Alfredo Alfredo skrev:
Har nästan glömt detaljerna men handlar inte tråden framförallt om att Mio vill ha betalt för något de inte bedömde lämpligt att leverera?
Både ja och nej. Det framgår att man själv ska förhandsbedöma om tjänsten går att utföra eller ej. Betala för det man beställt förväntas man göra oavsett om tjänsten går att utföra eller ej. Och vi pratar om hundralappar.

Jag menar inte att det är givet att TS har fel, tvärtom är ju det faktum att det gick att bära upp soffan evidens för att Mio gjort en felaktig bedömning. Men det är också rimligt att det finns lite marginal för godtycklig bedömning i frågan.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tänk om det är tight att få upp möbeln uppför trappan. Såpass att man riskerar att skada ytskikt och så. Alltså att det går, men man måste vara varsam.
Tycker man kan dra paralleller med hur en flyttfirma normalt jobbar här.
Hur ofta hör man talas om flyttfirmor som vägrar flytta möbler med hänvisning till utrymmesbrist utan att man ens mätt eller gjort ett försök? Detta trots att branschen är känd för att kanske inte använda alltför kvalificerad personal. Är det trångt använder man de hjälpmedel som är brukligt att använda i en sådan situation, dvs. slår ett par flyttfiltar över möbeln där man riskerar att stöta i något.

Men givetvis avbryter man om det inte går utan att riskera ha sönder något.

Felet här är som sagt inte att de inte lyckades göra det omöjliga och bära upp en soffa för en alldeles för trång trappa. Felet är den slentrianmässiga bedömningen att det inte skulle gå. Hade de gjort ett försök eller åtminstone mätt hade det varit en annan sak. I synnerhet som TS hade mätt och sedan faktiskt lyckades bära upp soffan själv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker man kan dra paralleller med hur en flyttfirma normalt jobbar här.
Hur ofta hör man talas om flyttfirmor som vägrar flytta möbler med hänvisning till utrymmesbrist utan att man ens mätt eller gjort ett försök? Detta trots att branschen är känd för att kanske inte använda alltför kvalificerad personal. Är det trångt använder man de hjälpmedel som är brukligt att använda i en sådan situation, dvs. slår ett par flyttfiltar över möbeln där man riskerar att stöta i något.

Men givetvis avbryter man om det inte går utan att riskera ha sönder något.

Felet här är som sagt inte att de inte lyckades göra det omöjliga och bära upp en soffa för en alldeles för trång trappa. Felet är den slentrianmässiga bedömningen att det inte skulle gå. Hade de gjort ett försök eller åtminstone mätt hade det varit en annan sak. I synnerhet som TS hade mätt och sedan faktiskt lyckades bära upp soffan själv.
Om man tycker det är fel att transportören får göra bedömningen så kanske man ska undvika att skriva på avtal att det är de som gör bedömningen. Juridiskt handlar inte frågan om huruvida det gick att äta upp eller inte, utan om huruvida transportörens bedömning var rimlig. Dvs, hade en rimlig person KUNNAT göra samma bedömning enligt samma kriterier, samt huruvida de kriterierna i sig är rimliga men en av de vanligaste här är just att det kan göras utan att riskera skador och den har redan blivit bedömd ett antal gånger vara fullt rimliga kriterier. Det är alltså egentligen helt irrelevant huruvida det gick att få upp den, utan att få reda på vilken marginal det var. TS har inte svarat på hur stor denna var eller på andras frågor om detta gjordes med eller utan emballage. För mig låter ju det som att det gick ganska precis när man tagit av emballaget, så tydligt att det inte kunde göras säkert med andra ord.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Både ja och nej. Det framgår att man själv ska förhandsbedöma om tjänsten går att utföra eller ej. Betala för det man beställt förväntas man göra oavsett om tjänsten går att utföra eller ej. Och vi pratar om hundralappar.

