gunbjorn skrev:
Hoppas att följande formulering kan underlätta din visuella perceptionsförmåga.
Vindsluckan är tätad och därför söker vi en orsak till varför ventiler och frånluftspannans filter ändå måste rengöras en gång i veckan p.g.a. att de täpps igen av mineralull.
Trots TS något opassande formulering i inledningen :( så låt oss försöka att resonera oss fram till en trolig orsak…..

Ventiler måste rengöras…. Vilka ventiler avses? Är det tilluftsventilerna?
I så fall kommer dammet utifrån

Mattiaz skrev:
Kontrollera huset mha värmekamera. Då syns det tydligt om det skulle vara fråga om otätheter.
Detta återigen, är ingen dum lösning för att få ett grepp om var det drar in.

Om man utgår från att det finns takskivor monterade och väggbeklädnad i form av tapet el. liknande så är det väl endast i vinkeln mellan tak och vägg som det bör finnas ev. läckor. Har man då en taklist så är det ännu mer osannolikt att det kommer in den vägen.

gunbjorn skrev:
Inluften kommer in via ventiler i ytterväggarna. Ventilerna är kontrollerade och har kolfilter. Alla ventiler är öppna för fullt.
Vi har inte lösull i huset utan vanliga skivor. Det är tätt runt trappan (vindsluckan).
gunbjorn skrev:
Ja, omgivande grannar eldar en hel del, så vi bytte ut originalfiltren mot kolfilter för att filtrera bort brandröken som kom in. Fungerar ganska bra [bild].
gunbjorn skrev:
Kolfiltren hade ingen påverkan på undertrycket och gjorde varken till eller från vad gäller isoleringsdammet, så den vägen är också utesluten...
Beroende på TS svar ang. tidigare fråga vilka ventiler som behöver rengöras 1 ggr/vecka.

Gör ett försök under kanske en veckas tid att plocka bort filter helt på tilluftsventilerna och se vad effekten blir.

gunbjorn skrev:
Ventiler för inkommande luft finns i samtliga rum och problematiken med isoleringsdamm är värst i de rum där frånluftsventilering saknas.
Man ska inte ha tilluftsventiler i samma rum som frånluftsventiler. Tilluftsventiler skall vara öppna i alla rum tex sovrum allrum (och frånluftsventiler stängda) och frånluftventiler öppna (och tilluftsventiler stängda) i bad/duschrum, extra toa och kök.

Idén är att frisk luft skall komma in i de utrymme man vistas länge och dålig luft suges ut i de utrymme där ”lukter” och fukt kan misstänkas uppstå. Om tilluftsventiler och frånluftventiler är öppna i samma rum får du inte genomströmning i huset då luften tar den kortaste vägen.

Om det inte är så i ditt hus så öppna resp. stäng ventiler och se vad effekten blir.


KnockOnWood skrev:
.
Gunbjörn, är ditt färdigt och ventilationen injusterad?
Nu behöver man kanske inte göra OVK om man bara har mekanisk frånluft förstås...

Jo, i ett nybyggt hus måste man utföra en OVK för att få ett slutbevis, dock behöver man inte återkommande göra en OVK såsom i hyresfastigheter och andra offentliga lokaler.

(Med reservation att det kan vara ett lokalt kommunalt påhitt – men det tror jag inte)

Har denna OVK utförts i ditt hus?
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Trots TS något opassande formulering i inledningen :( så låt oss försöka att resonera oss fram till en trolig orsak…..

Ventiler måste rengöras…. Vilka ventiler avses? Är det tilluftsventilerna?
I så fall kommer dammet utifrån



Detta återigen, är ingen dum lösning för att få ett grepp om var det drar in.

Om man utgår från att det finns takskivor monterade och väggbeklädnad i form av tapet el. liknande så är det väl endast i vinkeln mellan tak och vägg som det bör finnas ev. läckor. Har man då en taklist så är det ännu mer osannolikt att det kommer in den vägen.





Beroende på TS svar ang. tidigare fråga vilka ventiler som behöver rengöras 1 ggr/vecka.

Gör ett försök under kanske en veckas tid att plocka bort filter helt på tilluftsventilerna och se vad effekten blir.



