E EtherMan skrev:
När det gäller denna typ av avtal gäller tolkningsföreträde till konsuments fördel endast om inte annat har avtalats. Här har man avtalat att det är transportören som har tolkningsföreträde.
Fel. Lagstiftningen kring konsumentskydd är inte dispositiv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Om du har problem med tolkningen är det ditt problem.
Nej, det är ditt eftersom att du inte blir tagen på allvar på samma vis som om du lär dig uttrycka dig mer behärskat.

E EtherMan skrev:
Och att ingen skulle vara intresserad av silver om det inte gällde längre är ju rent skitsnack. Massor som bor i lägenhet t.ex. som nog gärna slipper kånka upp genom trapphuset t.ex.
Fast tjänsten har ju inget värde om den inte utförs. Till en lägenhet bär de ju ändå till dörren på nivån under, så ditt försvar av MIO håller inte.

E EtherMan skrev:
de viker sig inte eftersom de bevisligen har utfört den enligt avtalet.
Att låtsas som att man bevisat något när flertalet som svarar en säger emot är en kul definition av bevis. Inte heller är frågan prövad i domstol, så vad har du bevisat, och för vem?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nils Fermentation skrev:
Det blir nog lite svårt att hävda att tjänsten skulle vara felaktig när det handlar om "fri väg". Och vad kan det bli annat än en subjektiv bedömning från leverantören?
Mätning och förevisning av hur enkelt det var i verkligheten kan exempelvis nyttjas för att testa om det var skäligt att inte fullfölja avtalet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Det börjar bli tröttsamt det här. Om du försöker att läsa vad vi skriver så blir det enklare för oss alla. Det är ingen som ifrågasätter om det i avtalet finns en möjlighet för leveransfirman att under vissa omständigheter låta bli att utföra tjänsten i sin helhet.

Det frågan gäller är om firman har haft rätt i det här fallet att låta bli att bära upp möbeln till anvisad plats. Det är alltså inte firman som har tolkningsföreträde. Tvärtom, enligt lagen är det konsumenten.

Mio kan alltså inte skriva vad som helst i sina villkor och förvänta sig att få rätt i domstol.

Du lyckas med bedriften att å ena sidan hävda att ingen ifrågasätter rätten för transportören att låta bli att utföra tjänsten. Detta för att I nästa mening påstå att kunden har tolkningsföreträde i just detta fall med hänvisning till gällande lag.
Nu blir det knepigt.
Vilka villkor ska gälla. Menar du att köparen av tjänsten är den som ska ha rätt att avgöra vad som är säkert eller inte? I det fall skada uppstår på person och egendom, ska det då vara köparen som tar ansvaret för dessa - eller transportören?
Det gamla uttrycket om att "kunden har alltid rätt" fick nya och spännande dimensioner.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Fel. Lagstiftningen kring konsumentskydd är inte dispositiv.
Det handlar inte om den är dispositiv eller inte. Konsumentskyddet gäller i frågan om tolkningsföreträde vad gäller otydligheter. Det finns ingen otydlighet att det är vad transportören bedömer som fri väg som gäller. Där finns alltså ingen otydlighet i den frågan som ska tolkas till konsuments fördel.
 
E EtherMan skrev:
När det gäller denna typ av avtal gäller tolkningsföreträde till konsuments fördel endast om inte annat har avtalats.
E EtherMan skrev:
Det handlar inte om den är dispositiv eller inte.
Hur ska du ha det?
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Det är så mana önskar att Mio ska dra detta vidare. Hur går det TS?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är ditt eftersom att du inte blir tagen på allvar på samma vis som om du lär dig uttrycka dig mer behärskat.


Fast tjänsten har ju inget värde om den inte utförs. Till en lägenhet bär de ju ändå till dörren på nivån under, så ditt försvar av MIO håller inte.


Att låtsas som att man bevisat något när flertalet som svarar en säger emot är en kul definition av bevis. Inte heller är frågan prövad i domstol, så vad har du bevisat, och för vem?
Skiter fullständigt i om vad någon som inte är läskunnig tycker så nej, det är verkligen ditt problem.

