Hej,

Bor i Stockholm och skall besiktiga renovering av en lägenhet om 70 m2. Ganska få moment då kök inte behöver besiktigas. Fick en offert på SEK 8000 inklusive moms.

Vad tycker ni - känns det rimligt?

Mvh

S
Robert N skrev:
Hej,

Bor i Stockholm och skall besiktiga renovering av en lägenhet om 70 m2. Ganska få moment då kök inte behöver besiktigas. Fick en offert på SEK 8000 inklusive moms.

Vad tycker ni - känns det rimligt?

Mvh
vänta på fler. du har väl skickat till flera.
ingår transport och arbetet på kontor?

Hemmakatten
Jag tycker det låter aningens för högt även för att vara i Sthlm. Ta in fler offerter.

D
Ligger väl runt 5-7k, men det är nog inga problem att betala 8k för en kompetent besiktningsman som är grundlig. Min erfarenhet av Anticimex var reklamation och skadestånd. Tog in en "expert" som också missade en allvarlig fara. Känns som de gör snabb översyn så länge som det är okulär besiktning så det gäller att veta vad man betalar för.

Jag tycker det är märkligt att det är viktigare att diskutera om besiktningen kostar 6000:- eller 8000:- än att diskutera huruvida det är en besiktningsman som är duktig på det han gör. Det spelar väl ingen roll om besiktningen var billig som f*n om besiktningsmannen missar en massa väsentliga fel?

Jag ser samma sak titt som tätt i mitt jobb som markanläggare. Folk dränerar källare med knoppmatta istället för riskaka (det är bara ett av många exempel) och är skitnöjda med sitt val. Varför då?
Ja, det var ju billigt.
Ja, men det är ju bara skit.
Men det var billigt.

• Gilla
Sannjjon och 4 till
  • Laddar…
Det är lättare att avgöra om material är värt kostnader än konsulters arbete. Framförallt då du kan googla dig till så gott som alla priset för material. Väljer man ett sämre material kan ju dels bero på snålhet/dumhet men också att det helt enkelt inte finns pengar till det dyrare/bättre alternativet.
Konsulter och deras arvoden är mer "ring så ska vi fundera på vad det kostar". Val av konsulter är därmed svårare, särskilt om du har en bunt lokala stjärnor att vända dig till som knappt har en hemsida. Det finns inga SP-tester som visar om Berra Besiktningsman är ett vattentätt alternativ. Därför blir det lättare att prata om kostnaderna än om just Berra är bra.

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Lågt pris kan absolut va låg kvalitet
Ta referenser!!

• Gilla
Sannjjon
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
... Det finns inga SP-tester som visar om Berra Besiktningsman är ett vattentätt alternativ. Därför blir det lättare att prata om kostnaderna än om just Berra är bra.
Nu är det ju så att det finns en hel del tester, certifieringar och ackrediteringar för besiktningsmän, beroende på vad dom ska besiktiga för nåt. Många av dessa är absolut tvingande. Ex vis får man överhuvudtaget inte göra energibesiktningar utan att ha rätt ackreditering och vara godkänd av Boverket. Man KAN inte ens göra energibesiktningarna utan godkännande av Boverket eftersom dessa ska rapporteras in till Boverket och det kan man inte göra utan rätt inloggning.
Kort sagt, vem som helst kan överhuvudtaget inte bli besiktningsman. Det utesluter ju visserligen inte att nån kallar sig besiktningsman utan att vara det, precis som vi har sett exempel på falska läkare.

Jag vet dock inte vad som gäller i just det här fallet, bland annat därför att jag inte vet exakt vad som skulle besiktigas.

Men det är inte kostnaden som är viktig här. Det är kvaliteten på besiktningen.
Att då prata om och jämföra kostnaden må vara enklare men det är som att leta efter bilnyckeln under gatlampan eftersom det är ljust där, till skillnad från 20 m bort där man tappade den. :)

Och förakta inte lokala besiktningsmän. En av dom vassaste här i stan är en sådan.
Å andra sidan har vi exempel på en stor, rikstäckande kedja med besiktningsmän som ibland ägnar sig nästintill åt att sälja "Snake Oil". Jag tänker bland annat på att dom genomför fuktbesiktningar där dom slår ner på förhöjda fukthalter och sen säljer på kunden en luftavfuktare för 40 000:- istället för att säga åt kunden att åtgärda det egentliga felet (jag tänker på ett specifikt fall alldeles nyligen där ett dagvattenrör läckte i det aktuella hörnet där fuktvärdena var för stora).
Dom är med andra ord parter i sitt egen mål och det är alltså ett av dom största företagen i branschen. Det om något visar väl att det inte nödvändigtvis är så att större aktörer är bättre än dom små.

Återigen, kvalitet gäller framför priset eftersom en dålig besiktning inte har något som helst värde.
Däremot är det nästan alltid som Brasse säger att lågt pris = låg kvalitet. Högt pris behöver för den skull inte vara liktydigt med hög kvalitet men sannolikheten ökar i alla fall.

Redigerat:
Missförstå mig rätt nu. Jag menade inte att lokala stjärnor är dåliga eller att det inte finns några mått alls på en bra besiktningsman. Vad jag menar är att det är mycket lättare för gemene man att ta reda på om en skruvdragare är värt pengarna eller om det är bättre att välja isodrän istället för platonmatta. Informationen finns överallt, det finns människor överallt med erfarenhet och det finns flera leverantörer av nämnda produkt att välja på. Utöver det finns tjänster som Prisjakt/Pricerunner som direkt kan lista en bunt med återförsäljare av t.ex skruvdragaren där man kan se att Elgiganten tar 2300 kronor för den och Verktygsproffsen tar 1700.
Informationen finns och är rätt så tydlig och lätt att komma över.

När det kommer till konsultjobb eller rena tjänster är det däremot luddigare. Visst finns certifieringar men då ska du som konsument veta vad det innebär. T.ex BKR och GVK när det kommer till våtrum. Det är inte glasklart vad det innebär och det säger absolut inte vilken hantverkare som kvalitetsmässigt gör ett bättre jobb. Å andra sidan kan du anlita en hantverkare med 30 års erfarenhet men som inte har någon utav certifieringarna.

TS har fått in en offert från ett (förmodligen lokalt) företag i Stockholm. De som kan svara på om det är ett bra företag är andra i Stockholm som anlitat just det företaget. Däremot kan resten av landets BH-användare svara på om 8000 kronor är något de betalat vid besiktning. Jag törs säga att förstnämnda skaran som har koll på just det företaget är betydligt svårare att hitta av än skaran som besiktat över huvud taget och har en åsikt om priset. :)

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.