Jag har köpt dessa luftvärmepumpar, å ingen kyltekniker vill installera eftersom de inte känner till märket. Är denna koppling normal? Det verkar vara köldmedel i inomhusenheten vilket verkar ovanligt. Förstår att det är normalt med laddat system för att slippa vakuumsätta innan användning, men vad är dessa kopplingar? Den blå börjar pysa så fort man skruvar lite. De kom med helt vanliga kopparrör utan speciella nipplar, så hur ska de kopplas om dessa är laddade?

• Kopparrör med en blå och en vit koppling på en luftvärmepumpenhet; bild visar okända kopplingstyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör med blå och vit koppling genom vägg, relaterad till installation av luftvärmepump.
    Skapa konto
"dessa luftvärmepumpar" säger tyvärr inte så mycket. Du behöver ge mer information om grejorna du har köpt.
Kan förstå att ingen kyltekniker vill rota med detta.

E etompau skrev:
"dessa luftvärmepumpar" säger tyvärr inte så mycket. Du behöver ge mer information om grejorna du har köpt.
Kan förstå att ingen kyltekniker vill rota med detta.
Frågan gäller kopplingarna, den som vet har antingen sett dem eller inte. Om det gör skillnad för dig är det Kesser 12,000BTU luftvärmepump. Eftersom Sverige gjort det olagligt att ge konsumenter information om luftvärmepumpar och deras installationer finns det ingen som helst info om hur kopplingarna ”ska se ut”. Det jag kan säga är att jag tvivlar på att ena änden ser ut så här och är laddad. För hur kopplar man in något som är laddat om det börjar läcka så fort man börjar skruva både blå och grå hatt? Så det enda jag undrar är, vad är dessa kopplingar?

Åtminstone franska Amazon har länk till manualen, på tyska av någon anledning, https://www.amazon.fr/Kesser®-Clima...e-Refroidissement/dp/B09VPZWK3C?tag=kesser-21. På sida 13 står det att systemet ska vakuumpumpas:
Instruktioner på tyska för anslutning och lufttömning av kylsystem.
Skapa konto

Översatt instruktionsavsnitt för korrekt anslutning av unionmuttrar och vakuumpumpning i kylsystem, med fokus på att undvika läckage.
Skapa konto

På svenska Amazon, där jag antar att du köpte enheten står det dessutom att installationsinstruktioner ska följa med, är väl bara till att reklamera om de inte gjorde det.

Det ser ut som helt vanliga flarekopplingar. Innedelen är nog fylld med kväve eller torr luft.
Om det bara följde med rör så har kineserna sparat bort flaremuttrarna också, behöver i så fall köpas till.
Sedan behöver det kopplas ihop och vakuumsugas.

För övrigt så är det inte bara Sverige som har regler för vem som får hantera köldmedia, utan hela Europa samt USA.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J JSten skrev:
Åtminstone franska Amazon har länk till manualen, på tyska av någon anledning, [länk]. På sida 13 står det att systemet ska vakuumpumpas:
[bild]
[bild]
På svenska Amazon, där jag antar att du köpte enheten står det dessutom att installationsinstruktioner ska följa med, är väl bara till att reklamera om de inte gjorde det.
Jo, jag fick med manual, men de kopplingar du ser i bilden är inte ens i närheten av de som är i manualen. Enligt manualen är inomhusenheten inte ens laddad. Alla bilder i manualen samt instruktioner visar på helt vanliga kopplingar och ingen speciell procedur.

M -MaH- skrev:
Det ser ut som helt vanliga flarekopplingar. Innedelen är nog fylld med kväve eller torr luft.
Om det bara följde med rör så har kineserna sparat bort flaremuttrarna också, behöver i så fall köpas till.