Jag menar inte att det är givet att TS har fel, tvärtom är ju det faktum att det gick att bära upp soffan evidens för att Mio gjort en felaktig bedömning. Men det är också rimligt att det finns lite marginal för godtycklig bedömning i frågan.
Du nämner problemet rätt tydligt. Det är en bedömning och MIO har satt sig i en dålig sits när de backar ur sitt uppdrag utan att kompensera.
Var enda gång kommer kunden bli missnöjd då den själv gjort bedömningen att det går. Detta för några hundralappar på troligtvis en ganska dyr möbel. Det är ett rätt uselt upplägg från MIOs sida då det bäddar för missnöje. Måste säga att det är rätt klantigt.
Hade de gett en värdecheck på hela beloppet, kopplat till ett återköpskrav på ett minbelopp hade det varit snudd på genialt.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Både ja och nej. Det framgår att man själv ska förhandsbedöma om tjänsten går att utföra eller ej. Betala för det man beställt förväntas man göra oavsett om tjänsten går att utföra eller ej. Och vi pratar om hundralappar.

Jag menar inte att det är givet att TS har fel, tvärtom är ju det faktum att det gick att bära upp soffan evidens för att Mio gjort en felaktig bedömning. Men det är också rimligt att det finns lite marginal för godtycklig bedömning i frågan.
TS "dubbelkollade vid köptillfället" att det skulle gå bra att få sin soffa placerad på anvisad plats.
Det är inte så bra att säljavdelningen inte är i synk med leveransavdelningen.
 
Hej!

Jag behövde släppa taget om den här tråden eftersom den växte så mycket, men eftersom jag lovat att berätta vad som händer så kommer här en kort uppdatering.

Mio svarade aldrig på vår bestridan (utöver att automatmail där de lovade att svara inom 24 timmar).

Resursbank som sköter Mios fakturor har skickat en påminnelse varje månad, som vi bestridit varje månad (även det utan att få svar)

I dag har jag haft kontakt med resursbank som sannolikt kommer skicka fakturan vidare till Inkasso.

Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S SoCe skrev:
I dag har jag haft kontakt med resursbank
Nyfiken på varför ni hade den kontakten?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nyfiken på varför ni hade den kontakten?
De skickade att mail där de skrev att jag inte betalat hela fakturan, och att de ville ha kontakt med mig, så jag ringde upp :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S SoCe skrev:
De skickade att mail där de skrev att jag inte betalat hela fakturan, och att de ville ha kontakt med mig
Men hade de missat ditt bestridande varje månad då? Eller ville de ha mer information om bakgrunden?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men hade de missat ditt bestridande varje månad då? Eller ville de ha mer information om bakgrunden?
När jag ringde upp fick jag veta att de hade registrerat att fakturan hade bestridits, så jag skulle gissa att det var ett automatmail som jag fick.

De meddelade också att det är upp till mig att få tag på Mio och komma överens, och att de inte tar någon kontakt med Mio. Så eftersom Mio inte svarar mig så kommer Resursbank hantera fakturan som att jag inte betalar den, med andra ord kommer den sannolikt att gå till inkasso snart.
 
  • Gilla
  • Ledsen
tttomten och 1 till
  • Laddar…
S SoCe skrev:
Hej!

Jag behövde släppa taget om den här tråden eftersom den växte så mycket, men eftersom jag lovat att berätta vad som händer så kommer här en kort uppdatering.

Mio svarade aldrig på vår bestridan (utöver att automatmail där de lovade att svara inom 24 timmar).

Resursbank som sköter Mios fakturor har skickat en påminnelse varje månad, som vi bestridit varje månad (även det utan att få svar)

I dag har jag haft kontakt med resursbank som sannolikt kommer skicka fakturan vidare till Inkasso.

Fortsättning följer!
S SoCe skrev:
När jag ringde upp fick jag veta att de hade registrerat att fakturan hade bestridits, så jag skulle gissa att det var ett automatmail som jag fick.

De meddelade också att det är upp till mig att få tag på Mio och komma överens, och att de inte tar någon kontakt med Mio. Så eftersom Mio inte svarar mig så kommer Resursbank hantera fakturan som att jag inte betalar den, med andra ord kommer den sannolikt att gå till inkasso snart.
Så fort du får en räkning från inkasso så bestrid denna hänvisa till att Mio eller resursbank inte bemött ditt bestridande.
Kronofogden kommer inte ta i den med tång.
De kommer att hänvisa till att ni behöver göra upp i tingsrätten först.

Nämn till inkassobolaget att du kommer att begära ett förenklat tvistemål tingsrätten. Då kan de bara ta ut en timme för sina rättegångskostnader och det blir en brakförlust även om de vinner.
De kommer troligen backa ur detta.
 
  • Gilla
Marcus_L och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.