16 784 läst · 12 svar
17k läst
12 svar
Underhållsfria material till husfasaden!
Satt och kollade lite efter målningstips på nätet och ramlade då över en artikel om underhållsfria husfasader. Som den latoxe man är så blev man ju genast intresserad.
http://www.viivilla.se/Ovrigt-utomhus/Fasad/Bekvama-fasader.aspx
http://www.ivarpanel.se/
Jag fastnade särskilt för Ivarpanelen som är en fasad som liknar en träfasad men i själva verket består av fibercement. Även plastfasaden verkar intressant.
Vad tror ni om dessa två fasader? Finns det några nackdelar med dessa fasader jämfört med en vanlig träfasad? Det kanske rent av är någon forummedlem som har någon av dessa fasadtyper och vill dela med sig av sina erfarenheter.
http://www.viivilla.se/Ovrigt-utomhus/Fasad/Bekvama-fasader.aspx
http://www.ivarpanel.se/
Jag fastnade särskilt för Ivarpanelen som är en fasad som liknar en träfasad men i själva verket består av fibercement. Även plastfasaden verkar intressant.
Vad tror ni om dessa två fasader? Finns det några nackdelar med dessa fasader jämfört med en vanlig träfasad? Det kanske rent av är någon forummedlem som har någon av dessa fasadtyper och vill dela med sig av sina erfarenheter.
Ivarpanelen fungerar fint.
Men jag gillar Cemberit bättre. Den är lättare att jobba med och finns i fler färger och är enligt mig snyggare.
http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD44
Men jag gillar Cemberit bättre. Den är lättare att jobba med och finns i fler färger och är enligt mig snyggare.
http://www.cembrit.se/Produkter-5895.aspx?ProductID=PROD44
Hur ser ivarpanelen ut då? Ser den ut som riktigt trä eller ser man väl att det inte är riktigt trä? Ser den plastig ut? (Det är ju svårt att avgöra detta genom att se på små bilder på nätet)
Hur bedömmer du att hållbarheten på dessa fasader är (ivarpanelen och cemberit) ? Blir dom fula efter några år eller håller dom sig fina länge?
Hur bedömmer du att hållbarheten på dessa fasader är (ivarpanelen och cemberit) ? Blir dom fula efter några år eller håller dom sig fina länge?
Ja det ser ut som trämönster, det känns inte så så plastig, men det är avgör vilken färg man väljer, så kan man se lite annarlunda mer eller mindre som riktig eller plastig.
Därför jag var hos Ivarsson i Malmö där kan man titta lite större ytan än vad du kan få provbit bara på 10x19 cm är svår att bedöma. Finns fasadhus i danmark, om man är på semester rutt till danmark så hittar man nybyggde hus.
Inte så många här i skåne har jag sett som är mest släta flesta nybyggde.
Min fasad är sand ivarspanel, så jag antar att min fasad ser ut som riktig trä eftersom många folk promenader förbi vårt hus, och de säger - vad snygg träpanel och breddare du har och ser toppen.
Men när man kommer till vid röra fasad då börjar man beundrar är det inte trä. Just det, det är fibercement sa jag.
Så blev imponerad.
Jag är inte erfarent snickare, men händiga och intresse att pyssla med hus och vill göra det själv och envisa samtiden man lär sig misstag saker.
Så nästa gång vet man. Om ni vill göra det. Tyvärr måste jag sägá.
Bredd är inte 100% exakt mått varje panel när man vill skruva upp fasad liggande, annars syns inte eftersom liggande ska överlappa
Kollar med vinkelhak först och händer att såga bort för att rätta rak vinkel på slutna av längd.
Min tips har funkat bra med laser horistor på vägg och ha lång vattenpass oxå.
Jag kapar med diamantskiva vinkelslip gick bra och fint, men det går med fogsvans minst 9 tänder eller bättre med 11 tänder. men glöm det blir slö snabbt. Kör med sticksåg glöm det heller.
Gärna med Ivarssons kapare köpa hos Ivarsson eller gersåg för att får exakt rak men måste beställa diamantskiva, finns inte hos ute butiker.
Att skruva som köpa av Ivarsson är bra med självborrskruv och är torx, fast om man vill köpa billigare skruv hos exempel byggmax då ska man borra först sen skruva in, men tänk på rost kan göra missfärg och rinner nerpå panel , så rekommendera jag rostfri skruv.
Några har prata om gummiband, tyvärr jag tror på Ivarsson, för att undervika kondens och fuktskydd mellan klämmar panel och träregel. Så rekommendera att ha gummiband på alla regel säger Ivarsson, tyvärr band är dyr men bäst, så gjorde jag det. Känns rätt att lägga på.
Jag köpte Ivarspanel, skruvar, gummiband, aluminium ventilkant och frakt hem då blev totalt 37800 kr till 138 m3 vägg yta. alltså man räknar ut blev 276 kr/m3.