För övrigt så är det inte bara Sverige som har regler för vem som får hantera köldmedia, utan hela Europa samt USA.
Slangarna kom med, med flare-kopplingar. Inga problem på utomhusenheten, där var det bara att koppla ihop. Min elektriker sa att han gör det eftersom han gjorde elen ändå. Men nu står jag med dessa installerade fram till att bara göra sista kopplingen. Första kylteknikern kom ut trots att jag inte köpt från dem, för jag förklarade att det va endast inkoppling kvar på jobbet och resten hade gjorts av elektrikern. När han kollade på inomhusenheten så han att det är något speciellt som han aldrig sett förut, så att jag inte behöver betala och att han avböjer installationen. Andra kylteknikern kom ut å sa att han kunde göra det svart för högre summa, så jag blev chokad när han inte heller visste vad kopplingen va. Så nu står jag här å undrar om det finns någon som ens sett dessa kopplingar. Och varför i hela världen är inomhusenheten laddad? Alternativet är om ingen hjälper mig, att jag öppnar å släpper ut all gas, kopplar på slangarna å sen vakuumsätter, för det enda jag kan komma på är att de beräknat hur mycket slangarna tar med luft och satt i gas för att nolla den mängden. Förstår bara inte varför detta är i manualen, samt varför ingen sett dessa kopplingar.

M -MaH- skrev:

Är det vanligt att de fyller med kväve? Det jag är orolig över är högtrycksporten (den lilla ledningen), om den är fylld med vätska redan.

Innedelar är alltid fyllda med gas för att skydda mot oxidation.
Med plastlocken så kan det knappast vara högt tryck, vanligtvis är dessa pluggade med flaremuttern och antingen en plastplugg eller en kopparbricka.

Ja ser lite annorlunda ut än vad det brukar göra men ser ut som flarekopplingar och förhoppningsvis har dom skickat med mutrarna separat så dom finns, annars har kylmontörer dessa.
Som tidigare skrivits så är det bara typ kvävgas som är i rören så borde inte pysa speciellt mycket om man öppnar dom, men ta bort skydden först när rören ska anslutas.
Tipset för dom som köper på nätet är att kolla så man har någon kylmontör som vill hjälpa till med anslutning/vacuumsugning/driftsättning för annars
kan det bli knepigt att hitta någon som du redan upplevt.

Utgå från att utedelen är fylld med köldmedel om det inte anges något annat och innerdelens rör är fylld med kvävgas - det behövs vakumpump oavsett för att tömma systemet på ej kondenserbara gaser (luft/kväve) och fukt som kommer in i samband med montage.

Är utedelen helt tom på köldmedel så måste det fyllas av kylnissen.

Nu går det inte att se vad det är för kopplingar bakom plastpluggarna utan att ta bort dem, men är det 45-graders 'flare' (kona) av samma typ som sitter på utedelens intag så borde en kylnisse kunna montera dessa med skillnaden att de sitter inte fast direkt i chassiet på innerdelen i dess ram/plast utan löst ut på en bit rörbit istället och behöver använda muttertaget som mothåll när dessa dras fast. - antagligen vald lösning för att chassiet inte tål krafterna när skarven dras ihop (nu kör man förvisso med mothåll även på dem när de dras - annars går saker sönder...).

Är det plastpluggar så är innerdelen inte fuktfritt utan lite av fukten har tagit sig igenom plasten över tiden även om det skulle vara kvävgasfyllt sedan innan - med andra ord måste det vakumsugas. - skall det vara fukttät förslutning så är det täckproppar i helt koppar med 45-graderskona fastskruvat på samma sätt som konade röret sedan skall skruvas fast.

Kylnissen som installerar detta behöver ha med sig passande rörmuttrar, egna kylrör med isolering ala standard och dessa måttas in och konas i ändarna på sedvanlig sätt om det är som jag tror att innerdelens anslutningar är friliggande och inte fastsatta i chassiet på innerdelen på olika sätt som de flesta andra innerdelar från japan, sydkorea och USA (även om många av dem är fortfarande kinestillverkade)

- det är antagligen att det inte ser som 'brukligt' som gör att kylnissar eller snarare 'montörer' ryggar för jobbet utan det gäller att få tag på en riktig kylnissen som förstår vad denna ser - en sådan som inte bangar för att bygga platsbyggda kylmaskiner med hårdlödning om det så behövs och också kan fylla dessa korrekt även om det inte fins något som säger hur de skall fyllas.

Snabbkopplingar och förfyllda rör som fanns förut är vad jag vet helt borta idag iom. olika förbud.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.