A
arneri68 arneri68 skrev:
Grönsaker i svenska butiker har blivit riktigt dåliga de senaste 3-4 åren. Ofta är de köldskadade och ruttnar i stället för mogna, ibland mognar de aldrig och är hårda och smaklösa även 2 månader efter köp. Gäller avokado, mango, annanas, kokbananer, kivi, kassava mfl.
Förutom sommartid och tidig höst Köper vi mest frysta grönsaker och viss fryst frukt och bär numera. Jag har gått på reklamen "färskare än färskt" stämmer rätt bra faktiskt. Plantains som man har i grytor m.m. tycker jag är undantag till det positiva.
 
Maria T Maria T skrev:
Intressant med teorier men stämmer inte inte med mig, jag gillar smaken av lök rå, stekt, grillad - och uppfattar rödlöken mildare i smaken än den gula (f ö kan jag bli tårögd av att hacka gul lök men aldrig av att hacka dito röd) men det här med koriander... köpte nåt som lät supersmaskigt från en latinamerikanskinspirerad "food truck" och missade att det var koriander i, massor.... fick pilla bort det som var synligt och sen dränka med massa andra kryddor för att kunna äta upp. Ingen har rätt eller fel vad gäller mat och ingen behöver övertyga den andre, finns så mycket att välja bland.

Kan ändå inte låta bli att spinna vidare om varför en del ääääälskar koriander medan andra avskyr det. Jag tycker koriander smakar blommigt och "som tvål luktar" och ogillar att blanda frukt i mat - min "haträtt" när jag växte upp var fläsk med katrinplommon, och fattar ff inte hur man kan ha äpplesås till fläsk, korinter till fisk, eller för den delen ananas på pizza eller jordgubbar i kycklingsallad.

Avsky mot koriander grundar sig ofta (skriver ofta då det finns de som enbart ogillar smaken) i genetik, vissa uppfattar en av komponenterna i koriander på ett annat sätt än andra och då smakar det tvål.
Så att försöka omvända en koriander hatare eller tycka det är trams är rätt taskigt..
 
A
Maria T Maria T skrev:
Intressant med teorier men stämmer inte inte med mig, jag gillar smaken av lök rå, stekt, grillad - och uppfattar rödlöken mildare i smaken än den gula (f ö kan jag bli tårögd av att hacka gul lök men aldrig av att hacka dito röd) men det här med koriander... köpte nåt som lät supersmaskigt från en latinamerikanskinspirerad "food truck" och missade att det var koriander i, massor.... fick pilla bort det som var synligt och sen dränka med massa andra kryddor för att kunna äta upp. Ingen har rätt eller fel vad gäller mat och ingen behöver övertyga den andre, finns så mycket att välja bland.

Kan ändå inte låta bli att spinna vidare om varför en del ääääälskar koriander medan andra avskyr det. Jag tycker koriander smakar blommigt och "som tvål luktar" och ogillar att blanda frukt i mat - min "haträtt" när jag växte upp var fläsk med katrinplommon, och fattar ff inte hur man kan ha äpplesås till fläsk, korinter till fisk, eller för den delen ananas på pizza eller jordgubbar i kycklingsallad.
Så sjukt svensk och nu sorry vissa, alltså det är "göräckligt" att ha frukt i mat tycker jag. Flygande Jakob, alltså vilken ruskigt dålig rätt. "Afrikana" fick jag på en fest en gång, kass.
Apelsin i kyckling och ananas och mango i mat är rent förskräckligt och borde vara förbjudet, och straff enligt mellanösternlag :)
Undantag finns dock som är gott, som järpar med bara lite plommon i. Lite grann av äpple i grytor och annat kan bli rätt bra och lingon till mat, fast det är ju bär.

Sockrat matbröd borde förbjudas i grundlagen. "Sötlimpa, hönökaka" de borde raderas från världshistorien. Bröd fullproppat med fågelmat och frukt är också kass.
Fast lite valnöt är rätt bra i bröd och russin passar bra i vörtbröd.
 
Redigerat:
A
J jonko skrev:
Avsky mot koriander grundar sig ofta (skriver ofta då det finns de som enbart ogillar smaken) i genetik, vissa uppfattar en av komponenterna i koriander på ett annat sätt än andra och då smakar det tvål.
Så att försöka omvända en koriander hatare eller tycka det är trams är rätt taskigt..
Koiander i soppa är gott, men det måste vara från färsk planta.
 