Man ska inte ha tilluftsventiler i samma rum som frånluftsventiler. Tilluftsventiler skall vara öppna i alla rum tex sovrum allrum (och frånluftsventiler stängda) och frånluftventiler öppna (och tilluftsventiler stängda) i bad/duschrum, extra toa och kök.

Idén är att frisk luft skall komma in i de utrymme man vistas länge och dålig luft suges ut i de utrymme där ”lukter” och fukt kan misstänkas uppstå. Om tilluftsventiler och frånluftventiler är öppna i samma rum får du inte genomströmning i huset då luften tar den kortaste vägen.

Om det inte är så i ditt hus så öppna resp. stäng ventiler och se vad effekten blir.





Jo, i ett nybyggt hus måste man utföra en OVK för att få ett slutbevis, dock behöver man inte återkommande göra en OVK såsom i hyresfastigheter och andra offentliga lokaler.

(Med reservation att det kan vara ett lokalt kommunalt påhitt – men det tror jag inte)

Har denna OVK utförts i ditt hus?
- Isoleringsdammet sätter sig i husets frånluftsventiler och samlas i frånluftspannans filter.

-Beträffande tilluftsventileringen har vi redan prövat utan filter, eftersom det fanns en misstanke om att blåsten förde med sig isoleringsdamm ut från vinden och att det sögs in genom inluftsventilerna. Det visade sig att isoleringen inte tog denna väg, utan istället genom någon otäthet inomhus. (Det finns tapeter, takskivor och taklister i hela huset och skarven mellan modulerna är numer tätad).

-Endast köket är försett med både till- och frånluftsventil, men tack för tipset! Tilluftsventilen i köket är nu stängd.
-OVK är utförd.
 
gunbjorn skrev:
och skarven mellan modulerna är numer tätad).
kvarstår problemet trots tätning mellan modulerna?
 
roland53 skrev:
kvarstår problemet trots tätning mellan modulerna?
Ja, nu är det visserligen bara två dagar sedan vi tätade mellan modulerna, men tyvärr - jag har redan behövt vädra korsdrag två gånger på mindre än två timmar...
 
gunbjorn skrev:
jag har redan behövt vädra korsdrag två gånger på mindre än två timmar...
Finns det någon möjlighet att det rör sig om ren inbillning? Om din beskrivning stämmer borde ni ju ha drivor med isoleringspartiklar hemma. Förmodligen även bara hälften av isoleringen kvar på vinden.
 
Är ni säkra på att det verkligen rör sig om isoleringsdamm. Vi flyttade in i vårt nybyggda hus för ca 2.5 år sedan med flvp Nibe750. Vi hade faktiskt ganska stora problem med att det var så mycket byggdamm överallt. På väggar golv och tak och överallt i skrymslen och vrår. Det tog oss ca 1år innan vi hade fått bort allt. Mycket samlades i flvp stora luft filter som dammsögs ofta med jämna mellanrum. Behöver inte vara så i ert fall men det kan vara en möjlig orsak.
 
Om du gjort ändringar i ventilationen efter att OVK gjordes typ inst. kolfilter, justerat ventiler eller som nu stängt tilluft i köket så kan detta innebära att luftflöde ändrats.

saxat från http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18883/2012-11-9.pdf
Riktvärden

Uteluftsflöde
Med uteluftsflöde menas att tilluften kommer från uteluften och att över-eller återluft

inte ingåri uteluftsflödet.

Bostäder
Uteluftsflödet börenligt ventilationsrådet vara minst 0,35 liter per sekund och kvadrat-

meter golvarea (l/s m2)i bostäder. Det totala uteluftsflödet får dock inte understiga

4liter per sekund och person (l/s person)

.
I de fall som 0,35l/s m2inte räcker till för antalet människor används istället 4

l/s person som riktvärde.

Det är hursomhelst inte acceptabelt att ha isolering (eller annat damm) i boutrymmet och för att ha sakstöd inför diskussioner med hustillverkaren är det nog en god idé att anlita en ventilationsexpert eller möjligen byggnadsingenjör med ventilation som specialitet för ett utlåtande (skriftligt).
 
