Den här är så gullig att "man bara dör", någon som vet vad det är för sort? jag hittar inte lapparna från det jag planterade i höstas..

Vit och gul narciss i handen, oidentifierad sort, plantan sökes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klunga av vita och gula narcissblommor med gröna blad, planterade i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 5 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Är den god?
Stora, smakar ok, ganska mosiga. Funkar bra till paj och mos.
 
kashieda kashieda skrev:
Stora, smakar ok, ganska mosiga. Funkar bra till paj och mos.
Tack för svaret!
 
Det finns en Gentiana - eller flera - för varje årstid utom vinter. Här en vårblommande Gentiana acaulis alpgentiana. En trevlig växt som inte är svår att odla men den har ett krav, det skall vara väldränerat.

Vårblommande Gentiana acaulis med intensivt blå blommor i ett grusigt, väldränerat rabatterrarium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårblommande Gentiana acaulis alpgentiana i blått bland stenar och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårblommande Gentiana acaulis med djupblå blommor och gröna blad i en väldränerad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Inte i trädgården men en bit utanför där allsköns växtlighet nu grönskar upptäckte jag något som avvek, rev bort lite av grönskan som täckte bladrosetterna och mycket riktigt så är det bladen från en orkidé som gömmer sig bland ogräset. Sannolikt är det Dactylorhiza, någon av nycklarna som jag har i trädgården och vars frön med hjälp av vinden tagit sig ut i naturen.

Bladrosetter av en Dactylorhiza orkidé som sticker ut bland grönt gräs och övrig växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så ovanligt att det sker fröspridning från trädgårdar men orkidéfrön är speciella. De allra flesta frön innehåller tillräckligt med näring för att de skall klara av att gro av egen kraft men inte orkidéfrön. För att fröet från en orkidé skall gro krävs det att det blir infekterat av en svamp som förser det med näring. Detta är början till en långvarig samlevnad, det som kallas mykorrhiza. Utan närvaro av lämplig svamp kan fröet inte gro. Fascinerande samspel i vår natur!

En bild från fjolåret av en blommande Dactylorhiza

Blommande lila Dactylorhiza-orkidé bland grönskande bladrosetter i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Denna snygging fick för sig att han passade bra i mitt jordgubbsland, granne med hallonet. Och vet ni vad, han får stå kvar. :love:
Löjtnantshjärta.
 
  • Rosa löjtnantshjärtan med gröna blad i ett trädgårdsland med otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Hylomecon japonicum japansk skogsvallmo är varken uppseendeväckande eller färggrann utan har den vanliga gula färgen som många tycker är så trist, dock inte jag, har inget emot gula blommor. Eller snarare så är det så att jag aldrig tar hänsyn till blomfärgen, det blir nog bra ändå i slutet. Skogsvallmo är trogen, har haft den i många år och den kräver inte mycket.
Den finns inte att köpa hos de stora kedjorna, den saknar kommersiellt värde pga att den inte klarar att stå en hel säsong i gassande sol i en liten kruka. Däremot kan man hitta den på växtmarknader.

En frodig klump av Hylomecon japonicum med gula blommor trivs på en stenig mark i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdslandskap med japansk skogsvallmo och andra växter omgivna av stenar och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Nästan överblommade men har hållit ut relativt länge ändå pga det kyliga vädret. Lunddocka Glaucidium palmatum är en lundväxt som skall planteras i surjord. Jag som gillar enkla skönheter tycker att lunddockan är något av det skönaste som finns i en vårträdgård. Bladen är stora och liknar lönnens blad, ett dekorativt inslag i trädgården även resten av säsongen.

Blommande lunddocka Glaucidium palmatum i trädgård, lila blommor med lönnliknande bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lila blomma och lönnliknande blad av lunddocka Glaucidium palmatum i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vita varianten `Album´

En lunddocka Glaucidium palmatum 'Album' med nästan överblommade vita blommor och stora lönnliknande blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan överblommad vit lunddocka Glaucidium palmatum 'Album' med stora lönnliknande blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
EN allium har oförhappandes dykt upp i rabatten.. tre år sedan sist (haft svårt att hitta ett ställe de trivs på.. blommar år ett, när de de planterats, och dör sedan.. men tydligen har den legat o väntat)

Alliumblomma med lila blommor mot en vit vägg, favorit som återvänt efter tre år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en lila alliumblomma i blom i en rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lila alliumblomma i närbild med gröna blad i bakgrunden, uppdykt i en rabatt efter tre år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en blommande lila allium i en rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En favvis :love:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Fina bilder Snigla!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dags för pionerna att våga språnget, de har väntat med sina knoppar länge och det har varit en klok strategi eftersom frosten varit allmän nästan varje natt. Nu har det blivit varmare, senaste natt var det ingen frost och då slår de ut i dagens solsken.

Paeonia mlokosewitschii svavelpion är en vildpion som härstammar från Kaukasus, en av de mest åtråvärda pionerna men svår att få tag på och till helt orimliga priser. Svavelpionen kan variera naturligt i färgen och den mest eftertraktade är den som är helgul. Jag har en sådan moderplanta men den på bilden är en frösådd av den och lite mera blekgul. Jag vet inte om detta är vanligt men överallt i trädgården poppar det upp frösådder av svavelpioner, jag vet helt enkelt inte vad jag skall göra med dem. Ett angenämt problem kanske men just nu finns det ett tjugotal plantor som väntar på att få en plats någonstans plus de som jag frösådde för ett antal år sedan och fortfarande står i krukor :worried:

Blekgul knopp av Paeonia mlokosewitschii svavelpion redo att slå ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blekgul Paeonia mlokosewitschii, svavelpion, i knopp som snart slår ut, omgiven av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insekterna är snabbt på plats

Blekgul Paeonia mlokosewitschii, svavelpion, med en insekt på de gula ståndarna i full blom mot suddig grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blekgul svavelpion med humla som samlar pollen mot gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Cassiope muirhead kantljung - en söt och näpen ljungväxt med sina små klockor, svår att fotografera. Som all ljung växer den i surjord och vill ha svalt om fötterna men ljus på själva plantan för att den skall blomma.

Närbild av Cassiope muirhead kantljung med vita klockformade blommor och röda stjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Supersöt!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nu fuskar jag lite och lägger in två bilder från samma tid förra året. I år har också lupinerna och aklejorna börjat blomma, men eftersom jag rensat upp och tagit bort en del sen förra året så har jag också förlorat en del av den vildvuxna charmen. Jag ger er alltså ingången till trädgården maj 2019 här. Trädgårdsingång med blommande lupiner och aklejor vid stenmur, vildvuxen charm från maj 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsentré med stentrappa omgiven av blommande lupiner och aklejor, vildvuxen charm, maj 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Just nu blommar jordgubbar, smultron och äpplen hos oss.
Jordgubbsplantor med vita blommor i ett odlingslåda, omgivna av blå blommande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordgubbsplantor med blommor i en trädgård, intill en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande äppelträd i en solig trädgård med en gräsmatta och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.