Sen i en lägenhet bär de till innanför DIN dörr. Dvs om din lägenhet är på 10e våningen, så gäller inbärning fortfarande till innanför DIN dörr, inte innanför trapphusets port alltså. Närmaste ställe för bil kan dessutom vara rätt knepiga ibland. Det är lite drygt 500m från närmaste ställe bilen kommer fram till porten t.ex. bara specialfall där man kan få grindarna öppnade och det gäller då inte för några leveranser så brons till silver för leveranser till mig vore en rejäl sparring på energi. Jag hade då inte orkat klara att bära en soffa den sträckan men visst, jag börjar bli några år också men tror det är rätt många yngre som också gärna sluppit den sträckan för 300 spänn. Att DU kanske inte har något värde av den är ju en helt annan sak. Det gör bara att det vore en dålig deal för din del precis som t.ex. en cykel är en dålig deal för mig då jag inte cyklar och inte har någon plats att ha någon cykel på så hade inte ens kunnat behålla den för att sälja vidare. Men bara för att cyklar är en dålig deal för mig kan du ju knappast hävda att ingen skulle få sälja cyklar eller hur?

ditt sista stycke är ju ett rent argumentationsfel och inte ens värt att bemöta.
 
Ja, det är onekligen uppfriskande när folk orkar bråka om en trehundring. :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur ska du ha det?
Precis som det står. Behöver du ordbok så finns de på biblioteket.
 
E EtherMan skrev:
Skiter fullständigt i om vad någon som inte är läskunnig tycker så nej, det är verkligen ditt problem.
Så du behöver börja med ad hominem-angrepp nu också. Imponerande.

E EtherMan skrev:
Sen i en lägenhet bär de till innanför DIN dörr. Dvs om din lägenhet är på 10e våningen, så gäller inbärning fortfarande till innanför DIN dörr, inte innanför trapphusets port alltså.
Ja, det är ju en annan intressant tveksamhet i erbjudandet. Naturligtvis tolkar en lägenhetsboende dörren som lägenhetsdörren, inte porten. Detta både gällande utanför och innanför dörren.

Resten av din harrang faller därmed vid en rimlig tolkning.
 
Redigerat:
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Precis som det står. Behöver du ordbok så finns de på biblioteket.
Ja, det tror jag att jag gör då. För med min förståelse av uttrycket inte dispositiv så kan inte näringsidkarens och kunden avtala om villkor som är sämre för kunden än dem lagen ger. Men jag får väl gå till biblioteket imorgon när de öppnar och förkovra mig.
 
E EtherMan skrev:
Om du har problem med tolkningen är det ditt problem. Och att ingen skulle vara intresserad av silver om det inte gällde längre är ju rent skitsnack. Massor som bor i lägenhet t.ex. som nog gärna slipper kånka upp genom trapphuset t.ex. och de är dessutom billigare än Ikea på just detta och Ikea erbjuder ingenting om längre inbärning utan där gäller till närmaste uppställningsplats innanför dörren som gäller då endast. Nu KAN närmaste uppställningsplats vara uppför en trappa men knappast troligt. Och de viker sig inte eftersom de bevisligen har utfört den enligt avtalet.
Oj då, fel igen:crysmile:
 
  • Skärmbild från IKEA-webbsida som visar priser för leveranstjänster, med fokus på "Inburen leverans".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Pin och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så du behöver börja med ad hominem-angrepp nu också. Imponerande.


Ja, det är ju en annan intressant tveksamhet i erbjudandet. Naturligtvis tolkar en lägenhetsboende dörren som lägenhetsdörren, inte porten. Detta både gällande utanför och innanför dörren.

Resten av din harrang faller därmed vid en rimlig tolkning.
Inte as hominem nej. Du bör nog kolla upp vad det faktiskt betyder.

Och nej det är inga tveksamheter runt vad som är din dörr. Porten är för det första inte din, för det andra inte en bostadsdörr och för det tredje så skulle det bara bara kunna tolkas till transportörens fördel om det var odefinierat i avtalet vilken dörr so syftats på. Med ditt resonemang skulle du aldrig kunna beställa något till porten eftersom det enligt ditt resonemang alltid ska tolkas till din fördel när det sägs något om en dörr och då är det ju din lägenhetsdörr. Men så fungerar det helt enkelt inte som sagt.
 
tttomten tttomten skrev:
Oj då, fel igen:crysmile:
Det där är inte avtalet som du kanske vet. Plats du anvisar gäller gäller inom första uppställningsplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.