Jag kontaktade Verisure idag för att se vad som gick att göra på priset. Utgångsläget för vår del är att vi varit kunder i dryga tre år. Månadskostnaden är 649 kr. När jag väl kom fram så sa jag att jag ville säga upp abb för att det var för dyrt.
Det första bud jag fick var 499 kr. Det accepterades inte, hon "kollade då med sin chef", som endast satt 2 bord bort...
Hon återkom med ett bud på 99 kr i månaden under 6 månader och efter det 399 kr i månaden. Jag accepterade det och sen får vi försöka göra om övningen om 6 månader.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
F frehar skrev:
Jag kontaktade Verisure idag för att se vad som gick att göra på priset. Utgångsläget för vår del är att vi varit kunder i dryga tre år. Månadskostnaden är 649 kr. När jag väl kom fram så sa jag att jag ville säga upp abb för att det var för dyrt.
Det första bud jag fick var 499 kr. Det accepterades inte, hon "kollade då med sin chef", som endast satt 2 bord bort...
Hon återkom med ett bud på 99 kr i månaden under 6 månader och efter det 399 kr i månaden. Jag accepterade det och sen får vi försöka göra om övningen om 6 månader.
Gjorde samma sak i veckan, dock efter bara efter ett år som kunder. Accepterade 499 kr, sänkning med drygt 105 kr/mån. Kanske borde ha stått på mig ytterligare och inte nöjt mig med första budet men känns inte som att man har mycket leverage att komma med efter bara ett år som kunder och inköpspris på ca 9-10k..
 
Vi ärver ett larm i och med bostadsköp, 3 månader gratis.
Däremot lovade hon dyrt och heligt att vi fick behålla larmet och all funktionalitet, förutom larm-tjänsten om vi sa upp avtalet innan, kändes ändå helt okej. (dvs lokal funktionalitet behålls)

Annars skulle larmet kosta
349:- / mån
3 brandvarnare
5st vibrationsdetektorer (dörrar)
2 kameradetektorer
knappsats
röstenhet
centralenhet
 
2 2:a: villan skrev:
Jag kontaktade Verisure och sa att jag ville friköpa larmet. Efter ett antal övertalningsförsök med sänkt pris och ett misslyckat besök av en installatör stod jag på mig och krävde friköp. Det gick. Fick ingen bekräftelse på detta, och ombads ringa till kundtjänst efter att avtalet löpt ut, så ska de fixa så appen fortsatt fungerar… känns sådär seriöst. 20 år som kund i två olika hus. De sa att man inte kommer att kunna köpa sms i appen efter att avtalet löpt ut ”för då skulle ju alla göra det”. Är helt beredd på att rubbet blir skrot, men hoppas ändå kunna få till en Safelandlösning på något sätt. Vi har relativt många komponenter så att köpa ett motsvarande larm modell Ajax kommer landa 24-tusen (listpris) och kräva egen montering. Betydligt enklare om larmet från Verisure fortsätter funka.

Vet inte heller vad som händer med Yale-låsen där vi idag har Verisure-moduler.
Nu har det gått snart sex dagar sedan vårt abonnemang upphörde. Allt fungerar som vanligt. Även appen. Dock har de inte varit här och plockat bort SIM-kort eller dekaler. Får se om de strular till något efter det.

Lite svagt att man inte får bekräftelse på att man sagt upp och friköpt larmet. Trodde nog att det marknadsledande larmbolaget hade sådana rutiner.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Loggade in på Mina sidor på webben. Där ser man att vårt larm fortfarande övervakas av larmcentral. Verisure har uppenbarligen missat att avsluta avtalet den 1/8. Blir till att ringa dem imorgon måndag.
 
Ringde dem och fick då veta att avtalet löper ända till 23/8! Blev något förvånad då senaste fakturan inte sträcker sig så långt och då jag muntligen fått besked på 1/8. Påtalade att jag inte fått något skriftlig bekräftelse på uppsägning/friköp. ”Det brukar vi skicka ut, men ditt avtal upphör 23/8”. Någon bekräftelse lär alltså inte komma.