Tanka jämföra med vanlig ny träpanel och ny måla med tre-fyra stryckning, sen ommåla om 10 år, 10 år 10 år ...
plus arbetstid vad blir total kostar... under 50 år billigare men vem ska göra det varje 10:e år att skubba o måla urh..
Sen träpanel är sämre kvalitet jämföra med 40 år sen. När man köper trä och ska låta torka först innan man målar, annars sprickor, vek efter sitt väder mycket påverkar.
Därför jag var hos Ivarsson i Malmö där kan man titta lite större ytan än vad du kan få provbit bara på 10x19 cm är svår att bedöma. Finns fasadhus i danmark, om man är på semester rutt till danmark så hittar man nybyggde hus.
Inte så många här i skåne har jag sett som är mest släta flesta nybyggde.
Min fasad är sand ivarspanel, så jag antar att min fasad ser ut som riktig trä eftersom många folk promenader förbi vårt hus, och de säger - vad snygg träpanel och breddare du har och ser toppen.
Men när man kommer till vid röra fasad då börjar man beundrar är det inte trä. Just det, det är fibercement sa jag.
Så blev imponerad.
Jag är inte erfarent snickare, men händiga och intresse att pyssla med hus och vill göra det själv och envisa samtiden man lär sig misstag saker.
Så nästa gång vet man. Om ni vill göra det. Tyvärr måste jag sägá.
Bredd är inte 100% exakt mått varje panel när man vill skruva upp fasad liggande, annars syns inte eftersom liggande ska överlappa
Kollar med vinkelhak först och händer att såga bort för att rätta rak vinkel på slutna av längd.
Min tips har funkat bra med laser horistor på vägg och ha lång vattenpass oxå.
Jag kapar med diamantskiva vinkelslip gick bra och fint, men det går med fogsvans minst 9 tänder eller bättre med 11 tänder. men glöm det blir slö snabbt. Kör med sticksåg glöm det heller.
Gärna med Ivarssons kapare köpa hos Ivarsson eller gersåg för att får exakt rak men måste beställa diamantskiva, finns inte hos ute butiker.
Att skruva som köpa av Ivarsson är bra med självborrskruv och är torx, fast om man vill köpa billigare skruv hos exempel byggmax då ska man borra först sen skruva in, men tänk på rost kan göra missfärg och rinner nerpå panel , så rekommendera jag rostfri skruv.
Några har prata om gummiband, tyvärr jag tror på Ivarsson, för att undervika kondens och fuktskydd mellan klämmar panel och träregel. Så rekommendera att ha gummiband på alla regel säger Ivarsson, tyvärr band är dyr men bäst, så gjorde jag det. Känns rätt att lägga på.
Jag köpte Ivarspanel, skruvar, gummiband, aluminium ventilkant och frakt hem då blev totalt 37800 kr till 138 m3 vägg yta. alltså man räknar ut blev 276 kr/m3.
Tanka jämföra med vanlig ny träpanel och ny måla med tre-fyra stryckning, sen ommåla om 10 år, 10 år 10 år ...
plus arbetstid vad blir total kostar... under 50 år billigare men vem ska göra det varje 10:e år att skubba o måla urh..
Sen träpanel är sämre kvalitet jämföra med 40 år sen. När man köper trä och ska låta torka först innan man målar, annars sprickor, vek efter sitt väder mycket påverkar.
Jag själv är skeptisk mot allt som heter underhållsfritt, det brukar betyda att det inte går att underhålla... men man blir ändå nyfiken på nya saker. Eternitfasader har ju hållit i över 50 år, men sedan kan man ju diskutera om de är underhållsfria. De ser ju inte nya ut precis efter denna tid, de måste tvättas och trasiga plattor bytas ut men det är ändå mindre jobb än en träfasad.
Hur länge säger tillverkaren att fasaden ska hålla? Som traditionella enternitplattor?
Hur länge håller de sig fräscha? Blekning? Algpåväx?
mvh plexi
Hur länge säger tillverkaren att fasaden ska hålla? Som traditionella enternitplattor?
mvh plexi
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ivarpanelen känns ju helt klart intressant! Ser bättre ut i mitt tycke än de stora cemberit-plattorna. Iaf på äldre hus, dom där stora plattorna kanske gör sig bättre på nya funkis-hus och sånt. Men ivarpanel är ju helt klart intressant om man skulle få för sig att klä om huset!
pleximaster skrev:Jag själv är skeptisk mot allt som heter underhållsfritt, det brukar betyda att det inte går att underhålla... men man blir ändå nyfiken på nya saker. Eternitfasader har ju hållit i över 50 år, men sedan kan man ju diskutera om de är underhållsfria. De ser ju inte nya ut precis efter denna tid, de måste tvättas och trasiga plattor bytas ut men det är ändå mindre jobb än en träfasad.
mvh plexi
Tycker att det bara verkar vara fördelar med t.ex. ivarpanelen om man jämför med trä. En träfasad kräver ju ett ständigt underhåll. Det ska skrapas och målas och rätt vad det är måste man ju byta ut dåligt trä. Algpåväxt och mögel borde väl vara ett betydligt större problem med träfasad.
