Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rocastin är nog min favoritost just nu. Så god!

[bild]
Fin ost det där, hittade en krusbärsmarmelad (fåglarna har ätit alla mina krusbär!) som var lagom syrlig och trevlig till. Kan tänka mig en marmelad med lite mer strävhet också.... funderar vidare på vad det kan vara. Salmbär?
 
Maria T Maria T skrev:
Fin ost det där, hittade en krusbärsmarmelad (fåglarna har ätit alla mina krusbär!) som var lagom syrlig och trevlig till. Kan tänka mig en marmelad med lite mer strävhet också.... funderar vidare på vad det kan vara. Salmbär?
Jag gillar denna
Öppen burk av plommontomatmarmelad från Olof Viktors med sked i, på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Rocastin är nog min favoritost just nu. Så god!

[bild]
Spännande, är det åt Brie eller Manchego?
Lär se om den finns att få tag på lokalt.

Krusbärsmarmelad som @Maria T nämnner låter gott!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Spännande, är det åt Brie eller Manchego?
Lär se om den finns att få tag på lokalt.

Krusbärsmarmelad som @Maria T nämnner låter gott!
Det är en fårbrie, mycket roligare än kobrie
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Spännande, är det åt Brie eller Manchego?
Lär se om den finns att få tag på lokalt.

Krusbärsmarmelad som @Maria T nämnner låter gott!

Brie fast med smak från får. Så lite sträv så som en lagrad Camembert kan tendera att vara.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en fårbrie, mycket roligare än kobrie
Är nog beredd att hålla med, men roligast är ändå kollibrien
 
A atomlab skrev:
Brie fast med smak från får. Så lite sträv så som en lagrad Camembert kan tendera att vara.
Jag har knappt ätit en Camembert, men minns att mina föräldrar hade på ostbrickan nu och då. :heart:
Camembert med varm hjortronsylt är väl en delikatessefterätt.
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Är nog beredd att hålla med, men roligast är ändå kollibrien
Kolbrie? Typ brie med aska då? Jag gillar Montenebro, det är en getost som är penslad i aska
 
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är en fårbrie, mycket roligare än kobrie
Brukar vid tillfälle köpa en Brie-liknande (namnskydd?) fårost från en liten fin gårdsbutik på väg ut till Dalarö (längs LV 227) och de säljer även marmelad, kvittenmarmelad om jag inte minns tokigt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Brukar vid tillfälle köpa en Brie-liknande (namnskydd?) fårost från en liten fin gårdsbutik på väg ut till Dalarö (längs LV 227) och de säljer även marmelad, kvittenmarmelad om jag inte minns tokigt.
Vi hade en får/get bonde på Ljusterö som hade en så stört god fårbrie. Deras chevre var också oslagbar. Tyvärr lade de med :/
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kolbrie? Typ brie med aska då? Jag gillar Montenebro, det är en getost som är penslad i aska
Ett litet försök till humor bara, men Brien som är lagd i aska är en av favoriterna jag smakat:p Och att det var en Montenebro tackar jag för då minnet har svikit(y)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har knappt ätit en Camembert, men minns att mina föräldrar hade på ostbrickan nu och då. :heart:
Camembert med varm hjortronsylt är väl en delikatessefterätt.

Friterad camembert är riktigt bra i rätt miljö. I normala fall är den väldigt mild men lite lagring så piffar den till si
Maria T Maria T skrev:
Brukar vid tillfälle köpa en Brie-liknande (namnskydd?) fårost från en liten fin gårdsbutik på väg ut till Dalarö (längs LV 227) och de säljer även marmelad, kvittenmarmelad om jag inte minns tokigt.
Sanda gårdsbutik. Som även är en ägg farm. Dom har grymt mycket goda ostar. Brie får göras lite som man vill då det är en process. Men man får inte kalla den brie de meaux eller melun
 
  • Gilla
  • Älska
mjacobsson och 2 till
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi hade en får/get bonde på Ljusterö som hade en så stört god fårbrie. Deras chevre var också oslagbar. Tyvärr lade de med :/
Har i flera år besökt Gålö Gårdsmejeri men nu verkar de ha stängt :( ska kolla om de dyker upp på Bondens marknad eller liknande. Annars brukar jag göra det till ett "mission" att leta rätt på öppna gårdsbutiker då får- och getost är nåt som jag gillar mycket. De brukar även sälja vanlig ko-ost, fina ägg, honung m m.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Blev en bit iberico secreto samt en bit ryggbiff på grillen idag. Måste säga att bitarna från Köttkultur som säljs på lokala ICA är väldigt trevliga. Blev riktigt gott.
 
  • Två råa köttstycken, iberico secreto och ryggbiff, kryddade och redo för grillning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Turbo_Tail och 8 till
  • Laddar…
Maria T
A atomlab skrev:
Friterad camembert är riktigt bra i rätt miljö. I normala fall är den väldigt mild men lite lagring så piffar den till si


Sanda gårdsbutik. Som även är en ägg farm. Dom har grymt mycket goda ostar. Brie får göras lite som man vill då det är en process. Men man får inte kalla den brie de meaux eller melun
Precis de jag menar, Sanda! Glömde bort vad de heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.