Enligt den synnerligen stressade personen i andra änden av luren plockar de inte längre bort dekalerna på äldre larminstallationer.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
2 2:a: villan skrev:
Ringde dem och fick då veta att avtalet löper ända till 23/8! Blev något förvånad då senaste fakturan inte sträcker sig så långt och då jag muntligen fått besked på 1/8. Påtalade att jag inte fått något skriftlig bekräftelse på uppsägning/friköp. ”Det brukar vi skicka ut, men ditt avtal upphör 23/8”. Någon bekräftelse lär alltså inte komma.

Enligt den synnerligen stressade personen i andra änden av luren plockar de inte längre bort dekalerna på äldre larminstallationer.
Det är ju rätt intressant nu ändå.
Hur gammalt är ditt larm? Ska ditt larm funka precis om innan med app och allt förutom kontakten till larmcentralen?
 
2 2:a: villan skrev:
Ringde dem och fick då veta att avtalet löper ända till 23/8! Blev något förvånad då senaste fakturan inte sträcker sig så långt och då jag muntligen fått besked på 1/8. Påtalade att jag inte fått något skriftlig bekräftelse på uppsägning/friköp. ”Det brukar vi skicka ut, men ditt avtal upphör 23/8”. Någon bekräftelse lär alltså inte komma.

Enligt den synnerligen stressade personen i andra änden av luren plockar de inte längre bort dekalerna på äldre larminstallationer.
Några av mina polare med äldre system har sina dekaler på insidan av fönster. Nästan säker på att svärföräldrarna också har det. Har du också det?
 
MalZon MalZon skrev:
Det är ju rätt intressant nu ändå.
Hur gammalt är ditt larm? Ska ditt larm funka precis om innan med app och allt förutom kontakten till larmcentralen?
Så låter det ja. Larmet ägs av mig och läggs ”lokalt” av Verisure. Sen ska det funka som tidigare. Möjligen tappar man kamerafunktionen på de enheter som har sådan, men det får gå.
 
Kashew Kashew skrev:
Några av mina polare med äldre system har sina dekaler på insidan av fönster. Nästan säker på att svärföräldrarna också har det. Har du också det?
Utsidan här.

Gissar att Verisure efter skandalen numera är tacksamma dels för all reklam de kan få, dels för att ambulerande konkurrenter kanske undviker hus med dekal på.
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
2 2:a: villan skrev:
Så låter det ja. Larmet ägs av mig och läggs ”lokalt” av Verisure. Sen ska det funka som tidigare. Möjligen tappar man kamerafunktionen på de enheter som har sådan, men det får gå.
Misstänker att "mina sidor" försvinner med? Många inställningsmöjligheter som försvinner där som inte går att utföra i appen.
 
MalZon MalZon skrev:
Misstänker att "mina sidor" försvinner med? Många inställningsmöjligheter som försvinner där som inte går att utföra i appen.
Försvinner inte.
 
J john.h skrev:
Försvinner inte.
Jasså? Är ju kanon isf.
Hur gammalt är ditt larm?
 
MalZon MalZon skrev:
Jasså? Är ju kanon isf.
Hur gammalt är ditt larm?
Vet inte exakt hur gammalt det är då det hängde med huset som vi köpte 2018, är nog samma grejer som de säljer nu.
 
J john.h skrev:
Försvinner inte.
Vårt larm är fr o m idag frisläppt från Verisure. Bortsett från lite oklarheter om när avtalet faktiskt löpte ut har det gått smidigt. Fick tips från Verisure själva att koppla bort Yale-låsen från larmet medan det avslutades från deras sida, men det tror jag var onödigt. Dock relativt enkelt att få igång igen.

Mina sidor och alla komponenter låg kvar med samma inloggning. Det hade jag fått besked att det skulle försvinna helt, men när jag kontaktade kundservice fick jag ett bättre besked, vilket visade sig stämma.

Så totalt sett en tre månaders väntan och sen lite pill på slutet, men nu äger vi det här gamla larmet och kommer att sitta på det några år innan uppgradering till modernare prylar.

Ska undersöka om det går att koppla eventuella utlösta larm till extern larmcentral mot en fast avgift. Är Safeland fortfarande ett alternativ i sydligaste Skåne?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.