Jag har skaffat YAP2200 som jag ska lägga under bandtäckningen, men ska jag sätta trekantsregel vid kortsidorna och överkant (pulpet-tak)?
Om man lägger pappen nu (med klisterkant) kan man få in fästbyglarna till bandtäckningen mellan papplagren om ca två veckor?

Nej, du ska inte ha trekantslist. Standard är att man kör banden enda till kant och monterar dit en hängskiva. Detta innebär alltså att vindskivebrädan inte heller ska sticka upp över råsponten.

Klammern skruvas med 450mm cc direkt ner i pappen, de ska alltså inte in under pappvåderna.

Instämmer. Så här ser det ut på mitt tak. Jag skruvade även en fyrkantsregel bakom hängskiva/vindskiva för att kunna sätta fast den ordentligt.

• takdetaljer%20003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad använde du för märke på pappen?
Har planer själv på att lägga bandtäckning. Är det YAP2200 som gäller eller?

Det duger gott m YAP2000, YAP2200 är nästan dubbelt så dyr, skillnaden är att det är en väv i den dyrare

DD

Glöm inte att spika dolt......

pappskallen skrev:
Glöm inte att spika dolt......
Eller att vara JÄVLIGT noga med att slå ner spikskallarna. Blir märken av spiken om de sticker upp det minsta.

Det SKA spikas dolt på en täckning! Sen behöver man ju inte överdriva, taket förstörs inte av nån enstaka spik som inte e dold T.ex. vid en snednock osv. Sen behövs det inte enligt mitt tycke spikas lika mycket när man skall bandtäcka. Bara det täcks fort.....

Kan lägga till att jag inte har samma inställning till dold spikning som AMA :)
Har spikats synligt i alla tider å jag har då aldrig stött på nåra problem med det mer än att det kan bli märken i täckningen som föregående talare sa......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.