Skytech skrev:
Är ni säkra på att det verkligen rör sig om isoleringsdamm. Vi flyttade in i vårt nybyggda hus för ca 2.5 år sedan med flvp Nibe750. Vi hade faktiskt ganska stora problem med att det var så mycket byggdamm överallt. På väggar golv och tak och överallt i skrymslen och vrår. Det tog oss ca 1år innan vi hade fått bort allt. Mycket samlades i flvp stora luft filter som dammsögs ofta med jämna mellanrum. Behöver inte vara så i ert fall men det kan vara en möjlig orsak.
Ja, normalt tar det ju sin tid innan man är av med allt byggdamm och visst samlades mycket slipdamm i pannans filter när vi färdigställde ytskikten januari - februari 2013... Detta grå-vita damm samlades i pannans filtret under ett par månader, trots att vi rengjorde hela huset före inflytt i mars, men det avtog. Slipdammet sved heller inte i ögon och hals som vad den grön-gråfärgade ansamlingen av isoleringsdamm gör.
 
roland53 skrev:
Om du gjort ändringar i ventilationen efter att OVK gjordes typ inst. kolfilter, justerat ventiler eller som nu stängt tilluft i köket så kan detta innebära att luftflöde ändrats.

- Problemet med isoleringsdammet fanns (tyvärr) före kolfiltren och ventilen i köket stängdes ikväll efter att ha läst ditt inlägg :surprised:. Dessvärre har svedan i ögon/hals tilltagit, så jag öppnar den igen...

saxat från [länk]
Riktvärden

Uteluftsflöde
Med uteluftsflöde menas att tilluften kommer från uteluften och att över-eller återluft

inte ingåri uteluftsflödet.

Bostäder
Uteluftsflödet börenligt ventilationsrådet vara minst 0,35 liter per sekund och kvadrat-

meter golvarea (l/s m2)i bostäder. Det totala uteluftsflödet får dock inte understiga

4liter per sekund och person (l/s person)

.
I de fall som 0,35l/s m2inte räcker till för antalet människor används istället 4

l/s person som riktvärde.

Det är hursomhelst inte acceptabelt att ha isolering (eller annat damm) i boutrymmet och för att ha sakstöd inför diskussioner med hustillverkaren är det nog en god idé att anlita en ventilationsexpert eller möjligen byggnadsingenjör med ventilation som specialitet för ett utlåtande (skriftligt).
Det verkar inte bättre än att vi får tillkalla någon sakkunnig, eftersom vi inte får bukt med problemet själva. Tack för dina råd!
 
Nyfniken skrev:
Finns det någon möjlighet att det rör sig om ren inbillning? Om din beskrivning stämmer borde ni ju ha drivor med isoleringspartiklar hemma. Förmodligen även bara hälften av isoleringen kvar på vinden.
Tror du att jag bär andningsmask i mitt eget hem för att jag tycker att det är roligt, gubbe?
 
gunbjorn skrev:
Tror du att jag bär andningsmask i mitt eget hem för att jag tycker att det är roligt, gubbe?
Montera lite dubbelhäftande tejp vid luckan. Om dammet kommer därifrån som du säger så kommer tejpen vara proppfull med damm på bara ett par timmar.
 
TS har en fantastisk fin förmåga att uttrycka sig med tangentbordet...
 
En rökpatron på vinden, case closed!
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
gunbjorn skrev:
Tror du att jag bär andningsmask i mitt eget hem för att jag tycker att det är roligt, gubbe?
Gunbjörn, detta börjar likna ett ställningskrig.
Bättre att rensa luften så vi pratar på samma nivå.

Bor du i södra delen av Halland så skicka mig ett PM, så tittar vi tillsammans på problemet.

Mitt intryck av isolering (Rockwool och Gullfiber) är att det inte far runt av sig själv.
Det låter som det är något annat som ligger bakom dina problem.
 
  • Gilla
Solidwork
  • Laddar…
Ja, ja, men ni måste förstå att det är inte min husbyggardröm. Vi kan bara vistas i ett rum. Kul med jul och nyårsledighet när man måste vara hemma i skiten. Isolering far givetvis inte runt av sig själv. Det är övertryck på vinden och undertryck i bodelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.