Hej kära Byggahusare
Har köpt på mig lite Unify prylar för att förbättra vårt WiFi...
USG + Switch 8-60W och 2 AP, en Pro och en Light.

Trodde i min enfald att detta kunde sättas igång med endast hjälp av Androidappen UnifyController.

Efter lite chattande på supporten så krävs det en PC, och det har jag inte! Frågade om jag kunde köpa till en CloudKey instället, men svaret var att jag behöver en PC ändå...

Hur fasen tar jag detta vidare? USG är på internet och jag kan accessa den via IP 192.168.1.1.
Men jag kan inte adopta något av det jag har i Controller appen. Suck :thinking:
 
Jag har ingen aning alls om detta men om det är så att en pc bara behövs för att konfigurera systemet en gång så kanske du känner nån med en laptop som du kan låna nån timme.
 
Ja så går mina tankar just nu också. Vill bara kolla om det finns någon annan lösning också.
 
Köp till en Cloudkey så kan du använda appen till driftsättning och inställningar.
Du behöver ingen PC.
 
E EyEr0n skrev:
Köp till en Cloudkey så kan du använda appen till driftsättning och inställningar.
Du behöver ingen PC.
Enligt Unify chatten behövs en PC ändå. Jag frågade specifikt om detta!
 
Hur kommer du åt USG om du inte fått igång AParna, och inte har en PC?
 
OK, har en jobbdator som jag kopplade in direkt i USG'n. Kan tyvärr inte installera några program på den. Men det gick att ansluta direkt med kabel till USG.
AP-arna är inte igång, alltså inget WiFi eftersom jag inte kan köra controllern på denna dator.
 
Aha,
Jag är ingen UniFi guru, men hittade det här på dessas sida.

UniFi - Setting up a UniFi Access Point in Standalone Mode

The UniFi Network app doesn't detect my AP automatically, what do I do?
This is normal behavior for new devices. You'll need to scan the QR code on your AP or enter its MAC ID manually by clicking "Enter ID manually".

What is Standalone mode and how does it differ from adopting my AP into a UniFi Network Controller?
Standalone mode allows you to set up and manage your UniFi AP without needing controller software.
The advantage of this method is speed and simplicity since you can get an AP up and running quickly.

The drawback is you're missing out on controller features, such as cloud access to your devices, client management, statistics, insights, alerts, events and more
 
Vespa Vespa skrev:
Enligt Unify chatten behövs en PC ändå. Jag frågade specifikt om detta!
Ok.
Jag har i allafall installerat över 15 anläggningar med bara mobil och CloudKey.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Aha,
Jag är ingen UniFi guru, men hittade det här på dessas sida.

UniFi - Setting up a UniFi Access Point in Standalone Mode

The UniFi Network app doesn't detect my AP automatically, what do I do?
This is normal behavior for new devices. You'll need to scan the QR code on your AP or enter its MAC ID manually by clicking "Enter ID manually".

What is Standalone mode and how does it differ from adopting my AP into a UniFi Network Controller?
Standalone mode allows you to set up and manage your UniFi AP without needing controller software.
The advantage of this method is speed and simplicity since you can get an AP up and running quickly.

The drawback is you're missing out on controller features, such as cloud access to your devices, client management, statistics, insights, alerts, events and more
Detta är ju bara i nödfall.
Du vill ha en controller och då fördelaktigen på en cloudkey.
 
C
E EyEr0n skrev:
Ok.
Jag har i allafall installerat över 15 anläggningar med bara mobil och CloudKey.
Hur kopplar du mobilen till det trådade nätverket?
För jag utgår från att det är detta som är utmaningen som gör att Ubiquity-supporten säger att man måste ha en PC. I övrigt behöver man ju bara en webbläsare eller appen.
 
JanneJanne123
Det går att installera controllern på en RaspberryPi om man skulle ha en sådan liggande hemma.
 
C cpalm skrev:
Hur kopplar du mobilen till det trådade nätverket?
För jag utgår från att det är detta som är utmaningen som gör att Ubiquity-supporten säger att man måste ha en PC. I övrigt behöver man ju bara en webbläsare eller appen.
Varför ska du koppla mobilen till det trådade nätverket?

1. Koppla in ALLA unifigrejjer som det ska vara kopplat, fungerande internetuppkoppling till USG osv.
2. Slå på strömmen till allt och vänta tills alla lampor lyser att de är redo för driftsättning.
3. Starta appen och sök upp en ny cloudkey.
4. Följ installationsguiden i appen.

Appen pratar med CloudKey via blåtand i första skedet, sen via Wifi när allt är klart.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag verkar få tag på en CloudKey idag! Hoppas detta hjälper mig. Uppdateras programvaran automatiskt på denna?
 
richardtenggren
Min UDM gick också installera via telefonen, men den har väl ”som” cloudkeyn inbyggd. :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.