Det finns en parameter som slogs på i min setup efter updatering som ställde till det. Under wifi finns det High Performance Devices (Connects high performance clients to 5 GHz only) Den tvingar 5GHz enheter att vara kvar på det bandet även om täckningen är dålig, När jag slog av den löste sig mitt problem med dålig uppkoppling på telefoner.
 
Vespa Vespa skrev:
Vad är ett bättre förslag då @xLnT?
Med givna parametrar så högre uteffekt och lägre kanalbredd.
Man bör även göra en kanalanalys om man nu inte bor på landet, där kan man förutsätta att 5ghz spektrat är ledigt i sin närhet.
 
V viggen_l skrev:
Det finns en parameter som slogs på i min setup efter updatering som ställde till det. Under wifi finns det High Performance Devices (Connects high performance clients to 5 GHz only) Den tvingar 5GHz enheter att vara kvar på det bandet även om täckningen är dålig, När jag slog av den löste sig mitt problem med dålig uppkoppling på telefoner.
Det finns en del inställningar man inte vill ska vara igång som standard, och en del man vill slå på som inte är på som standard.
Så mitt tips är att gå igenom alla inställningarna så kommer du nog få en rätt bra upplevelse av ditt trådlösa nätverk.
 
sunnis
Ändra kanalerna på respektive AP så att de verkligen inte är på icke-överlappande. På 2G så använder du 1,6,11 (Finns 3st icke-överlappande med HT20). För 5G VHT40 så kan du använda 36, 40, 52 osv. Ändrar du till VHT80 så behöver du ha längre isär mellan kanalerna.

Appen Wifiman är mycket händig att använda, då ser du även kanalbredden och amplituden. De ska inte överlappa med varandra, i alla fall inte i din hemmamiljö med två AP. Använd mobilappen för att verifiera detta och även kolla signalstyrkan och du kan följa hur telefonen roamar mellan accesspunkterna och vilken signalstyrka man har. Du kan även ställa i accesspunkterna numera i GUI om de ska droppa klienter vid en specifik signalstyrka för att tvinga över till en annan AP.

Rent generellt tycker jag Band Steering - Prefer 5G funkar bäst med UniFi, Band Steering bör vara på oavsett.

Köp en till AP att ha utomhus.
 
  • Gilla
ZipLock och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett bra svar!
Har ändrat den ena AP till kanal 6/HT20 på 2G samt kanal 40/VHT40 på 5G.

Andra AP till kanal 1/HT20 på 2G samt kanal 36/VHT40 på 5G.

Detta ger ca -55 dBm på båda banden enligt WiFiman. Och inga direkta krockar på kanalerna med närliggande routrar.
Men skall inte dBm kunna nå ännu lägre, typ -90 dBm för ännu starkare signal?
 
Vespa Vespa skrev:
Tack för ett bra svar!
Har ändrat den ena AP till kanal 6/HT20 på 2G samt kanal 40/VHT40 på 5G.

Andra AP till kanal 1/HT20 på 2G samt kanal 36/VHT40 på 5G.

Detta ger ca -55 dBm på båda banden enligt WiFiman. Och inga direkta krockar på kanalerna med närliggande routrar.
Men skall inte dBm kunna nå ännu lägre, typ -90 dBm för ännu starkare signal?
Ju lägre dBm desto sämre signal.
Typiskt har du runt -30 till -35dBm när du står med klineten vid accesspunkten.
Du bör sträva efter att alltid ligga på -60dBm eller lägre på dina anslutna klienter.
 
X xLnT skrev:
Ju lägre dBm desto sämre signal.
Typiskt har du runt -30 till -35dBm när du står med klineten vid accesspunkten.
Du bör sträva efter att alltid ligga på -60dBm eller lägre på dina anslutna klienter.
-20dBm om jag står riktigt nära AP Pro'n.
Blev konfunderad när det står "-89 best" i WiFiman och trodde ju lägre värde desto bättre. Från soffan ca 4m ifrån har jag -50dBm.
 
richardtenggren
Vi skulle haft en tråd för oss med Unifi där vi delar med oss av inställningar :)
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
-20dBm om jag står riktigt nära AP Pro'n.
Blev konfunderad när det står "-89 best" i WiFiman och trodde ju lägre värde desto bättre. Från soffan ca 4m ifrån har jag -50dBm.
-39 dBm hade jag nu (båda banden) när jag stod någon meter från Pro-AP'n med telefonen. AP'n inställd på High på 2.4 och Auto på 5 i Transmit Power.
 
K Kane skrev:
-39 dBm hade jag nu (båda banden) när jag stod någon meter från Pro-AP'n med telefonen. AP'n inställd på High på 2.4 och Auto på 5 i Transmit Power.
Auto = High :)
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Vespa Vespa skrev:
-20dBm om jag står riktigt nära AP Pro'n.
Blev konfunderad när det står "-89 best" i WiFiman och trodde ju lägre värde desto bättre. Från soffan ca 4m ifrån har jag -50dBm.
Jo, signalstyrkan kommer ju variera ju bättre dBi du har på klienten. Mitt exempel gällde telefon.
 
Frågar vidare om bättre täckning till vår lilla Atelje på tomten. De båda AP vi har inomhus i huset når inte ut till Ateljen. Så hur löser jag detta på bästa sättet? Avståndet från huset är ca 25-30m.

Ser att USG´n har 2 LAN, varav jag använder det ena till en Switch. Går det att ansluta en kabel till det andra LAN2 och dra denna till Ateljen och där sätta en AP? Eller måste jag gå via Switchen?
Det gör inget om det blir två olika SSID :)
 
Du kan sätta en unifi Mesh på utsidan av ditt hus(som är en utomhus AP), den har en riktad antenn som option att köpa till.
Men det är ju klart bättre att dra kabel hela vägen och sätta en AP inomhus i Ateljen.
 
X xLnT skrev:
Du kan sätta en unifi Mesh på utsidan av ditt hus(som är en utomhus AP), den har en riktad antenn som option att köpa till.
Men det är ju klart bättre att dra kabel hela vägen och sätta en AP inomhus i Ateljen.
Kan jag använda LAN2 från USGn eller måste jag gå via Switchen? (Närmare väg från USGn till huset...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.