför ett hus med vita väggar och gula paneler som visar trädgård före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återupplivad trädgård med klätterväxter på en smidesjärnsställning, gul vägg och återhämtande perenner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-bild av en överväxt trädgård med vissnade växter och fallna löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välvårdad trädgård med frodig växtlighet, blommor, grönt gräs och dekorativa trädgårdslampor i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-renoveringsbild av en övervuxen trädgård med vildvuxna buskar och rosenbuske nära hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trädgård med blommor, krukor och gula träväggar på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
En vacker Rosenskära i all sin prakt :)

Blommande rosa Rosenskära med gula mitten, grönt bladverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en blommande Rosa Rosenskära med detaljrika gula ståndare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en nyutslagen rosenskära med rosa kronblad och gul pistill, hållen mot en bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en blommande ljusrosa Rosenskära med gul mitt mot grönt bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 6 till
  • Laddar…
Vad heter denna vackra blomma? Jag kallar den slarvigt för "nån lilja" eftersom den har lite den formen, men jag antar att jag är helt ute och cyklar. :rofl: Orange liljeformad blomma med prickar och knoppar omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange liljaliknande blomma med knoppar i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad heter denna vackra blomma? Jag kallar den slarvigt för "nån lilja" eftersom den har lite den formen, men jag antar att jag är helt ute och cyklar. :rofl:[bild] [bild]
Brandlilja kanske? :)
 
Snigla Snigla skrev:
Brandlilja kanske? :)
Nu sitter jag mitt i solen och försöker googla fram en bild, ser inte ett skit på skärmen men det lilla jag kan se så kan du baske mig ha rätt. Då var jag inte så fel ute kanske med min "killgissning" (heter det så även om man är tjej...? :thinking:)
 
Ja det är en lilja men inte brandlilja. Det finns sådana mängder med liljor att det närmast är omöjligt att fastställa hybriden om det inte finns några väldigt speciella kännetecken.
 
A Abies koreana skrev:
Ja det är en lilja men inte brandlilja. Det finns sådana mängder med liljor att det närmast är omöjligt att fastställa hybriden om det inte finns några väldigt speciella kännetecken.
Hur ser du att det inte är en brandlilja? :D
 
Brandlilja är en egen art och en riktigt gammal torparväxt, härstammar ursprungligen från södra Europa. Den är oerhört tålig och klarar sig utmärkt utan mänsklig inblandning. Man kan ibland se den i naturen vid dikesrenar, återkommande varje säsong.
Pga av liljans goda egenskaper har den använts mycket som ena föräldern när man tagit fram nya sorter så vi har en mängd hybrider där den är involverad. Vanligt i allmänt tal är att alla dessa orangefärgade liljor kallas just för brandlilja.

Som svar på din fråga, färgen på brandliljan är djupare och starkare orangefärgad än blomman på bilden, nu är bilden tagen i skarpt solsken som gör att färgåtergivningen inte är att lita på så det i sig är inget säkert bevis.

Däremot formen på blomman, brandliljans blomma är mer skålformad och inte så platt och utviken som blomman på bilden.

Men jag kan ju ha fel ;)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
BirgitS
Jag är långt ifrån någon expert på liljor men Marias är väldigt lika de jag hade och som köptes som brandliljor.
 
A Abies koreana skrev:
Brandlilja är en egen art och en riktigt gammal torparväxt, härstammar ursprungligen från södra Europa. Den är oerhört tålig och klarar sig utmärkt utan mänsklig inblandning. Man kan ibland se den i naturen vid dikesrenar, återkommande varje säsong.
Pga av liljans goda egenskaper har den använts mycket som ena föräldern när man tagit fram nya sorter så vi har en mängd hybrider där den är involverad. Vanligt i allmänt tal är att alla dessa orangefärgade liljor kallas just för brandlilja.

Som svar på din fråga, färgen på brandliljan är djupare och starkare orangefärgad än blomman på bilden, nu är bilden tagen i skarpt solsken som gör att färgåtergivningen inte är att lita på så det i sig är inget säkert bevis.

Däremot formen på blomman, brandliljans blomma är mer skålformad och inte så platt och utviken som blomman på bilden.

Men jag kan ju ha fel ;)
Intressant, tänk vad du kan mycket! :rofl: Då kanske jag får kalla den för "nån lilja" i fortsättningen också. Eller så är det första blomman som hamnade på gården, huset är byggt nån gång före 1906. :p
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Intressant, tänk vad du kan mycket! :rofl: Då kanske jag får kalla den för "nån lilja" i fortsättningen också. Eller så är det första blomman som hamnade på gården, huset är byggt nån gång före 1906.
Kom på en sak till, brandliljans vetenskapliga namn Lilium bulbiferum syftar på att den har bulbiller, alltså groddknoppar som sitter i bladvecken. Det brukar se ut som mörka ärtkorn och det är så den förökar sig, precis som tigerliljan. Bulbillerna är så stora så de syns tydligt. Liljan på bilden saknar bulbiller.
 
  • Gilla
  • Wow
ceson och 2 till
  • Laddar…
Blommande buske, troligen en rododendron, med rosa blommor mot en bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här blommar en rodoh... rodh...roh...
Äh, en buske
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Här blommar en rodoh... rodh...roh...
Äh, en buske
Roddis säger vi här hemma. :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.