Om TS hus är byggt som det ska vara så kan det inte bli så som han beskriver. Enda vägen in i husets bottenvåning är då att de öppna isoleringsytorna är exponerade inåt och då återstå bara luckan i trappan. Möjligen finns alternativet men då är det fel någonstans,det är att dammet drar ut på husets utsida och sedan sugs in via tilluftsdonen, men det är långsökt näst intill omöjligt, med den effekt som TS anger.
 
För mig låter det här med isolering som "läcker" in bara som ett resultat av undertrycket, har ni problem att öppna ytterdörren har ni för mycket undertryck i huset.
Jag skulle inte försöka täta mer innan jag fått kontrollerat luftflödena eller om något gått sönder i FTX-aggregatet.

Angrip problemet (undertrycket) inte symtomen (isoleringen som läcker in).
 
TS har väl inte påpekat problem med undertryck? Framgår inte heller vad för slags ventilationssystem det rör sig om förutom att det finns ngn form av mekanisk frånluft.
 
Symptomen som beskrivs visar helt klart att det är ett problem med undertryck. Det beror alltid på otillräcklig lufttillförsel i förhållande till utsuget, oberoende av ventilationssystem.
 
Jag som läste fel i inläggen.
Men något måste göra att det finns ett undertryck i huset, eventuellt en ren frånluftsfläkt.
 
Redigerat:
FrittDrag_II skrev:
Jag som läste fel i inläggen.
Men något måste göra att det finns ett undertryck i huset, eventuellt en ren frånluftsfläkt.
Ja, det är väl bara att spekulera fritt. Rätt som det är hittar någon problemets kärna :)

Varför lossnar tejpen runt vindsluckan? Det är väl knappast för att det har varit en blåsig höst?

gunbjorn skrev:
...Vindsluckan är tätad och därför söker vi en orsak till varför ventiler och frånluftspannans filter ändå måste rengöras en gång i veckan p.g.a. att de täpps igen av mineralull.
Tänkbart scenarium:
Kanske alla tilluftsventilerna är stängda.
Då finns det ingen annan väg för luften att komma in än runt vindsluckan,
och eventuella glipor som TS hittat i detta annars supertäta hus.
(Jag förstod aldrig det där med kortlingar :surprised: )

Och betr. mineralullsfibrer i frånluftsvärmepumpens filter:
Avbrott i någon koppling i spirorören så FLVP suger direkt i lösullen?
Det är väl inte otänkbart med tanke på problembeskrivningen.
 
Utan bilder kommer vi aldrig komma någonstans.
 
Hej alla! Tack för visat intresse. Vi har en frånluftspanna av märket Nibe F750. Inluften kommer kommer in via ventiler i ytterväggarna. Ventilerna är kontrollerade och har kolfilter. Alla ventiler är öppna för fullt.
Vi har inte lösull i huset utan vanliga skivor. Det är tätt runt trappan (vindsluckan).
 
gunbjorn skrev:
...Ventilerna är kontrollerade och har kolfilter...
Kolfilter i tilluftventilerna, är det sant?

Vi får alltså brainstorma vidare efter orsaken till dina problem.
 
Ja, omgivande grannar eldar en hel del, så vi bytte ut originalfiltren mot kolfilter för att filtrera bort brandröken som kom in. Fungerar ganska bra ;).
 
Märktes det någon skillnad med avseende på undertryck i huset när du bytte till kolfilter?

Med andra ord; ökade problemet med inläckande isolering när du monterade kolfilter?
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Kolfiltren hade ingen påverkan på undertrycket och gjorde varken till eller från vad gäller isoleringsdammet, så den vägen är också utesluten...
 
Eftersom du har isoleringsskivor borde det inte lossna fiber från dessa. Vet du möjligen vilket fabrikat dessa isoleringsskivor är?

Isoleringsdammet, hur pass stora fiber är det?

Upplever du att det är mer "damm" i någon särskild del av huset än i andra delar?
 
roland53 skrev:
Eftersom du har isoleringsskivor borde det inte lossna fiber från dessa. Vet du möjligen vilket fabrikat dessa isoleringsskivor är?

Isoleringsdammet, hur pass stora fiber är det?

Upplever du att det är mer "damm" i någon särskild del av huset än i andra delar?
Fabrikat på isoleringsskivorna är Paroc (mineralull) som är mycket porös.
Isoleringsdammet är mycket fint och sprider sig runt om i huset. Det kan närmast jämföras med slipdamm i storlek.
Ventiler för inkommande luft finns i samtliga rum och problematiken med isoleringsdamm är värst i de rum där frånluftsventilering saknas.
 
Är det verkligen "isoleringsdamm"? Hur vet du det?

Jag undrar om vi inte är flera som märker mer av damm inomhus nu när vi bor i nya hus med mekanisk ventilation än vad vi hade tidigare i våra gamla självdragshus.
Och det beror på att luften nu rör sig mer på grund av ventilationen, så dammet får inte längre dala ner och lägga sig till ro där det uppstår.

Har man FTX kan man skruva lite på inställningarna och hålla ner flödet på en "lagom" nivå bl.a. för att minska bullret.
Men har man en FLVP måste man hålla uppe flödet, annars får inte värmepumpen nog med energi att skicka tillbaka i värmesystemet.

Gunbjörn, är ditt färdigt och ventilationen injusterad?
Nu behöver man kanske inte göra OVK om man bara har mekanisk frånluft förstås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.