Vespa Vespa skrev:
Kan jag använda LAN2 från USGn eller måste jag gå via Switchen? (Närmare väg från USGn till huset...)
Testa med en dator och en kort patch, fungerar det så kör på.
Beror på vad du har för modell.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Det funkade inte.

Hittade dock en liten Switch som heter USW flex mini.

Funkar det att koppla:
USG > USW flex > USW US-8 > AP?
Alltså dubbla switchar efter varandra. Jag behöver nämligen flera portar närmare min USG som finns i källaren, och den switch jag har idag finns på plan 2.
 
Vespa Vespa skrev:
Det funkade inte.

Hittade dock en liten Switch som heter USW flex mini.

Funkar det att koppla:
USG > USW flex > USW US-8 > AP?
Alltså dubbla switchar efter varandra. Jag behöver nämligen flera portar närmare min USG som finns i källaren, och den switch jag har idag finns på plan 2.
Absolut, det är detta switchar är till för, att skapa fler portar.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
Det funkade inte.

Hittade dock en liten Switch som heter USW flex mini.

Funkar det att koppla:
USG > USW flex > USW US-8 > AP?
Alltså dubbla switchar efter varandra. Jag behöver nämligen flera portar närmare min USG som finns i källaren, och den switch jag har idag finns på plan 2.
Vet inte om det är samma på USG som på de äldre modellerna men jag har en Edgerouter och där behöver man byta firmware för att få routing på fler än en port, och det avråds från det eftersom överföringen mellan de olika näten blir rätt trög...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte om det är samma på USG som på de äldre modellerna men jag har en Edgerouter och där behöver man byta firmware för att få routing på fler än en port, och det avråds från det eftersom överföringen mellan de olika näten blir rätt trög...
Du menar nog att man måste lägga alla portarna i en switchgrupp för att kunna dela samma l2-domän.
Som standard är respektive port isolerad i en separat l2-domän (edgerouter).
USGn hade från början bara en WAN och en LAN port, den tredje var reserverad för VOIP, men i senare modeller/mjukvaror kune man låsa upp den och lägga den i en switchgrupp.
 
Jag håller koll på priser för att uppgradera till en USG och vad jag har förstått så ska det gå.att använda 2 portar till LAN men nu säger ni att det inte går och även länken säger så. Har det ändrats i någon mjukvara så info i länken är gammal?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag håller koll på priser för att uppgradera till en USG och vad jag har förstått så ska det gå.att använda 2 portar till LAN men nu säger ni att det inte går och även länken säger så. Har det ändrats i någon mjukvara så info i länken är gammal?
Jag funderar ju också på att "uppgradera", men min känsla är att USG är på väg ut, och nu är det Dreammachine som gäller?
 
Som jag förstod det från det jag länkade innan (lusläste inte hela den tråden om jag ska vara ärlig) så kan man ha två separata nät via Lan1 och Lan2, men det blir inte bra om man vill ha access mellan dom.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag funderar ju också på att "uppgradera", men min känsla är att USG är på väg ut, och nu är det Dreammachine som gäller?
Fanns det en liten dreammachine som inte ser ut som en colaburk och utan AP i skulle jag köpt en sådan för länge sedan. Men nu hamnade jag med en controller på en Rpi istället och USGn klarar gott det jag behöver men vore smutt om man kunde använda 2 portar till LAN för att slippa en extra switch.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag håller koll på priser för att uppgradera till en USG och vad jag har förstått så ska det gå.att använda 2 portar till LAN men nu säger ni att det inte går och även länken säger så. Har det ändrats i någon mjukvara så info i länken är gammal?
Det går att använda båda, men du måste ha olika VLAN på LAN1och lLAN2 på USGn
 
H henk2055 skrev:
Det går att använda båda, men du måste ha olika VLAN på LAN1och lLAN2 på USGn
Använder man VLAN räcker det ju med en fysisk port. ;)
 
Vespa Vespa skrev:
Frågar vidare om bättre täckning till vår lilla Atelje på tomten. De båda AP vi har inomhus i huset når inte ut till Ateljen. Så hur löser jag detta på bästa sättet? Avståndet från huset är ca 25-30m.

Ser att USG´n har 2 LAN, varav jag använder det ena till en Switch. Går det att ansluta en kabel till det andra LAN2 och dra denna till Ateljen och där sätta en AP? Eller måste jag gå via Switchen?
Det gör inget om det blir två olika SSID :)
blackarrow blackarrow skrev:
Använder man VLAN räcker det ju med en fysisk port. ;)
blackarrow blackarrow skrev:
Använder man VLAN räcker det ju med en fysisk port. ;)
Frågan var ju om man kan koppla en accesspunkt i LAN1 och en switch i LAN2 och svaret är ja, det går, men dom kommer hamna på olika nätverk eftersom man måste ha olika VLAN på LAN1 och LAN2. Det är ju iofs inget problem eftersom brandväggen by defaut tillåter obegränsad trafik mellan alla VLAN.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.