En humla samlar nektar på lila rhododendronblommor i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rikligt blommande rhododendronbuske med lila blommor i solljus.
Skapa konto

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Magnolia lilliflora `Susan´ en av flickmagnoliorna

Blommande Magnolia lilliflora 'Susan' med rosa kronblad och gröna blad.
Skapa konto

Lupinerna är vansinnigt vackra. Har flera stora bestånd på tomten. Min egen mamma är så förälskad i dessa blommor att hon grävde upp ett par tuvor förra året och planterade vid sommarstugan på västkusten. Svärmor däremot tittar lite snett och påpekar att det faktiskt är ogräs och att man ska klippa bort de så fort det blir frökapslar, vilket jag gjorde förra året då jag känner att trots dess skönhet behöver jag inte ha fler. ;) Underbara att ta in och sätta i vas också, vilken lyx. :love: Stora bestånd av lila lupiner i blom på en solig tomt, med grönt lövverk och bakgrund av staket och hus.
Skapa konto
Lupiner i blom på en solig tomt med gröna bladverk och ett hus i bakgrunden.
Skapa konto
Ljuslila lupiner i full blom mot bakgrund av en grön trädgård och blå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Iris Vit och gul irisblomma mot gul vägg i solljus.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Nu får man passa på att njuta, det här tar ju slut snabbt...

• En orange vallmo i full blom framför knoppar och lila syrenbuskar, med hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Blommande röd rododendron med knoppar i en trädgård.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Trillium grandiflorum `Flore Pleno´ stort treblad

Alt: Trillium grandiflorum 'Flore Pleno', vita dubbla blommor i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Vita dubbla blommor av Trillium grandiflorum `Flore Pleno´ mot grön mossa.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Lummig buske med många vita blommor i solljus, grönt lövverk runtomkring.
Skapa konto
Vit blomma med gul mitt och gröna blad i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Rhododendronbuske med rosa blommor bakom gröna strutbräkenblad i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Närbild på lila Rhododendron 'Kokardia' blommor med mörka fläckar och gröna blad.
Skapa konto

Rhododendron ponticum `Kokardia´ en storvuxen spretig sak som inte tillhör mina favoriter. Köpt för många år sedan när jag inte visste bättre men nu står den där och får fortsätta med det. I förgrunden strutbräken.

Närbild av lila Rhododendron 'Kokardia' blomma med vattendroppar på kronbladen.
Skapa konto

Rhododendron `Tamarindos´ inte heller den har en vacker form men blommorna är fina.

Blommande Rhododendron med rosa blommor och gröna blad, omgiven av växter med strutbräken i förgrunden.
Skapa konto

Närbild på blommande Rhododendron 'Kermesina Rose' med rosa blommor och gröna blad.
Skapa konto

Rhododendron `Kermesina Rose´ liten och kompakt i växtsättet, går utmärkt att klippa och forma om man vill

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Röda valmuer som blommar i en trädgård med grönt bladverk och en träplanka i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Cypripedium `Gisela´ guckusko

Två blommor av hybriden Cypripedium 'Gisela' med stora maroon och vita stripade 'skor' och böjda purpurfärgade kronblad.
Skapa konto

Närbild av en Cypripedium 'Gisela' guckusko, en orkidé med en stor, skoliknande, randig läpp och spetsiga blad.
Skapa konto

Så här pollineras en guckusko;

En något annorlunda sätt för att klara pollineringen finns hos gucku-skon, Cypripedium calceolus, denna vår största och praktfullaste orkidé. Hos denna finns inte detta med klibbskivor och pollen-klubbor, utan pollenet sitter samlad i klumpar i blomman. Läppen, som formar den stora skon, har mycket hala kanter så att insekter, som lockas av dofter och de markeringar som finns i blomman, halkar lätt ner i denna. För lite större insekter är skon för liten för att de skall kunna flyga ut igen. Den enda väg ut som finns är i bakkant av skon där det finns en glipa som insekten kan klämma sig ut genom. Denne följer markeringarna i botten som leder till utgången. På vägen ut kommer den först passera märket och om insekten har varit i en annan blomma innan kommer den att avsätta pollen här. Därefter på vägen vidare ut passerar den pollenklumpen och får då på sig nytt pollen som den har med till dess den förhoppningsvis trillar ner i en annan blomma. På bild två här ovan syns en humla som tränger sig ut genom den lilla öppningen som leder ut i det fria. OBS: Blomman är en hybrid för trädgårdsodling men funktionen är samma som hos vår guckusko

http://www.cameralife.se/se/om-orkidéer/orkidéernas-pollinering-42157323

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Otroligt fascinerande med all denna kunskap och dessa fantastiska bilder som förgyller min dag, tack:love:

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Otroligt fascinerande med all denna kunskap och dessa fantastiska bilder som förgyller min dag, tack:love:
Kan bara hålla med. Helt fantastiskt. Själv är man glad för en liten blomma, oavsett sort, och så kommer det bilder från denna botaniska trädgård. :surprised::giggle:

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ljust rosa, fluffig och timotejliknande. Ljuvligt. Men ÄR det ett ogräs?? Nån som vet?

• Ljusrosa fluffiga blommor som liknar timotej i en trädgård med grönt gräs i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Tack Maria och ceson :)

Det finns ju en värld utanför det som vi ser med blotta ögat, under marken är miljarder småkryp, svampar, bakterier maskar ivrigt sysselsatta med att föra livet vidare. Samarbetet som sker är något vi borde lära oss mera av. Detta har utvecklats under miljoner år och bara pollineringen i sig är ju någonting makalöst, alla dessa blommor som på olika sätt lockar och konkurrerar om insekterna för att kunna fortplanta sig borde vara en historia att lära och förstå - det är fascinerande och mina kunskaper är ytterst blygsamma i sammanhanget.

Och Maria, gläd dig år varje blomma som du har förmånen att upptäcka och beundra, det ligger mycken möda och arbete från osynliga medarbetare för att åstadkomma just denna blomma.

Det bästa vi kan göra i våra trädgårdar är att stödja den biologiska mångfalden.

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.