Storsockret
Jag tycker om koriander, men sambon kan inte äta det. Så hemma blir det inte mycket sånt om vi inte gör separata saker eller om det ska vara ovanpå.

Grillen går fortsatt varm här hemma, snön till trots. Kycklingfilé med nån hickory-marinad, potatissallad och hembakat bröd, även sistnämnda på grillen såklart.

Grillad kycklingfilé med marinad, potatissallad och hembakat bröd på en tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Maskintok skrev:
jag känner att jag får ta och fråga @Marlen Eskilsson om detta med TS och trådar..

Jag hittar ingenstans information om vad som gäller angående "ägandet" om trådar man startat..
Att forumet äger själva tråden och dess innehåll är en sak... Men vad har TS för rättighet att hålla tråden till sitt ämne och till den ton som skall vara gällande efter forumets regler..

att vissa ifrågasätter vad som ska få vara i tråden trots att de inte är TS finner jag inte logiskt.
Och nej jag kastar inte sten i glashus, jag är medveten om att jag har gått och gjort detta själv, det hör inte hit i denna fråga, just nu.

utan jag frågar just är det TS eller är det alla andra som bestämmer innehållet och tonen emot andra och från andra enligt gällande forumregler i tråden?
Att det går OT ibland kan ju hända (och händer) den bästa. Det är sällan illa ment och brukar rätta sig några inlägg längre fram.
Men tonen ska ALLTID följa forumets regler. Om det är nån medlem som retar sig på en annan medlem (kan hända) så får den förstnämnde se till att låta bli att vara elak i sina inlägg åtminstone. Vems tråd det är spelar mindre roll.
Vill man nättrolla och häva ur sig spydigheter får man hålla till på annan plats än Byggahus tycker jag.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Häller somaliern upp vid bordet?

[bild]
Är bilden äkta btw? Skämmigt isåfall :D
 
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Att det går OT ibland kan ju hända (och händer) den bästa. Det är sällan illa ment och brukar rätta sig några inlägg längre fram.
Men tonen ska ALLTID följa forumets regler. Om det är nån medlem som retar sig på en annan medlem (kan hända) så får den förstnämnde se till att låta bli att vara elak i sina inlägg åtminstone. Vems tråd det är spelar mindre roll.
Vill man nättrolla och häva ur sig spydigheter får man hålla till på annan plats än Byggahus tycker jag.
har inga problem med OT alls.
Eller allmänna sidospår, tvärtom de kan liva upp lite.
Men när man skriver att TS ej äger tråden så blir det lite knepigt..
För det gör den ju till stor del.. om än dock inte helt..
själva forumets ägare äger den helt.
men så länge som TS är den som startat tråden så bestämmer den riktningen.
Annars skulle detta framkomma av stadgarna..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
J jonko skrev:
Avsky mot koriander grundar sig ofta (skriver ofta då det finns de som enbart ogillar smaken) i genetik, vissa uppfattar en av komponenterna i koriander på ett annat sätt än andra och då smakar det tvål.
ja, fast jag har fått för mig att den där genetiska skillnaden handlar om en beska som en del av oss (jag tex) inte känner. Tvåligheten som ni bägge beskriver känner jag, och den krävde viss tillvänjning innan jag började att älska koriander, men jag känner ingen beska i koriander. Ett par som jag ofta äter med avskyr bägge koriander, men den ena av dem verkar "bara" känna tvåligheten medan den andre även känner en enligt honom avskyvärd beska. Han avskyr även rödlök, för övrigt :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är bilden äkta btw? Skämmigt isåfall :D
Deras sommelier kanske kommer från Somalia?
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Deras sommelier kanske kommer från Somalia?
En pizzeria i min gamla hemstad hade länge, om man fick tro deras meny, en vegetarisk pizza med aboriginer.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Eller. Kebabpizza med fars tomat . (Färsk)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Eller. Kebabpizza med fars tomat . (Färsk)
Bison har man sett också
 
Havets lägenheter är en annan menyfavorit.
 
  • Haha
lordi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.