Har själv ett hus byggt i början på 90-talet, som har både tegel och träväggar. Tegelväggarna är hur fina som helst och har förstås inte krävt något underhåll, men jag undrar hur mycket pengar och energi som lagts ned på att hålla träväggarna i skick. Nu börjar dessutom träet att vara dåligt på vissa ställen, så att det behöver bytas. Har en del stående panel som har vridit sig så det är gipor i fasaden, har även en del trä på balkongen som det är röta i.
pleximaster skrev:
Ja, det kan bli så, men först vill jag säga att ordet säga underhållfritt är inte vad folk tror, utan dvs mindre underhåll jämföra med vad som man har nuvarande. Samma med PVC fönster kan försämra efter fler tiotal år?
Det betyder inte att lämna och låtit livet gå, utan man ska sköta enligen handbok = håller livtid.
Ja eternit kan hålla 100 år inte problem, det är gift behandling som döda grönväxt vilken idag är förbjud så därför idag alla hus får grönväxt på väggarna även tak. Tyvärr. Varför folk byter ut utvändig eternit till träpanel, om jag hittade en bra hus som har eternit så hade jag låtit det kvar hela mitt liv, ful så måla med vattenbas färg. Har en bekant har målat halmgul på eternit sedan 17 år inga ens algpåväx, utan bara smutsig, han skölj ner med vatten.
Ivarpanel kan få blekning beror på vilka val färg, mörka färg gör snabb blir matt eller blek, ju bättre man ta ljusa så påverkar inte mycket. Även hur ligger huset som är norr och söder, kan bli annorlunda skillna sett fram och bak pga solen sken hela dag men inte norrifrån.
Alltså har man skymmer av träd framför sig mot solen vilken innebär öka algpåväx trivs i skugga och fukt.
Det är vad man måste fundera över hur ligger huset.
Jag var nyss semester hos min kompis i Holland och det finns många hus av likadan panel som jag har men annan sort material, har funnits längre. Inga behöver ommålning och hans huset har stått 11 år utan förändrat, bara knutorna som är av trä och han fick ommålade.
Jag hittade länk som ni kan titta in finns olika panel heter Canexel
http://www.canexel.ca
Rätt snygg och väl tät.
Pris har jag inte frågat, och en sak hur är kvalitet med Canexel för nordiska väder ???
Ni tänker som jag !
Kapar tråden lite för jag står inför ett dilemma.
Jag har alltid lärt mig att luftspaler ska man inte snåla med.
Nu satt jag och kika på james hardies hemsida hur man monterar det jag vill ha på min fastighet.
Se länk
http://www.jameshardie.com/pdf/best-practices/hz/hz5-shingle.pdf
sidan 3
De har ju ingen luftspalt alls !!!!!!
Vågar man bygga så,,, och i så fall vad ska man använda för "shelter board"?
För att krångla till det hela så byggs huset utan duff.spärr.
Jag tror fullt och fast på att hus ska kunna andas, ska ha isolering som andas osv....
Är det någon som är mer klurig än jag skom kan ge lite råd ?
Kapar tråden lite för jag står inför ett dilemma.
Jag har alltid lärt mig att luftspaler ska man inte snåla med.
Nu satt jag och kika på james hardies hemsida hur man monterar det jag vill ha på min fastighet.
Se länk
http://www.jameshardie.com/pdf/best-practices/hz/hz5-shingle.pdf
sidan 3
De har ju ingen luftspalt alls !!!!!!
Vågar man bygga så,,, och i så fall vad ska man använda för "shelter board"?
För att krångla till det hela så byggs huset utan duff.spärr.
Jag tror fullt och fast på att hus ska kunna andas, ska ha isolering som andas osv....
Är det någon som är mer klurig än jag skom kan ge lite råd ?
Hrm... inte luftspalt... läste det på jameshardie ... kanske det ska fungera så....med HardieWrap väder hinder ger en balans vattenresistens och andningsförmåga. Det har vi ju i sverige vi använda ju likadan att klä utanpå isolering eller hur.
Men vad jag tänker på om man inte har luftspalt så ska inomhus bli väldig hög varm på sommar och om man lägga 50 mm luftspalt så skulle inomhus blir lite svalare eller åt jag för mycket glass
Men vad jag tänker på om man inte har luftspalt så ska inomhus bli väldig hög varm på sommar och om man lägga 50 mm luftspalt så skulle inomhus blir lite svalare eller åt jag för mycket glass
Liknande trådar
-
Ska be om offert på material till ett hus i lösvirke.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vilket skivmaterial ska jag använda till lekplats?
Trädgård allmänt -
Vilka material till suterränggarage?
Stenhus -
Vilket material till trall?
Altan & Uteplats -
Hur kan jag få till en enkel dörr till förrådet i samma material?
Byggmaterial & Byggteknik